Dem af jer husker måske tilbage til 70-80?erne da man virkelig skulle have troen på Amerikas sportsvogn og stødstangs V8?ere dybt forankret i sig når man diskuterede med andre bilfans. Fabrikscorvettens præstationer var ikke til at prale med, man skulle altid forklare at potentialet var i motoren og bilen, den skulle bare modificeres lidt. Værre var det med resultater fra international racing, der var kun deltagelse fra små private teams (med samme overbevisning om bilens potentiale) og ingen internationale resultater. Med andre ord: De grinte sgu af os!
NU HAR PIBEN FÅET EN ANDEN LYD:
Langsomt men sikkert er Corvetten blevet udviklet fra C4 gennem C5 og C6 til at vise verden at VI havde ret: Amerikanerne kan ikke kun bygge rumraketter, de kan også bygge en sportsvogn som indiskutabelt er den bedste på en række områder. Den benytter sig af utraditionelle og avancerede løsninger som balsatræ i gulvet og kulfiber skærme, for samtidig med at være den hurtigste også at være noget så uamerikansk som den mindst benzinslugende og mindst forurenende af alle supersportsvognene.
Og stødstangs V8eren er ikke død, tværtimod har den udkonkurreret LT5?eren (GMs 32v DOHC motor fra 80?ernes ZR1). Med bla. titanium dele i ventiltøjet er stødstangsmotorens svaghed omkring begrænsning i max. omdrejningstal elimineret. Og så har en stødstangsmotor langt færre bevægelige dele i motoren i forhold til en DOHC motor, hvilket gør den billigere at fremstille, mere driftsikker og nemmere for os at rode med. Nu kan vi sige ?You can?t beat cubes!? og få de andre til at lytte.
Corvette Racing og Jan Magnussens utallige sejre i Le Mans og ALMS har for alvor lukket munden på de sidste skeptikere. Bilen er fantastisk, og selv Autobild kan kun sætte fingre på interiørfinishen og statusværdien af bilen (grotesk nok fordi det er den billigste af alle supersportsvognene).
Nå, men det jeg egentlig ville sige er, at hvis I ikke så det i TV i sidste uge, så er her linket til Markland Racing som kører i GT2 klassen i en standard (næsten) Z06 med Henrik Møller Sørensen, Kurt Thiim og Thorkild Thyrring i førersædet:
http://www.markland-racing.eu/?id=15640
De har også opdaget det i USA, se her:
http://forums.corvetteforum.com/showthread.php?p=1559043107
Så kan det vist ikke blive større for danske Corvette fans!
Det måtte ud.
