Mærkelig motorgang

Teknisk relateret snak
Per

Mærkelig motorgang

Indlægaf Per » 18. jul 2010, 00:38

Sidste år begyndte min motor at "skyde" lidt når jeg startede fra tomgang.
Jeg regnede med at det nok var et tændrør der var fejl på.
I år har det så imidlertid taget til, og den skød konsekvent ved hver eneste start.
Motorgangen var også blevet mærkbart dårligere, og lød som om der var 1-2 cyl. ude af drift, og ved let acceleration skød og regerede den.
Motor: 350" med trickflow 420 kit, Carter competition 625 og pertronix tænding.
Jeg gik ud fra at det nok var Pertronix tændingen der var blevet defekt, og købte en HEI fordeler, som jeg så har monteret.
Det har bare ikke hjulpet særlig meget for den "skyder stadigvæk" ved acceleration, og går noget ujævnt i tomgang.
Topdækslerne har været af, og jeg har stillet cyl. 1 ved "rocking on 6".
Samtlige rullevippere blev ved den lejlighed justeret, så det skulle være iorden.

Nu kommer så det virkelig mystiske................

Jeg gik ud fra at det nok var et tændrør/tændrørsledning på een cylinder der ikke virkede, og tog derfor tændrørshætten af cyl. 8 (den sad først for), og så steg tomgangen hørbart.
Det samme skete ved cyl. 4 og 6.
Det er ligesom om motoren bliver hæmmet, når tændrørshætterne sættes tilbage.
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være fejlen ?
Og er der nogen der har været ude for noget lignende ?

k651

Sidste år begyndte min motor

Indlægaf k651 » 18. jul 2010, 18:59

Sidste år begyndte min motor at "skyde" lidt når jeg startede fra tomgang.
Jeg regnede med at det nok var et tændrør der var fejl på.
I år har det så imidlertid taget til, og den skød konsekvent ved hver eneste start.
Motorgangen var også blevet mærkbart dårligere, og lød som om der var 1-2 cyl. ude af drift, og ved let acceleration skød og regerede den.
Motor: 350" med trickflow 420 kit, Carter competition 625 og pertronix tænding.
Jeg gik ud fra at det nok var Pertronix tændingen der var blevet defekt, og købte en HEI fordeler, som jeg så har monteret.
Det har bare ikke hjulpet særlig meget for den "skyder stadigvæk" ved acceleration, og går noget ujævnt i tomgang.
Topdækslerne har været af, og jeg har stillet cyl. 1 ved "rocking on 6".
Samtlige rullevippere blev ved den lejlighed justeret, så det skulle være iorden.

Nu kommer så det virkelig mystiske................

Jeg gik ud fra at det nok var et tændrør/tændrørsledning på een cylinder der ikke virkede, og tog derfor tændrørshætten af cyl. 8 (den sad først for), og så steg tomgangen hørbart.
Det samme skete ved cyl. 4 og 6.
Det er ligesom om motoren bliver hæmmet, når tændrørshætterne sættes tilbage.
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være fejlen ?
Og er der nogen der har været ude for noget lignende ?

Lyder til dine tænderør er sodet til, og ikke tænder, har oplevet noget af det samme.
Køb 8 nye rør. NGK

Lykkemark

Hej Per Du er lidt i

Indlægaf Lykkemark » 19. jul 2010, 23:32

Hej Per
Du er lidt i den situation jeg var i. det hele kørte dårligere og dårligere, knald i potten, og hvad har vi haft.
Jeg forfaldt også til de løsninger vi havde med Puch knallerten, den skal have en indstillelig strålespids, den skal planes, den skal bores, den skal geares.
En corvettes største problem er at den ikke bliver "rørt" nok, så enkelt er det faktisk. Jeg bor langt ude på landet, og min vette kommer ud at køre næsten hver dag, ca 50 km, nok til at få motoren op på 210 fahrenheit. Jeg kører den på 2 gear på autokassen så der kommer omdrejninger på, så den kan "brænde".
Det er ikke raket videnskab vi taler om, luft ind, blandet med benzindampe, eksplosion, luft ud.
Så:
Kan hun få luft, se på filtret, kritisk !
Ud med alle tændrørene, og nye i, (hev du i ledningen eller tog du hætten ?) i.e. ødelagde du en forbindelse eller byttede du om på noget?)
Skruer går ikke frem og tilbage af sig selv, knald i potten er uforbrændt benzin ? Fejlfinding gøres billigst ved at skifte tændrør, derefter tændkabler osv.
Det synes jeg i al fald.

