Indlægaf david » 21. jun 2007, 15:51
De originale manifolds har såkaldt 'exhaust crossover', dvs at topstykkerne er lavet så noget af udstødningsgassen sendes ind under manifolden via en støbt passage i indsugningsmanifolden og topstykkerne, hvor EGR kan få fat i den og sende den nok engang igennem motoren for at forbedre emission og giver renere udstødning. Systemet kan demonteres uden problemer. Alternativt kan man sætte nogle blokeringer i manifoldpakningen(ligger i pakningssættet) for på den måde at forhindre udstødningsgasserne i at komme ind under karburatoren. Systemet giver lidt bedre tomgang og hurtigere opvarmning fordi udstødningsgassen varmer manifold op hurtigt, man kan sige at Chevrolet på de originale motorerer tildels har lavet det crossoversystem som nogle laver efter headers i større skala. Den pånittede plades funtion er at beskytte manifolden mod varm olie/heatshield og har intet med EGR-systemet at gøre. En del aftermarket manifolds understøtter systemet, men high-performance manifolds og topstykker ikke har systemet af pladshensyn/relevans.