Hej.
15 x 10" fælge kan de sidde på en C3 uden skærmforøger? og kan man dreje med dem på forhjulene?
det er selvfølgelig fælge til C3 med rette ET mål.
10" fælge.
- Anders #258
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
- Geografisk sted: Skælskør
Bagpå bør du kunne have
Bagpå bør du kunne have 10" fælge - du skal formentlig have 5,5" BS, og ved 15"-fælge også off-set t-arme. Vær dog opmærksom dæk-siden (og deraf hvilken størrelse), da din fælgkant vil være tæt på t-armen. I lavprofil (f.eks. 18" er det intet problem m. 10" bredde og 285/295-dæk, da de ikke buler ud i dæksiden).
Fordækkene bør du holde på standard 4" BS, og kan derfor kun gå "udad". Derfor vil begrænsningen formentlig være 8,5" eller sådan noget og med 245-dæk, hvis du skal undgå fender flares. Hvis fordækkene bliver bredere indad, vil de skrabe på rammen v. fuldt rat-udslag.
OBS - ovennævnte gælder kun crome bumpers - er lidt i tvivl om du har lidt mere plads foran?
Fordækkene bør du holde på standard 4" BS, og kan derfor kun gå "udad". Derfor vil begrænsningen formentlig være 8,5" eller sådan noget og med 245-dæk, hvis du skal undgå fender flares. Hvis fordækkene bliver bredere indad, vil de skrabe på rammen v. fuldt rat-udslag.
OBS - ovennævnte gælder kun crome bumpers - er lidt i tvivl om du har lidt mere plads foran?
Jeg tvilver karftigt på at
Jeg tvilver karftigt på at der kan sidde 10" bagpå, jeg vil mene at både bagfjedren og trailingarmen vil ramme fælgen.
Med en 20x10" er der kun lige plads og den rammer meget længere ude på trailingarmen hvor den skråner ind og bagfjedren kan ligge inde i fælgen.
Som Anders skriver så vil det ikke være en god ide på fronten da du med garanti vil have dækket til at køre op ad rammen når du drejer hvis du har mere end 4" BS.
Med en 20x10" er der kun lige plads og den rammer meget længere ude på trailingarmen hvor den skråner ind og bagfjedren kan ligge inde i fælgen.
Som Anders skriver så vil det ikke være en god ide på fronten da du med garanti vil have dækket til at køre op ad rammen når du drejer hvis du har mere end 4" BS.
- Anders #258
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
- Geografisk sted: Skælskør
Du har ret, Piet... ;-) Søgte
Du har ret, Piet... ;-)
Søgte lidt info på corvetteforum: http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/879869-need-info-on-off-set-trailing-arms.html
Søgte lidt info på corvetteforum: http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/879869-need-info-on-off-set-trailing-arms.html
Hej Piet. Jeg har hørt, at
Hej Piet.
Jeg har hørt, at der er dig man skal spørge, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan vedr. dæk og fælge-bredde og størrelse:respekt:
Jeg har en 74´er og vil gerne vide om der er plads til 17 x 9,5 fælge med 275-285/40/17 dæk bagpå uden at der skal offset t-arms på. Og ifald at der er plads, er det så helt forkert at backspacing skal være 5 - 5,25" for at dækkene ikke rager udover skærmkanter?
På forhånd tak.
Dan
Jeg har hørt, at der er dig man skal spørge, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan vedr. dæk og fælge-bredde og størrelse:respekt:
Jeg har en 74´er og vil gerne vide om der er plads til 17 x 9,5 fælge med 275-285/40/17 dæk bagpå uden at der skal offset t-arms på. Og ifald at der er plads, er det så helt forkert at backspacing skal være 5 - 5,25" for at dækkene ikke rager udover skærmkanter?
På forhånd tak.
