Hermed en lille 'to do guide' på hvorledes du fikser et blæserrelæ der ikke vil som du vil. Forhistorien er at varmeapparat går i udu og skiftes efter 5 ugers ventetid på et nyt fra USA. Det resulterer i at blæser nu ikke vil stoppe med at blæse, når batteriet tilsluttes og den ellers glade ejer, finder efter et kort stykke tid, ud af at det nok er relæet den er gal med. Den glade ejer leder herefter med lys og lygte i et par dages tid, efter et nyt relæ, der matcher det gamle setup. Men den slags skal åbenbart være specielt svært.
Her starter guiden så til hvad du i stedet kan gøre...
Start med at påfylde kølervæske, da det jo er smidt 'overbords' i forbindelse med den utætte varmeapparat. Kølervæsken gør dog som sådan ingenting ved den stadig kørende blæser.
Kør derefter glad derudaf med en konstant kørende blæser, i den tro at det da ikke kan skade det mindste, nu køler den da!
Fortsæt i en endog meget pæn hastighed ud mod Måløv kommende fra Ganløse (Ja! turen er essentiel for at guiden skal virke, er jeg overbevist om :)) og se at din bil nu pludselig er nærmest i brand - en meget hvid røg vil komme fra dit højre forreste hjul. Kør ind på en S-togsstation og opdag at du har glemt at sætte kølerhætten på!!! Du vil se at en smule (ca. 1/4 liter) kølervæske er faret ud og har ramt dine sidepipes, der dermed kvitterer med den førnævnte røg. Band over hvilken amatør du er og råb højtlydt op over hvordan du for fanden kunne glemme låget på din køler hjemme i garagen.
Afmonter derefter din højre sok (behold den venstre på, da det ser super smart ud) og tryk den kraftigt ned i den gabende åbning. Begynd at tørre kølervæske væk fra topstykket. Få fat i låget til olien og kom til at drej det. Lad det falde ned på de meget varme sidepipes, så det kiler sig fast og band endnu mere over at du nu skal vente til de er kolde, til du kan få fat i det (eller fabriker en genial gren og tag det op, som jeg gjorde). Nå nok snak, nu kommer det smarte. Midt i dit raseri opdager du hvor stille der er. Der er ganske enkelt ingen blæser der kører og du bliver super glad. Efter et øjebliks ekstase kommer du dog til at tænke på, at skidtet nok er røget helt og nu slet ikke virker. Gru nu i stedet for hvordan du kommer de sidste 25 km. hjem uden en overophedet motor.
Bevæg dig meget langsomt gennem det Nordsjællandske og sæt bilen hjemme. Udgyd herefter et kæmpe glædesskrig, når du finder ud af at blæseren efterkøler lige så fint og slukker efter ca. 1 minut, ganske som den skal gøre!
Kør derefter en tur til Jægerspris og spis en stor is i ren glædesrus over at det hele virker og kører perfekt.
Jeg har desværre ingen billeder tilknyttet denne 'to do guide', men jeg håber den alligevel kan hjælpe andre med relæproblemer!
Anders
Hvorledes man fikser et blæserrelæ, der ikke virker...
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
Re: Hvorledes man fikser et blæserrelæ, der ikke virker...
Ps. ADVARSEL! Forsøg IKKE at lugte til din afmonterede sok, efter den er erstattet af den dertil indrettede kølerhætte!
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 3. maj 2005, 21:22
Re: Hvorledes man fikser et blæserrelæ, der ikke virker...
Og en gren til at 'fiske' sokken op når den er blevet varm ;-)
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 3 gæster