Hej.
Jeg har søgt lidt på min motor, for at finde ud af hvor vidt jeg skal have tilsætning i den blyfrie benzin.
Men jeg har kigget mig lidt om uden de store resultater.
Motorens betegnelse er T0525CPD.
Jeg ved godt hvad de fleste står for, men jeg kan ikke finde PD nogen steder.
I f.eks. chilton's repair manual, kan man kun finde PJ/H/W/X, Men ikke nogen med D til slut.
Det srore spørgsmål i dette, er self. om jeg skal køre blyfri, eller der skal tilsætning til.
Mvh. Brian.
Skal jeg bruge tilsætning i benzinen.
Hej. Jeg har søgt lidt på
Hej.
Jeg har søgt lidt på min motor, for at finde ud af hvor vidt jeg skal have tilsætning i den blyfrie benzin.
Men jeg har kigget mig lidt om uden de store resultater.
Motorens betegnelse er T0525CPD.
Jeg ved godt hvad de fleste står for, men jeg kan ikke finde PD nogen steder.
I f.eks. chilton's repair manual, kan man kun finde PJ/H/W/X, Men ikke nogen med D til slut.
Det srore spørgsmål i dette, er self. om jeg skal køre blyfri, eller der skal tilsætning til.
Mvh. Brian.
Det skulle ikke være nødvendigt :
For 1971, GM mandated that all divisions design their engines to run on lower-octane regular, low-lead or unleaded gasoline due to tightening emission requirements and in anticipation of the catalytic converter that would be used on 1975 and later models, necessitating the use of unleaded fuel.
Motoren er en 71 eller 72 fra en chevelle eller monte carlo.
http://books.google.dk/books?id=0gaA5cQXYPkC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=suffix+CPD+chevrolet&source=bl&ots=stkyLARzji&sig=5wBImGlnd1shEUxh0Dm9JoLbVA0&hl=da&ei=ovLkSaXfBYOv-Qaj9viPCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4#PPA64,M1
Hej Fiskerbrian..kik her http://www.mortec.com/wmotor.htm Inde på Mortec
Hej Fiskerbrian..kik her
http://www.mortec.com/wmotor.htm
Inde på Mortec kan du gå lidt mere i dybden med numre, for dem er der rigtigt mange af her og der på maskineriet.
Det du spørger om er der i virkeligheden ikke rigtigt nogen der kan svare på, idet svaret er behæftet med "religion".
"Dampmaskinen"'s (min bils numre) passer sammen og siger at motoren blev skruet sammen den 26 Januar 1971, der blæste en kold vind fra nord nord ost, og værkførerens kone var sur og jeg skal tro på at hele lageret af ventiler og sæder fra 1970 blev skrottet for i 1971 kørte man blyfri ?
Syvogtyve dage før havde maskinen 30 heste mere, selvom virkelighedens målinger foretaget i vor digitale tid viser at der var langt flere heste i stalden end tidligere antaget.
Læs dette : http://www.minifiat.dk/Teknik/Nostalgi%20om%20bly%20i%20benzinen.pdf
Jeg selv forkæler min motor med det bedste af det bedste i KNfiltre ( det var det Jørgen hos First mile gav mig), Valvoline olie (efter råd fra klubbens hastighedspilot Brian, til vands og på land), Castrol Valvemaster tilsætning (mig selv og min LandRover erfaring), NGK tøndrør (sagde Piet og de var dyrest, dejligst, i papæske og virker allesammen) og hvad ellers.
Jeg magter ikke (og har mildest talt ikke evnen), til at rive hele automobilet (dejligt ord ikke) fra hinanden, jeg giver den det bedste af det bedste, for jeg har ingen anelse om hvordan den er behandlet før, og jeg ved ikke hvad der er sat i den af tingester.
Men når jeg drejer nøglen starter den, hvergang. I denne tid og til vi pakker sammen for vinteren, er det 50 km pr dag eller 12 liter benzin.
Ingen aner hvad der er i dit maskineri på baggrund af et nummer.
Lykkemark
http://www.mortec.com/wmotor.htm
Inde på Mortec kan du gå lidt mere i dybden med numre, for dem er der rigtigt mange af her og der på maskineriet.
