Syn... Omsyn...
Syn... Omsyn...
Da jeg fik synet bilen i 2007, blev det kun for 2 år. Men det er jo ikke noget problem for en velholdt '65, der i øvrigt gik lige igennem dengang. Det var derfor med ophøjet ro at jeg i dag indfandt mig hos synshallen i Glostrup. Som forventet var alt som det skulle være, MEN den blev aligevel kasseret (skal til omsyn) på grund af for højt CO2 indhold, samt fordi vi ikke kunne finde stelnummeret (ingen af delene var et problem i 2007 - også i Glostrup). Mit spørgsmål er derfor; har andre haft problemer med CO2 og hvordan får man det ned??? :bigear: Og endelig; hvor sidder stelnummeret på sådan en fætter? :willy_nilly::willy_nilly:
Har de ikke taget pis
Har de ikke taget pis på dig? Man CO2 tester da ikke en veteranbil??? Og hvordan skulle den kunne komme til at udlede mere C02 end en moderne bil med cat.?
Stelnummer sidder så vidt jeg er orienteret samme sted som på C3erne, dvs. ovenpå rammen bagved venstre baghjul.
Mvh.
Karsten #956
Stelnummer sidder så vidt jeg er orienteret samme sted som på C3erne, dvs. ovenpå rammen bagved venstre baghjul.
Mvh.
Karsten #956
Har heller ikke hørt om
Har heller ikke hørt om måling afco2 før.
Stelnr. får man lov til (af synshallen) at hugge ind i rammen på et synligt sted, normalt bag højre forhjul .
mvh
Steffen
Stelnr. får man lov til (af synshallen) at hugge ind i rammen på et synligt sted, normalt bag højre forhjul .
mvh
Steffen
Hej Steffen og Shark. Tak for
Hej Steffen og Shark.
Tak for jeres svar. Jeg var også lidt forvirret da de stak et "termometer" op i det "ene røvhul" på bilen, men de fastholdt nu at det skulle man, og at det gjorde man også i 2007. Det bilen bliver kasseret på er, at Kulilteindholdet i tomgang er for højt: 7,8 vol.%. I synshalden så jeg et skema der viste at biler før 1971 måtte have et indhold op til 7,0 vol.%... Stelnummeret gad han ikke lede efter, det skulle "man selv have styr på..."
Kunne være interessant at høre om andre har været udsat for lignende målinger, og hvordan de i givet fald har fået det nedbragt....:willy_nilly:
Tak for jeres svar. Jeg var også lidt forvirret da de stak et "termometer" op i det "ene røvhul" på bilen, men de fastholdt nu at det skulle man, og at det gjorde man også i 2007. Det bilen bliver kasseret på er, at Kulilteindholdet i tomgang er for højt: 7,8 vol.%. I synshalden så jeg et skema der viste at biler før 1971 måtte have et indhold op til 7,0 vol.%... Stelnummeret gad han ikke lede efter, det skulle "man selv have styr på..."
Kunne være interessant at høre om andre har været udsat for lignende målinger, og hvordan de i givet fald har fået det nedbragt....:willy_nilly:
Nu prøvede jeg lige at
Nu prøvede jeg lige at læse Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Køretøjer:
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf, som de henviser til, og der står:
Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
er af en sådan art, at en konstateret for høj
kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
Den nyeste udgave af Vejledning om syn af køretøjer er trådt i kraft den 1. april 2009. Vejledningen indeholder 21 afsnit og revideres to gange årligt, næste gang den 1. oktober 2009.
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf, som de henviser til, og der står:
Før 01.01.71: Kulilteindholdet må ikke overstige 7 vol.%.
Såfremt det dokumenteres, at et køretøj i den fabriksfremstillede
udførelse er af en sådan type, eller at køretøjets karburatorsystem
er af en sådan art, at en konstateret for høj
kulilteværdi ikke kan reduceres uden risiko for driftsforstyrrelser,
godkendes køretøjet med den lavest opnåelige kulilteværdi.
Den nyeste udgave af Vejledning om syn af køretøjer er trådt i kraft den 1. april 2009. Vejledningen indeholder 21 afsnit og revideres to gange årligt, næste gang den 1. oktober 2009.
-
Hej Steffen og Shark. Tak for
Hej Steffen og Shark.
