Strømfordeler...

Teknisk relateret snak
Roald #606

Strømfordeler...

Indlægaf Roald #606 » 29. jan 2009, 00:05

Jeg købte en ny strømfordeler (original type med platiner) ved zip her for nyligt. Den gamle havde spist tænderne til tacho drevet og en del af huset.

Men den nye har endnu mere slør/spil i mainshaften (op/ned) end min 40 år gamle brugte strømfordeler - ca 2mm. Jeg synes det ligner man har ikke brugt nok shims, kun en enkelt.

Er det for meget eller har det ingen betydning? Der er ikke noget slør til siderne.

Shark

Shims

Indlægaf Shark » 29. jan 2009, 09:13

Jeg købte en ny strømfordeler (original type med platiner) ved zip her for nyligt. Den gamle havde spist tænderne til tacho drevet og en del af huset.

Men den nye har endnu mere slør/spil i mainshaften (op/ned) end min 40 år gamle brugte strømfordeler - ca 2mm. Jeg synes det ligner man har ikke brugt nok shims, kun en enkelt.

Er det for meget eller har det ingen betydning? Der er ikke noget slør til siderne.

Hej Roald
Min gamle strømfordeler har ca. 3mm slør op/ned og ingen slør sidevejs. Dwell varierer ca. 1,5 grader hvilket er acceptabelt. Jeg har dog bestilt et shim sæt til den da jeg alligevel skulle have varer hjem fra Eckler's.

Karsten

david

Jeg købte en ny strømfordeler

Indlægaf david » 29. jan 2009, 10:24

Det er for meget:

Støbejernsstrømfordelere : 0.007 in. ~ 0.1778 mm -> 0.009 in. ~ 0.2286 mm

Aluminiumsstrømfordelere : 0.01 in. ~ 0.2540 mm -> 0.015 in. ~ 0.3810 mm

Problemet med for meget slør er at tændingen vil springe/slå en del grader f.eks når man skifter gear og da præcisionen ikke er for stor i forvejen pga. slup i forkæde mv. vil det give en upræcis tænding og dermed en motor som yder mindre og er mindre effektiv end hvis alt var perfekt :)

Når det kommer til tænding og karburatorer findes der vel næppe nogen som har beskrevet det bedre end Lars Grimsrud, her er det ultrakort beskrevet også med vacuumadvance dåse mv.:

http://forums.corvetteforum.com/1558294404-post12.html

Roald #606

Tak for svarene. Jeg synes

Indlægaf Roald #606 » 29. jan 2009, 10:31

Tak for svarene. Jeg synes nok det var for meget.

Det er egentligt er for ringe, når det skulle forestille at være en ny strømfordeler. Jeg skulle vist bare have renoveret min gamle istedet :cuss:

Roald #606

...nu ved jeg godt det

Indlægaf Roald #606 » 29. jan 2009, 10:42

...nu ved jeg godt det er småting at skifte, men tjek lige de her advance fjedre.

Roald #606

Det er for meget Forresten

Indlægaf Roald #606 » 29. jan 2009, 11:04

Det er for meget

Forresten hvad med tach drevet, hvor meget slør må der være i det. Jeg har målt ca 1.5 mm bevægelse i cross shaften, gider jo ikke rigtigt at de æder hinanden igen...

david

Forresten hvad med tach drevet,

Indlægaf david » 29. jan 2009, 19:06

Forresten hvad med tach drevet, hvor meget slør må der være i det. Jeg har målt ca 1.5 mm bevægelse i cross shaften, gider jo ikke rigtigt at de æder hinanden igen...

man bliver nødt til at leve med det slør som er, men det lyder af lidt meget, "normalt" er det fordi at strømfordeleren står på pinden til oliepumpen at tænderne forsvinder (mangelfuld vertikal tolerance justeres med "plasticskiver" ), men tænderne på knasten kan jo også være blevet lidt slidt så måske ville det være en god ide at checke op imod en ny knast. Hvis det er en rulleknast skal den mange gange køre med bronzedrev istedet for støbejernsdrev.:auto:

david

...nu ved jeg godt det

Indlægaf david » 29. jan 2009, 19:07

...nu ved jeg godt det er småting at skifte, men tjek lige de her advance fjedre.

det er såkaldte morfar-fjedre giv den en hurtigere kurve

Roald #606

hovsa, det var det lille

Indlægaf Roald #606 » 29. jan 2009, 19:39

hovsa, det var det lille drev til omdrejningstælleren der havde ædt tænderne og som har 1.5 mm i slør, ikke drevet nede ved knasten, det så ud som nyt.

Med hensyn til det andet slør nede ved mainshaften, så jeg regnede med bare at købe et shim kit og få sløret ned på Lars Grimruds tolerancer. Tak for linket.

man bliver nødt til at leve med det slør som er, men det lyder af lidt meget, "normalt" er det fordi at strømfordeleren står på pinden til oliepumpen at tænderne forsvinder (mangelfuld vertikal tolerance justeres med "plasticskiver" ), men tænderne på knasten kan jo også være blevet lidt slidt så måske ville det være en god ide at checke op imod en ny knast. Hvis det er en rulleknast skal den mange gange køre med bronzedrev istedet for støbejernsdrev.:auto:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"