Har fået sendt artikel vedr. Viking Run via E-mail fra Roskilde Tidende. Har indsat mailen herunder.....
Drengerøvenes paradis
Nordens største weekendstævne for amerikanerbiler bød på masser af den slags
biler, som vækker opsigt på gaden - og vækker drengedrømmene til live.
@Brød.8.u-indryk:Roskilde: For dem, der havde bare en lillebitte drengerøv
indeni, var der masser at se på på Darupvej i weekenden, da næsten 1200
amerikanerbiler mødtes til Roskilde Amerikaner Bil Clubs store Viking Run.
@Brød.8.:Side om side holdt de, den ene mere imponerende end den anden, og i
modsætning til sidste Viking Run for to år siden viste vejrguderne sig fra
sin bedste side, hvilket også fik de flotte biler til at præsentere sig
bedst muligt. Sollyset lynede i lak og krom, og cabrioleterne kunne tage
hatten af. En regulær burn-out, der fik pladsen ved siden af Dyrskuepladsen,
som ellers havde ret våd, til at støve godt og grundigt.
Og tror man, at amerikanerbiler er noget, som kun interesserer drenge,
der lige er blevet gamle nok til at få kørekort, så måtte man tro om igen,
når man kom ud til træffet. Nok var mændene i overtal, men aldersmæssigt
repræsenterede deltagerne nok et bredt udsnit af befolkningen med mest vægt
på mænd i 30-50-årsalderen, hvoraf rigtig mange havde taget hele familien
med til den kæmpe fest, som Viking Run også er.
Men i første række stod bilerne altså, og langt de fleste ville vække
opsigt, hvor de end måtte vise sig. Mange vil betragte dem som klenodier.
@Mell.11.:Corvetten og SU´en
@Brød.8.u-indryk:En, der havde det på den måde, var Lars Nielsen, som var
mødt frem med sin metalblå Corvette fra 1987, selv om han end ikke har været
ude at køre i den endnu.
@Brød.8.:- Det kommer jeg heller ikke foreløbig. Jeg har haft den i tre
måneder, og den er for dyr for mig at indregistrere, så længe jeg kun er på
SU, forklarer Lars Nielsen.
Mange studerende beklager sig over, at uddannelsesstøtten er for lille,
men Lars Nielsen er ikke en af dem.
- Det er et spørgsmål om prioritering. Hvis man vil have sådan en bil,
så kan man. Planen er, at jeg skal arbejde på den i halvandet år, indtil jeg
er færdig som maskiningeniør. Det meste af det, der skal gøres, er at pudse
den op og sætte nyt indtræk i, og det koster ikke så meget, mest arbejde, og
det er jo gratis, siger Lars Nielsen.
Han har alle dage haft et blødt punkt for Corvetten og kunne aldrig
drømme om at bruge sine sparepenge på for eksempel en Porsche.
- Porsche, den er for wimpy. Den eneste rigtige amerikanske sportsvogn
for mig er Corvette, siger Lars Nielsen.
@Mell.11.:Bil eller kæreste
@Brød.8.u-indryk:Nogen sportsvogn er Benjamin Rasmussens ´56 Buick Riviera
langtfra.
@Brød.8.:- Jeg købte den sidste år en af mine venner, som ikke længere havde
råd til at have den, da han fik kæreste på, siger Benjamin Rasmussen.
Han indrømmer, den er dyr i drift, når den kun kører tre-fire kilometer
på literen, men bruges skal bilen.
- Så må man fylde bilen op med venner. Der kan jo være seks i bilen, og
de vil gerne lægge lidt til benzinen. Men nydelsen ved at køre bilen er så
stor, at man slet ikke tænker på, hvad det koster.
@Mell.11.:Kirkebil
@Brød.8.u-indryk:Pengene har Erik Bjerring fra Helsinge også valgt at se
bort fra. Hvor mange penge og hvor mange timer, han har investeret i sin
imponerende Cadillac, har han ikke overblik over. Alt, der hører til bilen,
kan skaffes fra USA, men når det skal være originale dele, bliver det
ufatteligt dyrt.
@Brød.8.:- Det er bare at tage pungen op, det er det eneste, der hjælper,
griner han, mens forbipasserende standser op og beundrer køretøjet.
- 1931 - samme udmærkede årgang som chaufføren! siger Erik Bjerring og
åbner ind til det pletfri motorrum, hvor der ligger to seks-cylindrede
motorer med fælles krumtap, som har en slagvolumen på over seks liter.
