Hej,
Jeg mangler data på indstilling af kamvinkel på min 1969 L46 motor.
Er der en der kan hjælpe?
/John
Kamvinkel på min L46 motor
Re: Kamvinkel på min L46 motor
Kamvinkel/dwell på samtlige GM motorer er 28-32 grader. Hvis du har en god tændspole kan du gå op på 32 grader det giver den største gnist, efterhånden bliver den del af platinerne som kører på knasten/akslen af strømfordeleren slidt og tændingen vil stå til færre grader(platinafstanden vil blive mindre igen), husk at give den lidt alm kugleleje fedt på den filtpude som går på knasten. Du kan have verdens bedste motor men med for lav kamvinkel vil den dårligt kunne slæbe sig op ad en bakke :-)
Re: Kamvinkel på min L46 motor
Tak David,
Her kan du se min tændingspistol.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innova-5568-4-Function-Digital-Readout-Timing-Light_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43989QQihZ007QQitemZ170199686907QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Jeg syntes at jeg har tændingsbanken, selv om jeg køre på 98oktan + Castrol booster.
Jeg fik stillet min tænding i dag.
Jeg satte pistolen på 37grader og 2500 - 2600rpm på motoren.
Så drejede jeg på strømfordeleren indtil mærket var ved 0 grader, er det ikke rigtigt?
/John
Her kan du se min tændingspistol.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innova-5568-4-Function-Digital-Readout-Timing-Light_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43989QQihZ007QQitemZ170199686907QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Jeg syntes at jeg har tændingsbanken, selv om jeg køre på 98oktan + Castrol booster.
Jeg fik stillet min tænding i dag.
Jeg satte pistolen på 37grader og 2500 - 2600rpm på motoren.
Så drejede jeg på strømfordeleren indtil mærket var ved 0 grader, er det ikke rigtigt?
/John
re:Kamvinkel på min L46 motor
Hejsa John....
Jo det er helt rigtigt...
Personlig vil jeg selv ligge den på 36 grader ved 2800 rpm. Men det er dog op til hver motor hvad de vil have.
Tændingsbanken?
Hvad køre du med af vacuum dåse? Er den tilsluttet 'portet manifold vacuum' eller 'full'?
Har du stadig tændingsbanken når du tager en tur uden vacuum dåsen tilsluttet? En nem måde og finde ud af hvad der spiller ind.
Har du købt den tændingspistol på ebay?
Er selv på udkig efter samme model...
Wisp
Jo det er helt rigtigt...
Personlig vil jeg selv ligge den på 36 grader ved 2800 rpm. Men det er dog op til hver motor hvad de vil have.
Tændingsbanken?
Hvad køre du med af vacuum dåse? Er den tilsluttet 'portet manifold vacuum' eller 'full'?
Har du stadig tændingsbanken når du tager en tur uden vacuum dåsen tilsluttet? En nem måde og finde ud af hvad der spiller ind.
Har du købt den tændingspistol på ebay?
Er selv på udkig efter samme model...
Wisp
Re: Kamvinkel på min L46 motor
Det kan godt være rigtigt, men det kræver at strømfordeleren har fuldt udslag ved 2500 grader, medmindre du har givet den et kurvekit tror jeg du skal lidt længere op i omdrejninger før den giver fuldt udslag, prøv at se om den flytter sig ved højere omdrejninger eller tag fjedrene ud af svingklodserne (dog ikke med HEI) og så stil den f.eks 38 grader uden vacuumklokken er tilsluttet. En L46 skal ikke tændingsbanke med 98 oktan benzin medmindre forbrændingskammeret/stemplerne er helt kokset til, men det kan klares med en danskvand.
Re: Kamvinkel på min L46 motor
Jeg ville nok sætte den totale avancering ned til 32-36g og først være fuldt inde ved 2800-3000rpm.
Det som man skal huske på er at der er 2 former for tændingsbanken.
1. benzin med for lavt oktantal som selvantænder for tidligt i cylinderen (primært pga for høj kompression)
2. forkert indstillet tænding som antænder benzinen for tidligt i cylinderen.
dit problem er mest sansynligt type2 og defor vil højere oktantal intet hjælpe.
du kan sagtens indstille din tænding korrekt og så først have problemet når du sætter vacuumavanceringen til enten ved at den avancerer for meget (15g total maks) eller hvis den avancerer for hurtigt, en vacuumdåse bør avancerer til fuldt udslag ca 2cgh under max vaccum, altså hvis du har maks vaccum på 18 så skal den have fuldt udslag ved 16.
Det som man skal huske på er at der er 2 former for tændingsbanken.
1. benzin med for lavt oktantal som selvantænder for tidligt i cylinderen (primært pga for høj kompression)
2. forkert indstillet tænding som antænder benzinen for tidligt i cylinderen.
dit problem er mest sansynligt type2 og defor vil højere oktantal intet hjælpe.
du kan sagtens indstille din tænding korrekt og så først have problemet når du sætter vacuumavanceringen til enten ved at den avancerer for meget (15g total maks) eller hvis den avancerer for hurtigt, en vacuumdåse bør avancerer til fuldt udslag ca 2cgh under max vaccum, altså hvis du har maks vaccum på 18 så skal den have fuldt udslag ved 16.
re:Kamvinkel på min L46 motor
Tak for svar alle.
Wisp: ja jeg har købt den i USA, jeg kunne ikke finde den i EU, desværre.
/John
Wisp: ja jeg har købt den i USA, jeg kunne ikke finde den i EU, desværre.
/John
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster