Visuel forskel på DOT 3-4 og silicone baseret bremsevæske?

Alm. snak
Dolberg

Visuel forskel på DOT 3-4 og silicone baseret bremsevæske?

Indlægaf Dolberg » 23. jul 2005, 19:26

Jeg er ved at skifte bremser på min ´69er og er kommet i tvivl om hvad der er på den nu. Da jeg tappede noget af kunne jeg se lommer af 'mørkt/beskidt' væske i den ellers klare væske. Det kunne tyde på at det måske var silicone baseret væske da det jo ikke kan absorbere vand?

Er der nogen måde man kan tjekke ?

david

Re: Visuel forskel på DOT 3-4 og silicone baseret bremsevæske?

Indlægaf david » 23. jul 2005, 19:50

Det behøver ikke være fordi der er blandet bremsevæske, det kan være det væske som har stået og trukket fugt i calipre og for den sags skyld i hovedcylinder, jeg ved godt at de fleste ikke gør det men man bør skifte bremsevæske en gang om året på c2/c3 fordi specielt caliprene er konstrueret så de trækker fugt ind, jeg har lige kigget på et system som ikke havde været brugt i fem år, primastumper, men bremsevæsken var grumset og i caliprene var det vokset helt sammen i en fedtet substans.

Dolberg

Indlægaf Dolberg » 23. jul 2005, 21:04

Tak for svaret!

Jeg havde den opfattelse at dot 3-4 væske absorberede fugten og blev grumset, men det der kom ud af mine bremser var helt klart men med 'lommer' af grumset væske.

Jeg har tænkt mig at hælde dot 4 væske på, men er i tvivl om man kan se hvornår man har fået alt det gamle ud og kun har nyt væske tilbage i rørene.

Gæst

Indlægaf Gæst » 24. jul 2005, 00:14

- - - - og hvis bremsevæsken, som David skriver, er ældre end 1 år, så vil den også koge ved lavere temperaturer end godt er !!!!!!!

Når vi tester bremser ned af bakken i Alperne har vi helt ny væske i systemet. Jeg har været oppe på over 275 gr. celsius i væsken - og så begynder det at gå ud over alt det gummi som findes i caliprene - og så mister man trykket i systemet. ATE bremsevæsken med det højeste DOT nr. er den bedste.

Og husk at forny jeres bremsevæske hvert år !!

Lauge 

Tilbage til "Generelt forum"