- Jeg har haft den i otte år, og den har været færdig i tre. Den har
faktisk kun kørt 46.000 miles, hvilket er mindre end 1000 kilometer om året,
så den har sikkert kun været brugt til at køre i kirke i, gætter Erik
Bjerring, som i dagens anledning har champagnen liggende på bagsædet.
Ikke sjældent hænder det, at folk spørger, om bilen er til salg, men det
er den ikke. Når man sætter sådan en bil i stand, er det ikke for at skille
sig af med den igen, men for at eje den, så Erik Bjerring beholder som
Cadillac, som i øvrigt langtra er den eneste amerikanerbil, han har. Og han
har netop udvidet samlingen med en sjælden Buick cabrioet fra ´38.
@Mell.11.:Seks liter i sekundet
@Brød.8.u-indryk:En bil, der skiller sig endnu mere ud end den 73 år gamle
Cadillac er den top fuel dragster, der er parkeret i Dealer Street. Et
fartvidunder, der aldrig, aldrig ville finde nåde hos Statens Bilinspektion,
som generelt er et af fjendebillederne hos bilentusiasterne.
@Brød.8.:Men dragsteren er heller ikke bygget til at klare indkøbene i. Til
gengæld kører den stærkere end de fleste andre ting med hjul på.
Den er bygget til af køre 400 meter på kortest mulig tid og klarer
opgaven på cirka fem et halvt sekund. Den når op på 511 kilometer i timen på
4,6 sekunder takket være en motor med 1000 hestekræfter, som tager sig
betalt med seks liter let brændstof i sekundet, og som tilmed skal skilles
helt ad, bot den har været på arbejde en enkelt gang.
René Hersland, som har fornøjelsen af at køre den til daglig, føler sig
dog helt tryg ved at køre fartmaskinen.
- Den er jo bygget til at køre så stærkt. Min almindelige bil kan måske
køre 270 kilometer i timen, men er kun bygget til at køre 150. Der er ingen
down force eller noget. På dragsteren er der vinger, og der er et godt hold
bag, der sørger for, at alt er i top, så skal jeg køre ræs, skal det ikke
være i andet end sådan en, siger Rene Hersland, mens den gule fartdjævel
bliver studeret grundigt af nogle Viking Run-gæster.
@Brød.8.mærke:øst
Billedtekster:
Selv om SU´en er den eneste indtægtskilde, har Lars Nielsen fået råd til at
anskaffe drømmebilen, en ´87 Corvette. Foto: Mikael Borre
En Ford Fairlane Skyliner fra 1959 - en cabriolet med hardtop, som
naturligvis skulle af i det strålende vejr. Foto: Mikael Borre
Denne Ford V8 coupé med matchende campingvogn fylder 70 år næste år. Foto:
Mikael Borre
Erik Bjerring fra Helsinge ankom standsmæssigt i Cadillac´en, der er samme
årgang som han selv. Foto: Mikael Borre
Den 12-cylindrede motor i Cadillac´en er lige så velholdt som resten af
bilen, som har kørt mindre end 1000 kilometer om året i sin levetid. Foto:
Mikael Borre
Detaljer er der masser af på en Cadillac, for eksempel de flotte træeger i
hjulene. Foto: Mikael Borre
Benjamin Rasmussen med sin ´56 Buick Riviera, som han købte af en kammerat,
der fik kæreste på og derfor ikke længere havde råd til at have den. - Men
min kæreste ryger ud før bilen! griner Benjamin Rasmussen. Foto: Mikael
Borre
Rigtig mange Ford Mustang´er var med til Viking Run, hvor modellens 40 års
jubilæum blev markeret. Foto: Mikael Borre
Hver bil var en tur oppe på podiet for at blive præsenteret og for at blive
vurderet af dommerne. Foto: Mikael Borre
Christian Hersland på to trekvart år hoppede ned i kørebrønden på den
potente dragster. Når motoren er tændt, er det dog hans far, der sidder ved
rattet. Foto. Mikael Borre
Artikel vedr. Viking Run
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. okt 2003, 16:45
Re: Artikel vedr. Viking Run
Hej Lars,
Kan du skaffe billederne?????
Kan du kontakte avisen opg høre om vi må bringe artiklen i CCD-nyt (kilden bliver naturligvis tydeligt angivet)????
På forhånd tak,
Den Gamle Redakteur
Kan du skaffe billederne?????
Kan du kontakte avisen opg høre om vi må bringe artiklen i CCD-nyt (kilden bliver naturligvis tydeligt angivet)????
