Benzin livsfarlig for gummislanger og pakninger.

Alm. snak
Lykkemark

Benzin livsfarlig for gummislanger og pakninger.

Indlægaf Lykkemark » 1. feb 2008, 16:10

Kære alle.

Kender i det af man sidder og læser noget og så siger man til sig selv: ';Jamen det giver jo mening';.

Jeg har fornøjelsen af at være ';abonnine'; på det fortræffelige månedsblad/avis (det er trykt på avispapir) Klassisk Bil og MC . I bladet er der idag en lang artikel om at slanger og pakninger i ældre biler slet ikke er beregnet til moderne blyfri benzin. Den moderne benzin æder slanger og pakninger med risiko for fatale lækager og udslip af benzin og benzindampe.

Men kan omskrive det og sige, at benzin er ikke hvad benzin har været, idag er det en langt skrappere vædske end nogen sinde set før. Årsagen til det er bla. emissionskrav og effektivitet (køre længere pr liter).

Det vil altså sige, at kemien i benzinen er under konstant ændring og man derfor ikke bare kan sige, min bil er født til blyfri så er gummiet også i orden, det er det ikke.

Slanger og pakninger skal leve op til SAE norm j30r9, 30r10 eller 30r11.

Nu er der så det ved det, at vi ikke bruger sae til ret meget her i europa, så der må være nogle DIN eller ISO standarder der passer, men dem kender jeg ikke, så rådet må være før sæson';en: udskift alt gummi der blot er i nærheden af benzin, Det at en slange er stålforstærket eller i kappe betyder intet i den forbindelse : udskift.

Det er en ordre

Lykkemark

kim l

re:Benzin livsfarlig for gummislanger og pakninger.

Indlægaf kim l » 1. feb 2008, 16:19

Hej Lykkemark Godt indlæg, jeg sætter en metal fuilline på, så er den pot ude med møre gummislanger. mvh kim

Tilbage til "Generelt forum"