Bremser

Teknisk relateret snak
olestenbent-975

Bremser

Indlægaf olestenbent-975 » 14. dec 2007, 19:55

Hej! Har købt Corvette Cab. 68 og vil lige høre om man kan gøre bremserne bedre evt. ved at montere en anden type bremseklodser. Bilen røg lige gennem syn uden problemer, og der er monteret nye skiver, klodser, kalibre. Men jeg syntes ikke den bremser specielt godt. Alle de nye dele var monteret da jeg købte den. Hilsen Johnny

Niels

Re: Bremser

Indlægaf Niels » 14. dec 2007, 20:27

Tillykke med din corvette! Jeg har selv en cabriolet fra 69, som jeg synes bremser rigtig godt.Den har bremseforstærker, men det har du vel også. Den bremser faktisk lige så godt som en moderne bil. Der er helt sikkert mange som her i klubben kan give dig ordentlig besked om hvad du kan gøre.
Hilsen Niels

Roald #606

Re: Bremser

Indlægaf Roald #606 » 14. dec 2007, 20:42

Jeg havde lidt samme problemer... Men efter nye kalibrer + klodser + slanger + ny hovedcylinder, bremser min 68';er faktisk tilnærmelsesvis lige så godt som min Renault Laguna fra ';05 (har bremseforstærker)

Piet

re:Bremser

Indlægaf Piet » 14. dec 2007, 20:52

Hvis du ikke har bremseforstæker så har du problemet her, jeg har lige moneteret nye aluminiums kalibre fra Willwood med semimetallic bremseklodser og nye sportsskiver, da jeg skulle prøve bilen syntes jeg den bremse dårligere end med de originale bremser, indtil det slg mig at min nye motor ingen vacuum laver så min bremseforstærker var sat ud af spillet. jeg har nu bestilt en elektrisk vacuum pumpe for at få bremseforstærkeren til at fungere.

Lars #510

re:Bremser

Indlægaf Lars #510 » 14. dec 2007, 21:34

Jeg kan ikke lige se hvordan bremseforstærkeren skulle gøre bremserne bedre? Med mindre du har muskensvind i høje leg muskel. Tror først man skal gøre op havd gode bremser er, og hvad de skal buges til...( at stoppe bilen, jo jo...) Mange moderne biler giver følelsen af kraftige bremser fordi de bider bare du kigger på pedalen, men i virkeligehden er bremserne ikke blevet synderligt større på en alm bil med årene. Bremse forstærkere er derimod vokset og giver en falsk tryghed IMO. Gode bremser er, bremser med et liniært friktions forløb, der ikke fader ved gentagende hårde opbremsninger i min verden. Tager man en alm personbil med havd man ville syntes er 'gode' bremser, vil de næsten med garanti kunne køres varme, altså fade i løbet af få omgange på en bane. Problemet er ofte bremseklodser der fader ved lav temperatur, for at give nogle gode kold friktions egenskaber, lavt støv og støj. Et skift til den go (og korrekt til biklens bremse BIAS og vægt) race klods kan gøre underværker. Men man mister ofte nogt bid ved lave temperature. En anden ting er bremevæsken. Bruger selv en god DOT4 fra castrol kaldet SRF, men eksempel vis DOT 5.1 fungere også godt til C4 (ved ikke hvad C3 forskriver)Fornemelsen af en bremsevæske der koger er ret ubehageligt, pedalen går i bund.. Kører man med for kraftig bremse forstærker, uden at have calipre, skiver og klodser der kan håndtere høj varme risikere man at overføre for meget varme til væsken for hurtigt, og risikere dermed kogende bremsevæske... En anden skrøne er de hullede skiver i alm. stål skiver, så kaldte 'performance skiver...'. Teorien er at gasser fra klodsen kan udslippe ved hullerne, problemet er bare at moderne klodser ikke afgiver gasser af betydning. Skvier med riller (slotted) fungere derimod ganske godt, ved at fjerne bremsestøj fra friktions fladen. Så når det kommer til bremser tror jeg på større er bedre... tykkere skiver, større diameter, flere stempler, støre klodser og ikke ikke mindst mere luft (køling)

Kenneth Hansen

Re: re:Bremser

Indlægaf Kenneth Hansen » 16. dec 2007, 13:36

Hey Johnny

Du skal huske at nye bremser skal altid køres til, vi fik skiftet bremser på vores hverdags bil i forbindelse med syn, og vi brugte et par dage på at køre dem til og vi kører da næsten 200 Km om dagen, men systes at de orginale bremser er imponerende gode når man tænker på at de er lavet for næsten 40 år siden.

Hilsen Kenneth

Tilbage til "Generelt teknisk forum"