Første lange tur i Corvetten

Alm. snak
karstenhorn

Første lange tur i Corvetten

Indlægaf karstenhorn » 6. maj 2007, 11:41

Selvom man forbereder sig godt med en 35 år gammel bil så er det altid spændende første gang den skal køre en lang tur(1300 km siden i onsdags). I Bededags ferien kørte vi til Sjælland og er netop hjemkommet efter en stort set kanon tur med taget af det meste af tiden. Turen har dog givet stof til ting der skal undersøges nærmere, jeg nævner i flæng:

-         Carburator-/tændingsjustering ? den gik 4km/l ved decideret ?morfar? kørsel

-         Lejer i ratstamme skal skiftes ? stadig slør i styrtøj trods Steeroids kit

-    Benzin 'koger' ved køkørsel og den går MEGET dårlig i tomgang når det sker.

-         STØJ ? 250 km på motorvej med 140 km/t + åbne sidepipes er lig med varig høreskade :)

Jeg har lige kontrolleret bilen og den har intet olie/vand brugt og nu er der kun at komme i gang med de andre småting, f.eks. har jeg MINDRE vakuum i tomgang end ved 2000 omdr. så jeg må se at få justeret den karburator ordentligt. Efterfølgende viser det sig at den er helt galt med min HEI tænding og mon ikke der er sammenhæng mellem mit store benzinforbrug og det faktum at den mekaniske avancering slet ikke virker. Jeg kører således med en samlet avancering, inklusiv vakuum klokken, på sølle 22 grader hvilket just ikke er godt for økonomi.

Måske andre der har problemer med køling/benzinøkonomi/motorgang skal kontrollere deres HEI tænding og sikre sig at den avancerer nok og ved de rigtige omdrejningstal. Det mystiske ved min motor er at den egentlig trækker fint nu selvom den mangler 20 grader i mekanisk tændings avancering, som jeg forstår det så kan en SB godt lide omkring 38 grader totalt ved maksimum belastning og ca. 50 grader totalt med vakuum tilsluttet under let belastning og normal cruising.

Især er det sidste vigtigt for benzinøkonomi, jeg hænger mig ikke så meget i forbruget meeen, 3-4 km/l er lige i underkanten på en sløv 400?.

Afslutningsvis er det morsomt at man pludselig indenfor 1 time møder 2 øvrige medlemmer af CCD i samme by hvoraf den ene skulle køre en konfirmand til samme konfirmation som vi var ovre for at deltage i :)

Mvh

Karsten Horn

Tilbage til "Generelt forum"