Motorolie og sådant noget.

Alm. snak
Lykkemark

Motorolie og sådant noget.

Indlægaf Lykkemark » 5. dec 2011, 21:45

Motorolie er vist det der på udenlandsk kaldes en slags "commodity". At det ikke er en rigtig commodity, skyldes at motorolie, er et begreb der dækker over en lang række forskellige specifikationer, indenfor samme begreb.
Nu vil nogen måske sige at der ikke er nogen grund til at lave raketvidenskab ud af det, men det gør jeg altså alligevel, da jeg er lidt tro imod mit begreb om at jeg ikke vil betale mere for den samme vare end højst nødvendigt.
Da jeg var en lille og forholdsvis uskyldig dreng, stod der en firkantet blikdåse, med en plastictud, nede i cykelskuret, der rummede hele familiens transportbehov, og på den dåse stod der "Castrol Everyman Oil", det var en olie der anvendtes til, smøring af cykelkæder. To gange om året hentede min far den lille dunk og smurte køkkenlåger, de tre døre's dørhængsler samt brevkassefjederen, i den lille lejlighed på Blågårds Plads. Mon ikke også, de fire hængsler på "20" Linnet og Laursen Apollo" fjernsynets låger også fik en dråbe ?.

Jeg er vokset op med Castrol, og det blev kun bedre af at jeg fik job som 11 årig, med at gå til hånde (eller i vejen) som fejedreng efter skoletid på et lastvognsværksted. Den flinke Castrolsælger, satte en kasket på mit hoved, med grøn gennesigsigtig solskygge og elastik i nakken, det var en fin kasket, min kasket. Min mor kunne vaske den så fint, så den altid var ren, og den kom aldrig med i skole, man lignede faktisk en mekaniker, med en lille tot twist i baglommen (fanden til ka'l).

Siden blev det mærket til knallerterne, og motorcyklerne, ja og bilerne, med lidt utroskab indimellem, men kun lidt.

Nå nok om nostalgi.

Nu bestemmer vi os så for hvilket produkt vi taler om, nemlig produktet Castrol Classic 20W/50.

Hvis nu mine følelser skulle bestemme, så købte jeg bare min olie hos Roar hos www.castrolshop.dk

Hvorfor det ?

Fordi Roar har alle de andre ting jeg også gerne vil have, og det har han på lager. Jeg vil gerne have hans fedt, flydefedt, bremserens, lader, og sikkert en masse andet bla. en oliekande osv. Jeg ved at han er dybt seriøs. og hans liv formentlig er en boksekamp mod alt muligt "parallel importeret, der bærer Castrol navnet og sikkert også er Castrol, for priser er jo nu engang tilpasset det marked man handler i, og den købekraft der findes.

Jeg har kikket lidt på nettet, lidt, der findes sikkert meget andet.

Køber jeg nu 10 liter Castrol 20W/50 hos Vantage Castrolshop ja så koster det 730 kroner incl alt muligt+ porto som sikkert er en 50,- det bliver 780,- eller 78,- pr liter

Køber jeg nu 10 liter Castrol 20W/50 hos www.oliebiksen.dk ja så koster det 630 kroner plus porto som er 55 kroner...........................det bliver 685,- eller 68,50 pr liter

Køber jeg nu 15 liter Castrol 20W/50 hos www.oliebiksen.dk ja så koster det 945 kroner og leveres fragtfrit.........................................det bliver 945,- eller 63,- pr liter

Køber jeg nu 2x4,54 liter Castrol 20W/50 hos www.billigbilpleje.dk så koster det 239,20 x 2 = 598,- + porto som er 50,-......................det bliver 648,- eller 71,40 pr liter

Se nu er det så man skal have et møde med sig selv og diskutere sine behov.

Jeg for mit vedkommende er en oliehystade, det er der nogen der ikke er, men da det er mig der skriver i dette indlæg, så vil jeg give udtryk for mit hysteri. Nogle af de dygtigste mennesker indenfor smøreolie/benzinbranchen er vel når alt kommer til alt, Shell folkene. Deres medarbejdere i England, er vel indiskutabelt de mennesker, der har de største ressourcer til rådelighed, til produktudvikling i verden, uagtet at firmanavnet er Royal DUTCH Shell. (Holland)

Via mit arbejde har jeg haft fornøjelsen at møde en del af disse mennesker, også fra andre oliefirmaer, herunder systemhuse som Castrol jo er, og faldet i snak. Beskeden er og den er faktisk vældig kort når man har en klassisk motor: skift olie tit, jo oftere jo bedre, og skift filter, ikke hver gang, men hver eneste gang, med en god kvalitet. Jeg vil gå så langt at sige, at jeg har talt med en mand der var professor på området.

Jo, jeg er jo en olieforbruger, til overflod. Jeg skifter al olie på Vetten, til forår, midt sommer, og vinter, og nej, jeg laver ikke rekorder, og ja jeg topper op undervejs. Har det været en supersommer får hun et ekstra skift.
Er det nødvendigt ? Det ved jeg ikke, men hun starter jo hvergang. Jeg ved heller ikke om at det er nødvendigt at bruge deodorant hver dag, men jeg gør det alligevel.

Jo jeg kunne godt tænke mig, at Roar kunne opløse sine "faste omkostninger", lidt bredere i sin forretning, ved at tage nogle flere ting ind, således at jeg bare uden videre, kunne købe alting hos ham, når det gjaldt smørelse m.v., for så løst sidder mine "plovmænd" ikke, pr princip.

Lykkemark

(udmeldt) Gr8joy

Hvad med 20 liter for

Indlægaf (udmeldt) Gr8joy » 6. dec 2011, 00:30

Hvad med 20 liter for 1099?:
http://motorolieshoppen.dk/product.asp?product=325

Er der anbefalinger af oliefilter, eller er det bare "standard"?

PS godt skriv Lykkemark ;-)

/Lars

Gæst

Ja man skal f... se

Indlægaf Gæst » 6. dec 2011, 09:48

Ja man skal f... se sig for. Har altid købt Castrol Classic XL 20W/50, 5 liter hos Thansen fordi det var det nærmeste, men prisen er idag oppe på 499,- d.v.s. knap 100 kr pr liter!!
Tror sku' jeg køber 20 liter ved motorolieshoppen, så er vi nede på en rimelig pris a 60 kr pr liter incl porto.

Sømand

Har købt 2x5 ltr.castrol classic

Indlægaf Sømand » 6. dec 2011, 15:53

Har købt 2x5 ltr.castrol classic xl 20w/50 hos mekonomen for 645 kr.

Hilsen Svend no.534

John W

Jeg plejer at handle Castrol

Indlægaf John W » 8. dec 2011, 20:37

Jeg plejer at handle Castrol olie når der er stumpemarked i Fredericia eller i Herning.
Der "får" man normalt 2 dunke (2 gallons) Castrol 20-50 for en plovmand...eller lige derunder...(KDAK Classic sælger 2 dunke for Kr. 490,-)

Tilbage til "Generelt forum"