På forhånd tak,
Den Gamle Redakteur
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
Re: Så gik den måske igennem
Tjaaa lige nu er jeg igang med betalingen med Schumacher. Det store problem er at sælger er placeret pladask i USA og fragten bliver givetvis temmelig dyr. Herudover vil sælger gerne have penge meget hurtigt for ikke at sælge til anden side.
Mit håb er at jeg indenfor en uge har betalt sælger og fået Schumachers partnere til at hente bilen. Herefter skal jeg have fragtet et par smådele til terminalen og lagt med bilen.
Så det er svært at sige hvornår den kan være her, men jeg tør næsten ikke håbe på at jeg kommer ud i år :(
Billeder kommer, så snart jeg har det hele på plads, lige nu er der lidt forvirring med fragt, sælger, bank og en potentiel anden køber, så jeg er ikke helt tryg før den er i Schumachers varetægt. Jeg har jo været tæt på før, hvor jeg så en bil blive solgt til en amerikaner der boede tæt på sælger!
Mit håb er at jeg indenfor en uge har betalt sælger og fået Schumachers partnere til at hente bilen. Herefter skal jeg have fragtet et par smådele til terminalen og lagt med bilen.
Så det er svært at sige hvornår den kan være her, men jeg tør næsten ikke håbe på at jeg kommer ud i år :(
Billeder kommer, så snart jeg har det hele på plads, lige nu er der lidt forvirring med fragt, sælger, bank og en potentiel anden køber, så jeg er ikke helt tryg før den er i Schumachers varetægt. Jeg har jo været tæt på før, hvor jeg så en bil blive solgt til en amerikaner der boede tæt på sælger!
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
Re: Så gik den måske igennem
Så er der ved at være styr på det. Bilen er betalt! Den er i dette øjeblik ved at blive 'pakket ned' i USA.
Fakta på skidtet:
A '67 Big Block Roadster! This beautiful cruiser is powered by a 454 modified crate motor developing 438lb-ft of torque at the rear wheels! Did I mention that number was measured at 5800' altitude? It's cooled by a Griffin aluminum radiator with twin sucker electric fans. It has L-88 style aluminum heads, a Holley 800 dbl-pumper, Holley Strip Dominator dual-plane intake, MSD ignition, electric fuel pump, steel braided fuel lines (back to front), Crane Gold roller rockers (1.7/1.8) and cam, new tires this year, new battery, Hooker Super Comp headers (2 1/8 primaries) and 4' sidepipes all Jet Hot coated, and 12 disc CD changer!
Bilen har de forreste kofangere og hardtop med seperat. Som I kan se er sidepipes bestemt ikke 'originale' så disse bliver bestilt med bilen i 2½' udgave. Så må vi se om jeg larmer for meget, eller om jeg skal have lavet mere for at gå igennem syn. Synet bliver den i øvrigt nok først i 2005, skal lige rode lidt med den nu hvor sæsonen alligevel er slut.
Jeg glæder mig helt vildt, er virkelig glad for at det endelig lykkes mig også selv om jeg er en betydelig fattigere mand. Bilen skulle blive samlet op i USA indenfor 1-2 uger og vil så blive fragtet 1600 km gennem landet til L.A.
Fakta på skidtet:
A '67 Big Block Roadster! This beautiful cruiser is powered by a 454 modified crate motor developing 438lb-ft of torque at the rear wheels! Did I mention that number was measured at 5800' altitude? It's cooled by a Griffin aluminum radiator with twin sucker electric fans. It has L-88 style aluminum heads, a Holley 800 dbl-pumper, Holley Strip Dominator dual-plane intake, MSD ignition, electric fuel pump, steel braided fuel lines (back to front), Crane Gold roller rockers (1.7/1.8) and cam, new tires this year, new battery, Hooker Super Comp headers (2 1/8 primaries) and 4' sidepipes all Jet Hot coated, and 12 disc CD changer!
Bilen har de forreste kofangere og hardtop med seperat. Som I kan se er sidepipes bestemt ikke 'originale' så disse bliver bestilt med bilen i 2½' udgave. Så må vi se om jeg larmer for meget, eller om jeg skal have lavet mere for at gå igennem syn. Synet bliver den i øvrigt nok først i 2005, skal lige rode lidt med den nu hvor sæsonen alligevel er slut.
Jeg glæder mig helt vildt, er virkelig glad for at det endelig lykkes mig også selv om jeg er en betydelig fattigere mand. Bilen skulle blive samlet op i USA indenfor 1-2 uger og vil så blive fragtet 1600 km gennem landet til L.A.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster