eftertænding
eftertænding
Jeg har problemer med eftertænding når jeg stopper motoren på min Vette 69 small block, 350HK.Min mekanikker har stillet tænding, og maskinen trækker som en drøm under acceleration.Der sidder den originale caburator på, og vi har talt om at skifte den ud med en Holly cab. da det skulle hjælpe. Tror I det vil hjælpe? Kan elektronisk tænding være en ide udover ny caburator, og hvad koster dette?
Re: eftertænding
Hej Niels
Jeg har lidt det samme problem, men min tænding står som den skla og bilen motoren går også kanon, så jeg har 'lært at leve med' at jeg kun slukker bilen når den står i gear idet omdrejningerne jo er længere nede der..
/C
Jeg har lidt det samme problem, men min tænding står som den skla og bilen motoren går også kanon, så jeg har 'lært at leve med' at jeg kun slukker bilen når den står i gear idet omdrejningerne jo er længere nede der..
/C
-
Hejsa
Den typiske årsag til eftertænding/glødetænding er kombinationen af for fed blanding(sod på toppen af stempel/i topstykket) samt for høj tomgang. Prøv at sætte tomgangen lavere og se om ikke det hjælper på problemet.
Mvh
Karsten Horn
Den typiske årsag til eftertænding/glødetænding er kombinationen af for fed blanding(sod på toppen af stempel/i topstykket) samt for høj tomgang. Prøv at sætte tomgangen lavere og se om ikke det hjælper på problemet.
Mvh
Karsten Horn
Den er garanteret kokset til i forbrændingskammerne og/eller er for højkomprimeret i forhold til den benzin du kører på. En sikker vej ud af det problem ville være at skifte topstykkerne til nogle med større forbrændingskammer(gerne alu) eller tage dem af, rense dem og stempler, montere en lidt tykkere toppaking. Ny karburator/tænding hjælper kun hvis de er defekte og da den trækker som en drøm tyder noget på at det virker.
re:eftertænding
Hej Niels,
Jeg havde lidt eftertænding på min bil, jeg havde 95 oktan i tanken (kunne ikke få andet),så fyldte jeg booster i og 40L 98 oktan, siden har der ikke været problemer.
Jeg havde lidt eftertænding på min bil, jeg havde 95 oktan i tanken (kunne ikke få andet),så fyldte jeg booster i og 40L 98 oktan, siden har der ikke været problemer.
Hej Niels
Jeg havde også store problemer med eftertænding, man kan sige det lød rigtigt 'spændende' hvergang jeg stoppede motoren. Jeg gav mig til at 'studere' litteraturen på området, hvilket havde stort set den samme virkning som når man begynder at læse en lægebog, sådan ala: 'DER BLIVER BRÆNDT HUL I STEMPLERNE' osv, det er ligefor man ikke tør lægge sig til at sove.
Jeg snakkede lidt med en god ven der er maskinmester på et tankskib, og han har puslet 'lidt' med motorer igennem et langt liv og han sagde to ting:
Den 'glødetænder' fordi der er koksbelægninger på stempeltoppene. Koksbelægning fjernes bedst med vand. På et skib lægger man ofte stempler i vand et døgns tid, før man begynder renseprocessen. Du kan jo prøve en danskvandskur (spraye vand ind gennem karburatoren når luftfilteret er afmonteret) eller du kan prøve det jeg vil anbefale:
Gå ned i banken og hæv 1000 kr. Ring til din arbejdsgiver og meld dig syg. Tag den første 500 kr seddel og fyld tanken op. Fortsæt derefter til motorvejen og kør så med god gas indtil tankmåleren står på næsten tom. Kør derefter indtil nærmeste T Hansen shop og køb den billigste booster den er blå og koster 49 kroner (den er så tynd at den ingen skade gør). Hæld den i tanken og brug næste 500 krone seddel til endnu en tankfuld og så ud på motorvejen igen med god og masser af gas.
Maskinmesteren siger nemlig, den dyre benzin gør sikkert at du kører kortere ture, eller ved hastiugheder hvor motoren næsten keder sig ihjel.
Niels, nu eftertænder min vogn ikke mere, den spinder som en mis, og stopper når jeg drejer nøglen. Hver tredie eller femte tankfuld får den en gang billigboost, og lidt friskere motorvejskørsel.
Lykkemark
Lykkemark har fat i den rigtige ende. Det er sjældent at eftertænding skyldes andet end for lav oktan benzin eller sod pga for mange byture. Ved godt der findes et helt arsenal af mere alvorlige ting i bøgerne. Men det er som nævnt oftest 'hisorien om lægeleksikonet'. Lige pludselig fejler man det hele.
Fyld så vidt muligt 98 oktan på bilen. Hav altid oktanbooster ved hånden. Har rigtig gode erfaringer med Castrols Vallvemaster Plus, som er både blyadditiv og oktanbooster på en gang. Virkningen skulle ovenikøbet være dokumenteret bla. af uvildige tests i England (foretaget af, kan ikke huske navnet, men hvad der svarer til Dansk Veteranbil Klub herhjemme).
Så højoktan + frisk kørsel på varm motor kurerer 95 % af al eftertænding !
Just my 2 cents
Smipe
Fyld så vidt muligt 98 oktan på bilen. Hav altid oktanbooster ved hånden. Har rigtig gode erfaringer med Castrols Vallvemaster Plus, som er både blyadditiv og oktanbooster på en gang. Virkningen skulle ovenikøbet være dokumenteret bla. af uvildige tests i England (foretaget af, kan ikke huske navnet, men hvad der svarer til Dansk Veteranbil Klub herhjemme).
Så højoktan + frisk kørsel på varm motor kurerer 95 % af al eftertænding !
Just my 2 cents
Smipe