HVORFOR???

Teknisk relateret snak
Gæst

HVORFOR???

Indlægaf Gæst » 1. jun 2008, 23:43

Er der nogle der har et bud på, hvorfor at min nyrenorverede motor, pludselig knækker/bøjer stødstænger. Motoren har kørt ca. 500 km. efter totalrenorveringen.
Da skaden skedet, kørte jeg ca. 1500 omdrejninger i 4. gear. 

HVAD KAN DER VÆRE GALT 

david

Re: HVORFOR???

Indlægaf david » 2. jun 2008, 00:04

Det ser voldsomt ud, ';normalt'; er det ikke så slemt selv når ventilerne flyder ved høje omdrejninger, det ser ud somom stemplet har skubbet ventilen på plads og ødelagt stødstang og guideplate samtidig.

• Forkæden har sprunget en tand/stemplet har ramt ventilen

• En ventilfjeder er knækket/stemplet har ramt ventilen

• Forkert tolerance i ventilstyr/ventilen binder

• Ventilen har en fejl/er bukket/';kinaventil';

• Vippearmen ikke indekseret på ventiler(bevæger sig over midten).

Gæst

Indlægaf Gæst » 2. jun 2008, 00:05

Det var ligeodt s......, skete det på vej hjem fra Odense? Har aldrig set så kraftig bøjet før, så de ligefrem knækker!!

Gæst

Indlægaf Gæst » 2. jun 2008, 00:39

Ja det var på vej hjem fra Odense det skete. 
Jeg tror ikke den har hoppet en tand.
Da det skete, stoppede jeg selvfølgelig omgående, men kunne ikke se noget nogle steder. Jeg anede ikke hvor lyden kom fra, så jeg prøvede forsigtigt at starte igen. Der var ingen mislyde, så jeg listede forsigtigt hjem.
Jeg kunne mærke at den ikke gik på den ene cylinder og  tog derfor en kompressionstest. Der var masser af kompression på.
Ingen knækkede ventilfjedre. 
Tolerancen i ventilstyret må være okay (det er de gamle toppe jeg har monteret igen, dem har jeg kørt med i nogle år).
Da jeg renoveret den, fik jeg bl.a. 489 kit, ny knast og løftere, knastkæde og hjul.
Hilsen Bent Hauberg

merc

re:HVORFOR???

Indlægaf merc » 2. jun 2008, 11:56

Hej Bent

som jeg skrev...

Ikke for at være lyseslukker, men hvis den har rystet så meget, ville jeg skille den ad og tjekke det første hovedleje og evt knastkæde.

Brian

Piet

Indlægaf Piet » 2. jun 2008, 11:56

Det ser godt nok voldsomt ud.

er det stødstænger fra  den same knækkede guideplate? så er det måske guideplaten som har været gået løs?

Tilbage til "Generelt teknisk forum"