Afmontering af Muncoe 4-trins manuel gearkasse

Alm. snak
(udmeldt) Jesper Krarup

Afmontering af Muncoe 4-trins manuel gearkasse

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 27. okt 2003, 22:48

Gearkassen drypper olie.

Jeg har købt et komplet sæt pakninger og o-ringe og skal nu have gearkassen afmonteret og adskilt, for at montere de nye stumper.

Er der nogen som ved hvordan man nemmest fjerner gearkassen - uden at skulle løfte motoren ud, tak!!!
Såvidt jeg kan se er der ikke plads til at fjerne gearkassen med bell-housing monteret - den er for stor til at gearkassen kan skubbes tilstrækkeligt langt bagud.
Fjerner man gearkassen UDEN bell-housing, trækker man vel splineakslen ud af koblingsringen, eller hva'?

FGor lang tid siden var der en-eller-anden som henviste til et sted på internettet, hvor man kan få beskrivelser af den slags - er der nogen som husker hvor?

Piet

Re: Afmontering af Muncoe 4-trins manuel gearkasse

Indlægaf Piet » 27. okt 2003, 23:29

Hej Jesper.

Jeg har lige netop lavet precis den øvelse :) det er en drilsk opgave men måden jeg løste det på var følgende.

1.afmonter starter.

2.afmonter link til koblingsarmen.

2.afmonter samtlige bolte imellem bellhousing og motor.

3.fjern alle beslag til gearkassen ophæng/gearstang osv.

4.fjern de 3 bolte fra hvert af motorophængene som går ind i motorblokken. nu kan motoren skubbes ca 2cm fremad uden problemer, dette giver lige nøjagtigt luft nok til at geakassen kan vippes ned hvis den er trukket så langt tilbage som muligt.

Husk under hele forløbet at have motoren understøttet med en donkraft, det er muligt at bruge en træklods på tværs af bundkarret (omkring olieaftapningshullet) med donkraften under uden problemer(buler) nu kan du så 'vippe' (med donkraften) motoren en smule under operationen for at give lidt mere luft til at hive gearkassen ned. desuden er det vigtigt at du har enten har en grav/lift eller bilen på høje bukke for at give plads nok til at få gearkassen ned da den skal 'vippes' ned.

Selve operationen med at skifte pakninger og pakdåser er nem nok, men jeg vil anbefale at du lige læser en smule om det først da der er et par drilske områder i sådannet en 4speed munchie :) jeg måtte skille/samle min ca 8gange før det var rigtigt pga en simpel dum fejl jeg lavede i starten :), nu vil du sikekrt spørge hvad fejl var det? well den plade som de 2 skifteraksler kommer ud igennem, pas på når du hiver den af da der bagved sidder 2stk gafler som går ind i hver sin 'ring' problemet er at disse gafler har nemt ved at falde af og de kan sættes både forkert hvad angår side samt drejes en halv omgang forkert.

Desuden sidder der ved bakgearet en lås i form af en fjerder og kugle som kan drille og akslen til baggearstandhjulet går nedigennem en skive som har en fals, hvis man ikke passer på kan denne skive hoppe op så akslen rider på falsen når man så skruer skidtet sammen vil falsen blive presset flad og skive vil kune dreje rundt hvilket ikke er meningen, resultatet vil nok blive en støjende gearkasse.

Det tog mig ca 6timer at pakke min egen om, og ca 1time at pakke Jørgens om :)) så øvelse gør mester.

God arbejdslyst.

Tilbage til "Generelt forum"