Lykkemark

Piet

Hej Per Hvis ikke du har

Indlægaf Piet » 20. jul 2010, 09:12

Hej Per

Hvis ikke du har fejl på tændrør
så lyder det som om du har en defekt benzinpumpe, stoppet benzinfilter eller lignende problem med brændstoftilførslen.
Når motoren går for magert begynder den at skyde enten op igennem kaburatoren ud af udstødningen eller begge.

Per

V7

Indlægaf Per » 20. jul 2010, 22:15

Så kom der 8 nye tændrørsledninger og en gang friske tændrør på, og spændt var jeg da.
Men ak, den "hakkede" stadigvæk i tomgang, og skød under acceleration.
Så gav jeg den mere svømmerhøjde, og skruede luftskruerne ud, for tilfældet af mager blanding.
Men nej, det hjalp heller ikke spor.
Nu er fejlen omsider (håber jeg da) lokaliseret til cyl. 8, som åbenbart "lever sit eget liv".
Når motoren går i tomgang ved 750 omin. og tændkablet pilles af strømfordeleren, stiger tomgangen til ca. 1500 omin.
Og modsat når hætten sættes på strømfordeleren falder omdrejningerne.
Overvejer om V7 lyd ikke er en mulighed resten af sæsonen *GGGG*
Hvad hulen kan der være galt ?

Shark

Tørn motoren og se på

Indlægaf Shark » 21. jul 2010, 08:04

Tørn motoren og se på vippearmene til den syge cylinder og sammenlign med vandringen på vippearmene på de andre cylindre. Måske er vandhane-jernet i knasten udtjent (søg evt. efter "wiped lobe" på corvetteforum.com).

Per

Måske er fejlen fundet......... Ved kompressionstest

Indlægaf Per » 22. jul 2010, 01:48

Måske er fejlen fundet.........
Ved kompressionstest af samtlige cylindre viste alle på nær 2 & 6 en fin kompression på 10,5 - 11 bar.
Cylinder 2 & 6 viste "0 bar".......altså slet ingen kompression.
Undervejs med tændingsjustering har jeg også justeret "valve lash" på samtlige ventiler.
Og min mistanke er at jeg har givet lidt for meget pre-load på ventilerne.
Jeg løsnede ihvertfald juster-skruerne på cyl. 2 & 6, så de var lidt "slaskede", og checkede kompression igen.
Det hjalp, så var der lige pludselig 10,5-11 bar, på dem begge.
Det blev så "en ommer" med justering af valve lash, på samtlige cylindre.
Ny kompressionstest viste fin kompression på cyl. 2 & 6, men nu var cyl. 8 død.
Så om igen med alle cylindre og knap så meget "preload"............Så virkede det, med fin kompression på det hele.
Desværre kan jeg ikke starte Corvetten, det er ret sent, og mine naboer er flinke mennesker :o)
Kan det være olietrykket i de hydrauliske løftere der har drillet, efter jeg justerede ?
I skal få "seneste nyt" i morgen aften :o)

Per

Så kører det igen

Indlægaf Per » 23. jul 2010, 02:02

:driving:
Undervejs i justeringsprocessen har jeg preloaded de hydrauliske løftere 3/4 omgang og det har tydeligvis været for meget.
Efter et par justeringer mere med meget mindre preload kører den virkelig godt :)
Og uanset hvordan det hele startede er jeg endt op med nye dele og justering af det hele:smash:

Gæst

Undervejs i justeringsprocessen har jeg

Indlægaf Gæst » 23. jul 2010, 08:18

Undervejs i justeringsprocessen har jeg preloaded de hydrauliske løftere 3/4 omgang og det har tydeligvis været for meget.
Efter et par justeringer mere med meget mindre preload kører den virkelig godt ...

Har du haft indsugningsmanifoldet taget af, for at se, - eller har du justeret de hydrauliske løftere med motoren igang, - eller løsnet dem og ventet på de skulle "blend down".

Per

Alle ventilløftere blev løsnet meget,

Indlægaf Per » 25. jul 2010, 01:22

Alle ventilløftere blev løsnet meget, og "valve-lash" blev fjernet langsomt at stramme justerskruen indtil ventilløfteren ikke kunne vippes mere, og så 1/2 omgang mere i preload.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"