Levende styrtøj
Levende styrtøj
Efter en firehjulsudmåling i fredags er mit styretøj blevet meget 'løst' om man så må sige. Toe alså spidsningen er sat til 0 grader komma 09 på hvert hjul, hvilke er indenfor tolerancen. Kan man sætte dette højere, og evt hvor meget, for at få en lidt 'tungere' styring??
Re: Levende styrtøj
Hej Bjarne
Både Caster og KPI vinklerne vil kunne gøre at du har en løs styring.
Caster vinklen ( styreboltens hældning frem eller tilbage i forhold til lodret)sørger for styrestabilitet og selvopretning.
KPI vinkelen (Styreboltens hældning indad i forhold til lodret)sørger for styrestabilitet og selvopretning.
Jeg kan ikke sige hvilken af disse vinkler du skal justere på umidelbart,men begge vinkler er med til at give en stabil styring, både ved landsom og hurtig kørsel.
MVH
Hans-chr
Både Caster og KPI vinklerne vil kunne gøre at du har en løs styring.
Caster vinklen ( styreboltens hældning frem eller tilbage i forhold til lodret)sørger for styrestabilitet og selvopretning.
KPI vinkelen (Styreboltens hældning indad i forhold til lodret)sørger for styrestabilitet og selvopretning.
Jeg kan ikke sige hvilken af disse vinkler du skal justere på umidelbart,men begge vinkler er med til at give en stabil styring, både ved landsom og hurtig kørsel.
MVH
Hans-chr
Re: Levende styrtøj
KPI ? det udtryk har jeg aldrig hørt før er det dansk for Camper vinkel?
Men Hans Chr har helt ret, især for lidt caster vinkel vil give nervøs styring, et af de tidligere corvetters største problemer i forhold til større fælge og lavere profil med mere bid er at caster vinkel ikke kan sættes til mere end +3.5-+4grader, tænk på det som en forgaffel på en motorcykel hvor en lang forgaffel giver super ligeudkørsels stabillitet med bløde sving hvorimod en med kort/lige forgaffel giver meget hurtigere styring men er lettere at slå ud af kurs. hbis man vil have mere positiv castervinkel skal man købe nye a-arme med en offset bærekugle.
Når du med det blotte øje kan se at din camper vinkel er forskellig så må di have lavet en fejl, både camper og caster vinkel stilles på de shims som sidder under tværstangen på de øverste a-arme og det er vigtigt at når den den sidste vinkel er stillet SKAL man gå tilbage og tjekke om den anden er iorden da de påvirker hinanden, selve spidsningen af hjulene - toe in/out stilles på styrstængerne og er det sidste man stiller og det påvirker ikke de andre indstillinger.
Når det så er sagt så kan man sætte styrtøjet på på mange forskellige måder alt afhængigt af hordan man vil bruge bilen og hvilke dele man har i undervognen.
Men Hans Chr har helt ret, især for lidt caster vinkel vil give nervøs styring, et af de tidligere corvetters største problemer i forhold til større fælge og lavere profil med mere bid er at caster vinkel ikke kan sættes til mere end +3.5-+4grader, tænk på det som en forgaffel på en motorcykel hvor en lang forgaffel giver super ligeudkørsels stabillitet med bløde sving hvorimod en med kort/lige forgaffel giver meget hurtigere styring men er lettere at slå ud af kurs. hbis man vil have mere positiv castervinkel skal man købe nye a-arme med en offset bærekugle.
Når du med det blotte øje kan se at din camper vinkel er forskellig så må di have lavet en fejl, både camper og caster vinkel stilles på de shims som sidder under tværstangen på de øverste a-arme og det er vigtigt at når den den sidste vinkel er stillet SKAL man gå tilbage og tjekke om den anden er iorden da de påvirker hinanden, selve spidsningen af hjulene - toe in/out stilles på styrstængerne og er det sidste man stiller og det påvirker ikke de andre indstillinger.
Når det så er sagt så kan man sætte styrtøjet på på mange forskellige måder alt afhængigt af hordan man vil bruge bilen og hvilke dele man har i undervognen.
Re: Levende styrtøj
KPI vinklen kan ikke stilles på vores biler, hvis den er forkert, så må rammen eller spindlen være skæv.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster