Servoolie
Re: re:Servoolie
Claes
Mine oplysninger har jeg fra den tekniske chef hos Texacos smøreolieafdeling, samt fra Piet.
Vi har indtil videre haft problemer/defekter med gearkasser på en 1960 Pontiac, en 1966 Cadillac og en 1972 Oldsmobile p.g.a. vi har påfyldt dexron III på dem. Det har noget at gøre med at dexron III smør for godt så friktionen bliver for lille og beskadiger bremsebåndene, men dette kan Piet nok bedre udrede end jeg.
Mine oplysninger har jeg fra den tekniske chef hos Texacos smøreolieafdeling, samt fra Piet.
Vi har indtil videre haft problemer/defekter med gearkasser på en 1960 Pontiac, en 1966 Cadillac og en 1972 Oldsmobile p.g.a. vi har påfyldt dexron III på dem. Det har noget at gøre med at dexron III smør for godt så friktionen bliver for lille og beskadiger bremsebåndene, men dette kan Piet nok bedre udrede end jeg.
re:Servoolie
De gamle Hydra-Matic 4-speed (Cadillac, Olds og Pontiac) må IKKE få DEX-olier (hverken II eller III), men bruger type ';A';. Dette er vigtigt. De duer simpelt hen ikke med DEX-olierne.
Det er jo præcis de biler du omtaler, som i havde problemer med Dexron III.
Det stod også i tidligere indlæg..
Claes..
Det er jo præcis de biler du omtaler, som i havde problemer med Dexron III.
Det stod også i tidligere indlæg..
Claes..
Claes
Disse biler SKAL køre med dexron II
Javel..
Kan jeg sgu ikke forstå. Men hvis du siger det..
Jeg var overbevist om at Dexron olierne var bagudkompatible.
Er du sikker på de biler du omtaler, Cadillac og Pontiac, fra 60érne ikke er opgivet til at køre på ';type A'; gearolie?
Hvis de SKAL køre på Dexron II BURDE de kunne køre på Dexron III. Men hvis du har praktisk erfaring med det modsatte, må det jo være rigtigt.
http://www.secondchancegarage.com/public/306.cfm
Kan jeg sgu ikke forstå. Men hvis du siger det..
Jeg var overbevist om at Dexron olierne var bagudkompatible.
Er du sikker på de biler du omtaler, Cadillac og Pontiac, fra 60érne ikke er opgivet til at køre på ';type A'; gearolie?
Hvis de SKAL køre på Dexron II BURDE de kunne køre på Dexron III. Men hvis du har praktisk erfaring med det modsatte, må det jo være rigtigt.
http://www.secondchancegarage.com/public/306.cfm
Dextron 3 olien er ikke god til de gamle automatgearkasser simpelthen fordi olien får bremsebåndene til at fedte i gear kassen, det vil typisk nedsætte levetiden med 30%
jeg har selv kørt med dextron 3 som servo olie i flere år uden nogen problemer, men det er jo også kun blevet til få kilometer!
jeg bruger dex2 på min tandstang da der direkte stod at man voidede warranty ved brug af dex3.
jeg har selv kørt med dextron 3 som servo olie i flere år uden nogen problemer, men det er jo også kun blevet til få kilometer!
jeg bruger dex2 på min tandstang da der direkte stod at man voidede warranty ved brug af dex3.
Hej Piet,
Interessant.
Har du eventuelt et link til dette emne, hvor der der nævnes det med levetiden osv?
Hvis det er korrekt, kunne GM jo sagsøges til ukendelighed for at anbefale Dexron III, som afløser af II';eren.
De påstår selv at de er bagudkompatible. Hvis det modsatte er tilfældet, så har de jo forvold for millioner af skader på bilerne.
Interessant.
Har du eventuelt et link til dette emne, hvor der der nævnes det med levetiden osv?
Hvis det er korrekt, kunne GM jo sagsøges til ukendelighed for at anbefale Dexron III, som afløser af II';eren.
De påstår selv at de er bagudkompatible. Hvis det modsatte er tilfældet, så har de jo forvold for millioner af skader på bilerne.
Jeg kan ærligt talt ikke huske hvor jeg læste det sidst, men det er samme misære med motorolier.
Men jeg har flere eksempler på gearkasser som fedter med dex3 og efter al olie er skiftet til dex 2 forsvinder problemet.
Hvis dex 3 var 100% bagudkombatibelt hvorffor fremstiller de så en dex2?
dex3 kan umiddel godt bruges på nyere gearkasser som ellers kørte på dex2, problemet opstår på de gamle gearkasser vi kører med, en nyrenoveret med nye bremsebånd har heller ikke problemer med dex3.
Okay..
Jeg tror ikke vi kommer nærmere på sandhederne omkring Dexron olier.. HAHA
Tak for det Piet!
;-)
Jeg tror ikke vi kommer nærmere på sandhederne omkring Dexron olier.. HAHA
Tak for det Piet!
;-)
Tilbage til "Generelt teknisk forum"