Hjemmeblandet højoktan benzin

Alm. snak
Lars Soerensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. dec 2003, 22:20

Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf Lars Soerensen » 17. feb 2005, 22:02


Min Corvette, som jeg får I starten af marts 2005, har 1:12 I kompression og kræver højoktan benzin ( 103 RON og 95 MON = (103+95)/2 = 99 oktan efter US standard) for at undgå tændingsbanken. Jeg vil ikke ?retarde? tænding, men ønsker fuld effekt. Racing Fuel koster 25 kr liter og er for dyrt. 98 oktan blyfri I Danmark svarer til 98 RON / 88 MON = (98 + 88)/2 = 93 oktan efter US standard.

Jeg planlægger at blande 98 oktan blyfri og Toluen I forholdet 70% 98 oktan til 30% Toluen hvilket giver ca. 99 oktan efter US standard, da Toluen er 121 RON / 107 MON. Denne blanding vil koste ca. 10,5 kr per liter, da Toluen koster ca. 15 kr per l.

Er der nogen som har prøvet dette ?

 

Lars Soerensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. dec 2003, 22:20

Re: Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf Lars Soerensen » 19. feb 2005, 21:19

Er der nogen som kører med 1:12 eller højere kompression - hvis ja, hvad gør i for at undgå tændingsbanken og hvilken benzin bruger i

Lars Soerensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. dec 2003, 22:20

Re: Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf Lars Soerensen » 21. feb 2005, 00:33

Bjarne,

mener du at oktan behovet er unsandsynligt højt eller kompressionen på 1:12 ?

 

merc
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. jan 2004, 15:47

Re: Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf merc » 21. feb 2005, 14:39

Hej

Prøv denne link http://www.pro-blend.com/ ´der vil være noget du kan bruge.

Jeg køre selv med 11.3 på 95 oktan blyfri til nomal kørsel, men skal jeg køre race.

Så må man bruge   av gas eller oktan booster.

Brian

Lars Soerensen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. dec 2003, 22:20

Re: Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf Lars Soerensen » 21. feb 2005, 20:13


Rommel,

Jeg forstår ikke hvordan oktan booster kan forøge oktan tallet med 7 oktan, fra 98 oktan til 105 oktan.

Som du siger er oktan booster sandsynligvis baseret på Toluen (oktan 121) eller lignende - da booster sælges i portioner af 250 ml til ca. 45 DKK per flaske, betyder det at en tank størrelse på 70L vil kræve at der tilsættes 21L booster, svarende til 84 flasker, svarende til en pris på 3780 DKK for en tank fuld med 105 oktan (derudover kommer 49L 98 oktan)

Jeg ved godt at producenten ofte skriver på booster flasken at en flaske vil forhøje tallet med 30 points svarende til 3 oktan, med hvad de ikke skriver er i forhold til hvilken mængde benzin.

Jeg kan ikke se andet end at oktan tallet ved at tilsætte f. eks 3 flasker booster vil forøge oktan tallet på 98 oktan med 0.25 oktan til 98.25 oktan.

Det er selvfølgeligt muligt at booster produktet er baseret på et ?hemmeligt? stof med f.eks.et Oktan tal 200 - men selv i dette tænkte tilfælde, vil 3 flasker ?200? oktan booster kun forøge oktan tallet på 98 oktan til 99 oktan.

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: Hjemmeblandet højoktan benzin

Indlægaf david » 23. feb 2005, 17:47

Jeg kører med 12:1 i statisk kompression, men det er den dynamiske kompression som er afgørende for om du behøver at tilsætte noget til 98 oktan for at undgå tændingsbanken. Normalt er 11.3:1 grænsen for 98 oktan, men der er mange faktorerer som spiller ind, med alutoppe kan man gå lidt højere op før tændingsbanken ( som ikke er andet end at for høj temperatur får kulrester mv. til at tænde før stemplet når top ), med en 'stor' knast kan man også gå højere op/knasten er afgørende, headers/lavt modtryk, tændingssystemets kvalitet, ventilmatriale, reverseflow vs. mark IV flow motor ?, mængden af kulaflejringer på topstykke/stempler/ringe/tændrør/ventiler. Jeg kan køre på 98 oktan, ingen problemer og jeg kører med 38-42 grader i fortænding lige efter bogen, det kan altså godt lade sig gøre, hvis du kender den præcise motoropbygning kan du evt. skrive den her så kan vi se hvad der evt. skal gøres, hvis det i det hele taget er nødvendigt.


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster