Hjælp en begynder

Alm. snak
Gæst

Hjælp en begynder

Indlægaf Gæst » 28. aug 2008, 14:42

Hej alle

Inden længe lander min 1973'er fra Californien

Jeg er handyman med alt muligt, men er blank i forhold til gamle biler.
Hvordan passer man en 35 år gammel Vette?
Hvor tit skifter man olie? Hvilken olie bruger man til en 1973'er, Hvad skal ellers smøres? Hvad skal skilles ad med jævne mellemrum, hvad skal absolut ikke røres af en amatør, Hvad skal man være særligt opmærksom på? 
OSV  OSV  OSV?????

Jeg har købt bøgerne: ';Original Corvette 1968-82'; og ';Corvette C3 a buyers guide'; for at være rustet til selve købet.

Håber nogen af jer rutinerede Vette-ejere kan give tips om: Bøger der er værd at købe, hjemmesider der er værd at besøge, værksteder i Københavnsområdet der er gode at bruge, gode tips og tricks osv.

Måske en ide til bestyrelsen om en side på hjemmesiden:
C1 en begynders Guide
C2             do
osv

bedste hilsener

Tonny

454

re:Hjælp en begynder

Indlægaf 454 » 28. aug 2008, 16:17

Hej Tonny.

Tillykke med din 1973 corvette. Vi har 2 stk af samme årgang her hjemme, og er glad for dem begge to.
Mht.til dine spøgsmål så finder du svarene i en bog der heder Corvette 1968-1982 Restoration Guide.(Motorbooks Workshop)

Det er en dejlig bog å ha for hånden i vinter :)

/Svein

Gæst

Re: re:Hjælp en begynder

Indlægaf Gæst » 28. aug 2008, 17:14

Hej Svein
Mange tak, den bestiller jeg. Har lige fået besked på at bilen lander i uge 38
Tonny

k651

re:Hjælp en begynder

Indlægaf k651 » 28. aug 2008, 17:38

Hej Tonny
Nu når du er i gang med at bestille bøger,så køb lige denne her
ASSEMBLY MANUALS 1973 + ASSEMBLY MANUAL BINDERS, den viser dig hvordan det hele er sat sammen.
MVH KIM 651

Lykkemark

Re: re:Hjælp en begynder

Indlægaf Lykkemark » 28. aug 2008, 18:28

Jeg vil gerne anbefale ud over ovennævnte bøger:

Den jeg har fundet allermest nyttig er: ';Corvette 1963-1983'; repair and tune up guide fra Chilton Book Company

jeg mener at jeg købte den hos Firstmile, den er rigtig god.

Så er der bogen: ';How to restore and Modify your Corvette 1968-82';. Skrevet af Richard Newton fra forlaget Motorbooks Workshop. Det er en pragtfuld bog der egentlig burde læses før man køber en Corvette. Den er skrevet i et sprog så selv jeg kan fatte tingene (så her kan alle være med).

Især den første bog jeg nævner vil virkelig ';holde dig i hånden';, den vil jeg antage for uundværlig for os begyndere.

Jeg har ligeledes haft nogen gavn af ';Corvette 1966-1982 Shop Manual'; ligeledes fra forlaget Motorbooks. (kan ses på www.motorbooks.com )

---------------------------------------------------------------------------

Ud over det skal du bare anskaffe et topnøglesæt i tommemål, ringgaffelnøgle sæt ditto, bolte/skive/møtrikssæt i unf og unc, en god værkstedsdonkraft, 4 stk 6 ton værkstedsbukke, et par arbejdslamper, et par dåser WD-40 (vigtigt før du rusker i gamle bolte) en fedtpresse, en pose tålmodighed og godt humør, det hele fås i Biltema til absolut fornuftige priser.

Hvis du så går op øverst på denne side og klikker på tips og teknik så står der en hel del gode ting, især er der et link til instruktionsbogen fra 1971 og den kan du sagtens blive klog af at læse.

Så er du køreklar

Lykkemark

(udmeldt) ClausX

Re: Hjælp en begynder

Indlægaf (udmeldt) ClausX » 28. aug 2008, 22:31

Hej Tonny,
Udover alle de nævnte bøger, findes der også en Haynes Manual for 1968-1982 Corvetter (ISBN 1 85010 723 8). Den har været min ';bibel'; i mange år og til stor hjælp.

Og der er allerede link til 3 gode sider om C2 og C3 Corvetterne på hjemmesiden. Vi har blot ikke fundet noget tilsvarende for de andre generationer endnu. Her får du det første link:
  http://www.corvettefaq.com/c3/dpg/part1.htm
De to andre findes øverst på vores Links-side: 
http://www.club-corvette.dk/findart.asp?pp=7&nav=1

Vettehilsen
Claus

Gæst

Re: Hjælp en begynder

Indlægaf Gæst » 29. aug 2008, 19:16

Også tusind tak til Kim, Lykkemark og Claus
Det er simpelthen guld værd.
Glæder mig til at møde jer

God weekend