Dan
Hej Dan Du kan desværre ikke
Hej Dan
Du kan desværre ikke får en 17x9.5 tiil at sidde pænt, den kan godt være der men det vil kræve at du sætter hjulene op med en masse negativ camber (hjulene hælder ind foroven)
en 17x9.5 med 5" backspacing og 255dæk vil få yderkanten (4.5") af fælgen til lige at kunne gå fri af skærmkanten hvis du sætter 275dæk på vil dækket bule ud og svare til at du har en 10.5" fælg monteret, men der er ikke plads inde under bilen.
en 17x9.5 med 5.5"BS vil trække hjulet ½" yderligere ind under bilen og give plads til de bredere 275dæk i forhold til skærmkanten, men du vil komme i kambolage med din bagfjeder, krængningsstabillisator og trailing arm.
din trailing arm går i en vinkel med det yderste punkt ved spindlen så jo større fælge jo mere friplads i forhold til trailing armen, der er ingen fidus i at købe offset trailing arme til eks 20" fælge da punktet hvorpå de rammer trailingarmen ligger så langt tilbage at der ingen forskel er på standard og offset.
derimod ligger 17" fælge lige på et knudepunkt hvor både bagfjeder/bolt og håndbremsekabel beslaget ligger lige i fælgkanten.
derfor vil jeg ikke anbefale at montere bredere end maksimum 9" med 4.5"BS med en 17fælg.
Der er en smule forskel på årgangene de fleste af mine erfaringer er gjort på 68 og 69 corvette så det er muligt at du kan klemme lidt mere bredde ind på din årgang.
Iøvrigt er springet fra 15 til 17" noget af det bedste du kan gøre for din undervogn det giver en utrolig stabilitet at få fjernet noget af alt det gummi og samtidig komme over at køre på et mere moderen konstrueret dæk springet fra eks 17 til 20" giver ikke i nærheden af den ekstra opstramning.
En ting du skal være opmærksom på er hvorledes dine baghjul ændrer cambervinkel når affjedringen arbejder, når du trykker affjedringen ibund så får du negativ camber og når du løfter bagenden op får du positiv camber dette har betydning for hvor brede dine hjul kan være før de rammer på et eller andet sted.
Grunden til at cambervinklen ændrer sig er pga de 2kødben der sidder fra under bagtøjet og ud til trailing armen ikke kører parralelt med trækakslerne som jo er fikseringspunkt.
Jeg har ændret mit setup så jeg ikke har ret meget camberændring ved forskellig belastning, dette gøres ved at montere nye strutrods som kan justeres både i højden og længden herved får du et system som bevæger sig "lige/parralelt" op og ned.
Til gengæld påvikes spissningen (Toe in/out) nu istedet men dette er langt mere hensigstmæssigt for en sportsvogn.
Du kan desværre ikke får en 17x9.5 tiil at sidde pænt, den kan godt være der men det vil kræve at du sætter hjulene op med en masse negativ camber (hjulene hælder ind foroven)
en 17x9.5 med 5" backspacing og 255dæk vil få yderkanten (4.5") af fælgen til lige at kunne gå fri af skærmkanten hvis du sætter 275dæk på vil dækket bule ud og svare til at du har en 10.5" fælg monteret, men der er ikke plads inde under bilen.
en 17x9.5 med 5.5"BS vil trække hjulet ½" yderligere ind under bilen og give plads til de bredere 275dæk i forhold til skærmkanten, men du vil komme i kambolage med din bagfjeder, krængningsstabillisator og trailing arm.
din trailing arm går i en vinkel med det yderste punkt ved spindlen så jo større fælge jo mere friplads i forhold til trailing armen, der er ingen fidus i at købe offset trailing arme til eks 20" fælge da punktet hvorpå de rammer trailingarmen ligger så langt tilbage at der ingen forskel er på standard og offset.
derimod ligger 17" fælge lige på et knudepunkt hvor både bagfjeder/bolt og håndbremsekabel beslaget ligger lige i fælgkanten.
derfor vil jeg ikke anbefale at montere bredere end maksimum 9" med 4.5"BS med en 17fælg.
Der er en smule forskel på årgangene de fleste af mine erfaringer er gjort på 68 og 69 corvette så det er muligt at du kan klemme lidt mere bredde ind på din årgang.
Iøvrigt er springet fra 15 til 17" noget af det bedste du kan gøre for din undervogn det giver en utrolig stabilitet at få fjernet noget af alt det gummi og samtidig komme over at køre på et mere moderen konstrueret dæk springet fra eks 17 til 20" giver ikke i nærheden af den ekstra opstramning.
En ting du skal være opmærksom på er hvorledes dine baghjul ændrer cambervinkel når affjedringen arbejder, når du trykker affjedringen ibund så får du negativ camber og når du løfter bagenden op får du positiv camber dette har betydning for hvor brede dine hjul kan være før de rammer på et eller andet sted.
Grunden til at cambervinklen ændrer sig er pga de 2kødben der sidder fra under bagtøjet og ud til trailing armen ikke kører parralelt med trækakslerne som jo er fikseringspunkt.
