En lille historie...

Alm. snak
(udmeldt) Anders

En lille historie...

Indlægaf (udmeldt) Anders » 10. apr 2005, 17:41

... som starter for ca. 2 uger siden. Solen skinnede, fuglene sang og vetten glimtede ved sit fravær. Sidstnævnte kunne der dog heldigvis også gøres noget ved, for nu skulle det ske. Det jeg har ventet konkret på siden august 2004, men i teorien meget længere - At få 'babyen' ud og trille de første par hundrede meter. Weekenderne vinteren igennem var gået med småting, bl.a. skift af benzpumpe, nyt bagpanel sendt til maler og monteret. Sidespejl monteret og kofangere monteret. Alt i alt stod den i al sin magt og vælde og lignede en million. Nu var det tid til en tur! Motoren blev startet og samtlige 454 cui hilste sommeren velkommen med en overdøvende larm. Langsomt bakkende ud af garagen fik jeg første forsmag på hvilken bil det her egentlig er og for at sige det pænt, så er den slet ikke noget der bare minder om min peugeot 306. Bilen er ikke dysset ind eller noget og jeg ved ikke om det har meget at sige, men den idler ved ca 2.000 omdrejninger og for bare at holde svinghjulet i gang lyder det som om du er mormor der starter fra et lyskryds i frigear. Aldrig i mit liv har jeg hørt noget der larmede så meget (inkl. start af 50+ corvetter ved jubilæumstræffet). Sådan føltes det i hvert fald. Med et enormt smil kunne jeg lige så stille trille ud af grusvejen. Jeg vidste på forhånd at uden plader var turen begrænset til ca. 200 meter grusvej og 100 meter hjemmelagt og derfor ujævnt asfalt. Det kunne dog ikke holde følelsen af 'ENDELIG' tilbage. Jeg fik bakket op til hovedvejen på det hjemmelagte asfalt og efterfølgende gasset en smule op. Billister der passerede ude på hovedvejen var ved at flå deres hoveder af for at få et glimt når de susede forbi og larmen tog til. Koblingen blev sluppet og væk var Anders. Både fysisk og psykisk. Jeg har prøvet at være pasasager i en corvette fra 1984 før og jeg har en enkelt gang som yngre prøvet som passager i en Porsche, men thats it og det var ikke som det her! Så for mig var det en overraskelse af dimensioner. Ingen amerikansk B-films opstart, ingen hjulspind, bare kraft kraft kraft! Den bed som en barracudahaj i asfalten og sendte snuden mod himlen og mig et godt stykke tilbage i sædet og afsted på en 100 meters rejse, som jeg næppe glemmer nogensinde. Jeg må indrømme jeg også blev bange!!! Fik bremset uhyret og samlede mig et øjeblik, hvorefter jeg vel nærmest gjorde det at jeg hvinede af fryd! 'Igen', sagde den 8-årige Anders, mens den lidt ældre prøvede at fatte sig og finde baggearet...

Oplevelsen måtte deles med en kollega, som havde hjulpet med at de førnævnte puslerier, så telefonen blev grebet. Beordrede ham til at holde en halv fridag og komme på besøg, jeg havde noget han skulle se! På mit stemmeleje forstod han hurtig hvad det var jeg talte om. 30 minutter senere kom Audien trillende ind i indkørslen mens drengen smilte over hele ansigtet! Corvetten var ude! Sammen fik vi igen bevæget os ned til asfalten og fik bakket op til hovedvejen. Blev enige om at det bestemt ikke var derfor jeg havde købt bilen (Der skulle jo bare cruises, ikke ræses), men den motor indbød altså til at vi liiiige prøvede. Igen blev der gasset op. Bilen tog fat som aldrig før. Jeg nåede ikke at kigge på speedometeret, men det gik stærkt og ret hurtigt kunne jeg virkelig mærke hvad ujævnt asfalt betyder. Bilen begynder at slå ud med bagenden alt efter hvilket baghjul, der nu havde mest fat og lige inden nedbremsningen for enden rammer vi et ujævnt punkt. Begge drenge forlader deres sæder med et stille skrig og ved genforeningen mellem sæde og bagdel går ALT ud på bilen. Vacum forsvinder og bremserne bliver rock hard! Ohh shit konstaterer jeg og kigger på min kollega. Bilen starter ikke op igen. Begge drenge ned under bilen i hver sin side, mens vi er påpasselige med ikke at ramme de ualmindelig varme sidepipes. Det konstateres hurtigt at benzpumpen ikke længere får strøm og sikringskassen bliver fundet frem. Ingen sikringer er umiddelbart røget, så siringskassen bliver skiftet ud med en traktor og slukøret må vi trække Corvetten tilbage til garagen. Vi forlader Vetten den dag med både glæde og sorg. Den kom jo ud og køre og den var alt det vi havde regnet med og mere, men vi fik også en forsmag på hvad det vil sige at rode med en 38 år gammel bil. Shit happens!

Det har været en lang uge, men weekenden kom og eludstyret blev fundet frem. Fejlen skulle findes og min kollega er knalddygtig til den slags. Der blev prikket i ledninger (der er mange skulle jeg hilse og sige, når alt i motorrummet er elektrisk nu og anlægget kunne overdøve musikken fra Parken ved en U2 koncert), men problemet blev lokaliseret. Vi havde mistet stelforbindelsen, så en ny stelforbindelse blev sat sammen. Pludselig kom den dejlige lyd af snurrende benzinpumpe tilbage, den lyd kan alt andet end min pengepung godt li'. Det tog en 3-4 forsøg så var karburatoren igen fyldt med Statoils finest 98 oktan og  glæden var tilbage med motorlyden. Denne gang var vi lidt mere påpasselige, men det blev til et par gode timer frem og tilbage og endnu flere mennesker var ved at køre galt på hovedvejen fordi de lige skulle titte ind. Det er som om at foråret er lidt mere dejligt når man har en Corvette der er badet i sol og alt ens arbejde  med at finde den og få den hjem gennem de sidste mange år bare bærer frugt!

Så er det man får lyst til at dele sin historie med Corvette-folket. Jeg håber i på samme måde har eller får de store grin på dette forår.

Med håbet om en fantastisk sæson (og meget gerne en priskrig på benzin), slutter jeg denne lille forårshistorie.

Anders

Gæst

Re: En lille historie...

Indlægaf Gæst » 10. apr 2005, 20:06

Fedt... god skrevet, lige i øjet!!

Tilbage til "Generelt forum"