Det du spørger om er der i virkeligheden ikke rigtigt nogen der kan svare på, idet svaret er behæftet med "religion".
"Dampmaskinen"'s (min bils numre) passer sammen og siger at motoren blev skruet sammen den 26 Januar 1971, der blæste en kold vind fra nord nord ost, og værkførerens kone var sur og jeg skal tro på at hele lageret af ventiler og sæder fra 1970 blev skrottet for i 1971 kørte man blyfri ?
Syvogtyve dage før havde maskinen 30 heste mere, selvom virkelighedens målinger foretaget i vor digitale tid viser at der var langt flere heste i stalden end tidligere antaget.
Læs dette : http://www.minifiat.dk/Teknik/Nostalgi%20om%20bly%20i%20benzinen.pdf
Jeg selv forkæler min motor med det bedste af det bedste i KNfiltre ( det var det Jørgen hos First mile gav mig), Valvoline olie (efter råd fra klubbens hastighedspilot Brian, til vands og på land), Castrol Valvemaster tilsætning (mig selv og min LandRover erfaring), NGK tøndrør (sagde Piet og de var dyrest, dejligst, i papæske og virker allesammen) og hvad ellers.
Jeg magter ikke (og har mildest talt ikke evnen), til at rive hele automobilet (dejligt ord ikke) fra hinanden, jeg giver den det bedste af det bedste, for jeg har ingen anelse om hvordan den er behandlet før, og jeg ved ikke hvad der er sat i den af tingester.
Men når jeg drejer nøglen starter den, hvergang. I denne tid og til vi pakker sammen for vinteren, er det 50 km pr dag eller 12 liter benzin.
Ingen aner hvad der er i dit maskineri på baggrund af et nummer.
Lykkemark
-
Tak for jeres svar. Jeg har
Tak for jeres svar.
Jeg har kørt uden tilsætning ind til videre, og syntes nu heller ikke at der er
nogen problemer med det.
Men det er jo altid rart at være på den sikre side.
Mvh. Brian.
Jeg har kørt uden tilsætning ind til videre, og syntes nu heller ikke at der er
nogen problemer med det.
Men det er jo altid rart at være på den sikre side.
Mvh. Brian.
Jeg har forstået, at US
Jeg har forstået, at US oktantal er ca. 4-point lavere end dem, som vi har i Europa. Dvs. kan bilen køre på 95 oktan (US) skal den bruge 99 oktan her hos os. Så jeg vil helt klart tilsætte oktan-booster på de ældre Vetter.
Henrik
Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
ikke ifølge mine oplysning: 'CLC/PON' vs.
ikke ifølge mine oplysning:
'CLC/PON' vs. 'ROZ/RON':
US Oktan 87 = EU Oktan 91
US Oktan 88 = EU Oktan 92
US Oktan 89 = EU Oktan 93
US Oktan 90 = EU Oktan 94
US Oktan 91 = EU Oktan 95
US Oktan 92 = EU Oktan 96
US Oktan 93 = EU Oktan 97
Henrik
'CLC/PON' vs. 'ROZ/RON':
US Oktan 87 = EU Oktan 91
US Oktan 88 = EU Oktan 92
US Oktan 89 = EU Oktan 93
US Oktan 90 = EU Oktan 94
US Oktan 91 = EU Oktan 95
US Oktan 92 = EU Oktan 96
US Oktan 93 = EU Oktan 97
Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
-
Tilsætning af additiver (blyerstatning)
Hej Fischer...
Min er en 68´er og mit råd er at du hælder blyerstatning i benzinen. Gamle motorer skal have smøremiddel til dine ventiler. - ellers kan du risikere at de brændes af. Du kan købe det hos Q8 og koster ikke alverden. Hilsen medl. 682
Min er en 68´er og mit råd er at du hælder blyerstatning i benzinen. Gamle motorer skal have smøremiddel til dine ventiler. - ellers kan du risikere at de brændes af. Du kan købe det hos Q8 og koster ikke alverden. Hilsen medl. 682
Tilbage til "Generelt teknisk forum"