Jeg har ændret mit setup så jeg ikke har ret meget camberændring ved forskellig belastning, dette gøres ved at montere nye strutrods som kan justeres både i højden og længden herved får du et system som bevæger sig "lige/parralelt" op og ned.
Til gengæld påvikes spissningen (Toe in/out) nu istedet men dette er langt mere hensigstmæssigt for en sportsvogn.
Mange tak for svaret, Piet.
Mange tak for svaret, Piet. Det hjalp på forståelsen af det hele, og at købe nye fødder til bilen IKKE er som at købe mælk ved købmanden.
Kan se at Ecklers har
Kan se at Ecklers har fået nogle ganske fine 17 x 8 som umiddelbart passer. Kan også fåes i helt sorte. Det ku' være at også Firstmile kunne skaffe dem.
De findes her: http://www.ecklers.com/corvette-zr1-style-wheels-17-x-8-chrome-1968-1982.html

De findes her: http://www.ecklers.com/corvette-zr1-style-wheels-17-x-8-chrome-1968-1982.html
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 15. jan 2010, 11:23
- Geografisk sted: Ålsgårde
- Kontakt:
Hej Piet Hvilken cambervinkel kører du
Hej Piet
Hvilken cambervinkel kører du så med til de 8x17 fælge?
Jeg har også lige skiftet til den dimension, og jeg har på fornemmelsen, at de hælder lidt for meget ind foroven...
VH Oluf # 1169
Hvilken cambervinkel kører du så med til de 8x17 fælge?
Jeg har også lige skiftet til den dimension, og jeg har på fornemmelsen, at de hælder lidt for meget ind foroven...
VH Oluf # 1169
Hej Oluf Jeg har monteret 20x9.5"
Hej Oluf
Jeg har monteret 20x9.5" med 265-35-20 bagpå og kører med 0 i camber.
min anbefaling er at have 0-1g negativ camber bagerst hvis man har strutrod opgraderingen.
hvis man har original strutrod opsætning vil jeg anbefale 1-3g negativ camber bagpå lidt afhængig af hvor høj bagende er, jo lavere bagenden ligger jo mere negativ camber (hældning indad foroven)
Så hvis din bil står lavt bagtil (mindre end 2fingres luft fra dæktop til skærmkant) så skal hjulene hælde godt ind foroven ellers kan du ryge ud i at få positiv camber når du kører over bump og det vil slide helt abnormt på dine dæk samtidig med du vil føle at bilen overtager styringen fra dig.
jeg vil også anbefale negativ camber på forhjulene selvom standard opsætningen hedder 0-1g positiv camber grunden til dette er skiftet til diagonaldæk frem for radialdæk fra 60erne og sørg for at få så meget positiv castervinkel der kan vrides ud af a-armene standard arme kan give 2.5-3g positiv caster, nogle aftermarket arme kan give op til 6g positiv caster som jeg selv kører med, dette giver en langt mere behagelig stabil køreoplevelse (hvis bilen skal bruges til baneræs er for meget caster ikke anbefalelsesværdig da det giver lidt understyring)
Jeg har monteret 20x9.5" med 265-35-20 bagpå og kører med 0 i camber.
min anbefaling er at have 0-1g negativ camber bagerst hvis man har strutrod opgraderingen.
hvis man har original strutrod opsætning vil jeg anbefale 1-3g negativ camber bagpå lidt afhængig af hvor høj bagende er, jo lavere bagenden ligger jo mere negativ camber (hældning indad foroven)
Så hvis din bil står lavt bagtil (mindre end 2fingres luft fra dæktop til skærmkant) så skal hjulene hælde godt ind foroven ellers kan du ryge ud i at få positiv camber når du kører over bump og det vil slide helt abnormt på dine dæk samtidig med du vil føle at bilen overtager styringen fra dig.
jeg vil også anbefale negativ camber på forhjulene selvom standard opsætningen hedder 0-1g positiv camber grunden til dette er skiftet til diagonaldæk frem for radialdæk fra 60erne og sørg for at få så meget positiv castervinkel der kan vrides ud af a-armene standard arme kan give 2.5-3g positiv caster, nogle aftermarket arme kan give op til 6g positiv caster som jeg selv kører med, dette giver en langt mere behagelig stabil køreoplevelse (hvis bilen skal bruges til baneræs er for meget caster ikke anbefalelsesværdig da det giver lidt understyring)
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster