rullefelt

Alm. snak
bokof-767
Indlæg: 0
Tilmeldt: 6. jun 2004, 23:58

rullefelt

Indlægaf bokof-767 » 9. aug 2005, 16:29

Hvordan for man målt en bil med aut. gear på rullefelt ? drejningsmoment/hk

da aut.gearkassen jo vil geare ned hvis man skal give fuld gas fra bunden ?

hvad med stallspeed/converterslip og lock up har disse nogen indvirkninger ?

 

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: rullefelt

Indlægaf (udmeldt) C3 » 12. aug 2005, 01:53

I praksis går det fint.

Mange rullefelter måler i virkeligheden kun momentet og omdrejningstallet. Effekten udregnes så som moment*rpm. Hvis man undgår kick down kan kurven op igennem omdrejningstallet blive helt pæn. Hvis man kan låse automatgearet i højeste gear kan det også gøres.

Det eneste man ikke kan måle er tabet i torque converteren. Man måler som bekendt på baghjulene men oplyser effekten på svinghjulet. Dette gøres ved på vej 'ned' igennem omdrejningerne at lade rullerne drive transmissionen og måle effekttabet. Den færdige kurve der præsenteres er så målt effekt på vej 'op' + målt effekttab på vej 'ned'. Men rullerne kan ikke drive torque converteren med. Derfor målte vi i Slagelse samme transmissions tab på manuel gear som på automatgear. Dette passer ikke i virkeligheden, da der er et betragteligt tab i converteren. ISÆR på ældre convertere uden lock up.

Biler med manuelt gear viser derfor den korrekte effekt på svinghjulet hvorimod biler med AUTO viser for lille effekt på svinghjulet, da det tab motoren skal overvinde gennem torque converteren ikke bliver indregnet.

Den måde at måle på fører nogle gange til det lidt misvisende begreb ''målt på baghjulene'' eller RWHP. Det er naturligvis korrekt at man måler på baghjulene - men de fleste rullefelter kompenserer på ovennævnte måde og oplyser svinghjulsheste ( FWHP ). Men der er færre HK tilbage på baghjulene. Måling med accelerometer ved kørsel er ægte RWHP - idet det jo er HK på baghjulene der accelererer bilen. Men disse RWHP undervurderer ofte den ægte effekt p.g.a. hjulspind.

Transmissionstabet på de Corvetter, der blev målt i Slagelse sidste år var ca. 12,5%. ( PLUS det ikke målte convertertab på biler med automatgear ).

Se evt. artiklen i CCD nyt fra oktober 2004.

Vi håber at gentage succes'en i år den 24. sept.

C3

Christian #384
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. mar 2004, 22:27

Re: rullefelt

Indlægaf Christian #384 » 12. aug 2005, 03:07

Kickdown på en TH400 er styret elektrisk, så man kan bare tage ledningen fra på gearkassen og derved undgå kickdown.


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster