smallblock vandpumpe...

Teknisk relateret snak
Roald #606

smallblock vandpumpe...

Indlægaf Roald #606 » 9. mar 2008, 17:13

Lidt i stil med Hr. Horn er jeg også stødt ind i et problem med de forskellige versioner af smallblock vandpumper.

Min gamle vandpumpe kender jeg ikke årgangen på. Jeg har købt en ny ac delco vandpumpe årgang 71-73 eller deromkring. Men min gamle vandpumpe remskive passer ikke på vandpumpen? (center hullet er for lille i remskiven)

Kan jeg bare nøjes med at skifte vandpumpe remskiven så den passer på den nye vandpumpe og vil den så passe til den anden gamle remskive der sidder på krumtappen eller er det nemmere (billigere) at finde en anden vandpumpe?

karstenhorn

Re: smallblock vandpumpe...

Indlægaf karstenhorn » 10. mar 2008, 14:30

Hej Roald

Eftersom centreringshullet i din remskive tilsyneladende er for lille tyder det på at du har et remhjul med 5/8? center hul hvilket er det som Corvette sb kørte med indtil 1971. Udover akslen i vandpumpen som i 1971 går fra de omtalte 5/8? til 3/4';, så bliver vandpumpen også ca. 4.5 mm længere. Med andre ord står du med et tidligt remhjul og en vandpumpe der er nyere end 1971. Faren ved at købe et nyt remhjul til 3/4'; center hul, er om dine remme vil flugte bagefter.

Har du prøvet at sammenligne længden på de 2 vandpumper(fra pakflade til blæser flangen), er de samme længde så er det bare at bore hullet større.

Mvh

Karsten Horn

Roald #606

re:smallblock vandpumpe...

Indlægaf Roald #606 » 11. mar 2008, 14:16

Hej Karsten

Jeg har slået nummeret op på remskiven og noget tyder på at det stammer fra en camaro!

Den gamle vandpumpe og den nye har desværre ikke samme længde.

Jeg tror bare jeg sætter min gamle vandpumpe på igen. Jeg skiftede den egentligt kun fordi en ny kun kostede en 300-400 kr.

Den er ikke utæt og der kan ikke føles noget slør i den. Den kan vel godt klare en sommer mere? Min motor er jo heller ikke ligefrem ny eller pumpet :-)

Tilbage til "Generelt teknisk forum"