Hejsa
Med mindre den bruger rigtig meget olie(blå røg ud af udstødning i tomgang), er det meget nemt at få den til at gå magert i tomgang. Det er kun at skue på dine blandingsskruer således at den går så magert i tomgang at den netop kan holde sig kørende. Jeg har netop leget med mit eget måleudstyr og kan konstatere at jeg kan få min bil, med karburator, til at gå i tomgang med et blandingsforhold omkring 17/1 hvilket vil give et meget lille kulilteforhold (under 1 %)
Mvh
Karsten Horn
- Anders #258
- Geografisk sted: Skælskør
Jeg tror nu også at
Jeg tror nu også at du har været uheldig...- det er vist langt fra alle der tjekker co2 ifm. syn af veteranbiler.
Min blev ikke målt, da jeg var turen igennem sidste år (...og havde synsmanden forsøgt, tror jeg da apparetet var blevet rødglødende...- L88´eren er vidst langtfra miljø-venlig...:sifone:)
Stelnummer på C1´ere sidder vidst ovenpå rammen lige under førersædet (har læst på corvetteforum tidligere, at der vidst på nogen endda var stemplet 2 identiske VIN-numre næsten ved siden af hinanden). Jeg ved ikke hvornår det skifter fra denne placering, til at være ovenpå rammen ved baghjulet, som andre har beskrevet ved C3´ere, så jeg er ikke helt klar over hvor det er på C2´eren.
Jeg ville gerne have et lettere sted at have stelnummeret placeret, så jeg kørte til synshallen forinden selve synet, og fik en ihugningsattest (gratis), hvor jeg fik lov til at sætte det på rammen i motorrummet. Og fik derpå svejset en plade i med VIN-nummeret. Andre har så vidt jeg husker beskrevet at de (efter at have fået lov) har hugget det direkte i rammen, men jeg mener at deres erfaring blev, at man så ikke nødvendigvis skal vælge de største sæt med tal og bogstaver... (ellers skal der bankes TIL):banghead:
God fornøjelse...
Min blev ikke målt, da jeg var turen igennem sidste år (...og havde synsmanden forsøgt, tror jeg da apparetet var blevet rødglødende...- L88´eren er vidst langtfra miljø-venlig...:sifone:)
Stelnummer på C1´ere sidder vidst ovenpå rammen lige under førersædet (har læst på corvetteforum tidligere, at der vidst på nogen endda var stemplet 2 identiske VIN-numre næsten ved siden af hinanden). Jeg ved ikke hvornår det skifter fra denne placering, til at være ovenpå rammen ved baghjulet, som andre har beskrevet ved C3´ere, så jeg er ikke helt klar over hvor det er på C2´eren.
Jeg ville gerne have et lettere sted at have stelnummeret placeret, så jeg kørte til synshallen forinden selve synet, og fik en ihugningsattest (gratis), hvor jeg fik lov til at sætte det på rammen i motorrummet. Og fik derpå svejset en plade i med VIN-nummeret. Andre har så vidt jeg husker beskrevet at de (efter at have fået lov) har hugget det direkte i rammen, men jeg mener at deres erfaring blev, at man så ikke nødvendigvis skal vælge de største sæt med tal og bogstaver... (ellers skal der bankes TIL):banghead:
God fornøjelse...
Hejsa Med mindre den bruger rigtig
Hejsa
Med mindre den bruger rigtig meget olie(blå røg ud af udstødning i tomgang), er det meget nemt at få den til at gå magert i tomgang. Det er kun at skue på dine blandingsskruer således at den går så magert i tomgang at den netop kan holde sig kørende. Jeg har netop leget med mit eget måleudstyr og kan konstatere at jeg kan få min bil, med karburator, til at gå i tomgang med et blandingsforhold omkring 17/1 hvilket vil give et meget lille kulilteforhold (under 1 %)
Mvh
Karsten Horn
Der er ikke det mindste, blot fin hvid røg...
Hej Michael Biler før 1976,
Hej Michael
Biler før 1976, katalysatorens indførelse i dk, bliver ikke testet for co2 ved syn
Mvh jimmy # 637
Hej Jimmy, er det noget du ved? For, som du kan se ovenfor, så er der kommet ny Detailforskrifter pr. 1/4 2009, og dér står at det ikke må være over 7,0 vol.%. Men hvis du kan henvise til et eller andet, vil det være mig en fornøjelse at tage kontakt til GLostrup...:boxing_smiley: