Corvettes historie fortalt kort...
http://bt.bilen.dk/test-og-artikler/artikler/2013/01/chevrolet-corvette-fylder-60-aar/
Jeg vidste sgu ikke den startede med en "vild" række 6ér på hele 115 hk... :streger:eller... :sk:
Vh
Padkær :yo:
Corvettens 60 år
Hej Padkær Her er en mere
Hej Padkær
Her er en mere faktuel forklaring på hvorfor det blev en 6 cylindret motor.
I 1953, figurerede Corvette "Blue Flame" seks cylindret motor. Det var ikke det som Chevrolet engineering team ønskede , men de havde ikke noget valg. Selv om andre GM marques featured V8 motorer var de ikke villige til at dele. Så man måtte nøjes. Men Den var kendt for pålidelighed, men med en rating på 105 HK, var ydelse og sportslighed ikke inkluderet. Det tekniske personale reagerede med den sædvanlige motor opgraderingen metode. En mere radikal knastaksel gnider på faste løftere, dual ventil fjedre, og en højere kompressionsforhold topstykke (8.0:1, tidligere var 7,5:1) alle bidraget til indsatsen. Den største gevinst blev opnået via en opgradering til induktion system . Tre Carter typen YH sidedraft karburatorer featuring "prik" luftrensere med en aluminium manifold blev inkorporeret og output steg til 150 hk ved 4.500 RPM. I 1954 fik man den op på 155 HK. I 1955 kom corvette med deres første V8 motor med 195 Hp. Den vejede 531 pund hvilket var
41 pund mindre end Blue Flame motoren. Det gjorte at dens styre enskaberne blev forbedret.
Hilsen Helle
Her er en mere faktuel forklaring på hvorfor det blev en 6 cylindret motor.
I 1953, figurerede Corvette "Blue Flame" seks cylindret motor. Det var ikke det som Chevrolet engineering team ønskede , men de havde ikke noget valg. Selv om andre GM marques featured V8 motorer var de ikke villige til at dele. Så man måtte nøjes. Men Den var kendt for pålidelighed, men med en rating på 105 HK, var ydelse og sportslighed ikke inkluderet. Det tekniske personale reagerede med den sædvanlige motor opgraderingen metode. En mere radikal knastaksel gnider på faste løftere, dual ventil fjedre, og en højere kompressionsforhold topstykke (8.0:1, tidligere var 7,5:1) alle bidraget til indsatsen. Den største gevinst blev opnået via en opgradering til induktion system . Tre Carter typen YH sidedraft karburatorer featuring "prik" luftrensere med en aluminium manifold blev inkorporeret og output steg til 150 hk ved 4.500 RPM. I 1954 fik man den op på 155 HK. I 1955 kom corvette med deres første V8 motor med 195 Hp. Den vejede 531 pund hvilket var
41 pund mindre end Blue Flame motoren. Det gjorte at dens styre enskaberne blev forbedret.
Hilsen Helle
-
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 19. apr 2006, 19:36
I kan glæde jer til
I kan glæde jer til de næste nummer af CCD nyt. Her kommer en række arktikler om Corvettens historie af Allan Holmlund. Vi starter med lidt om C7 og så en stor artikel om C1 ,C2, C3, C4, C5, C6 og til sidst noget mere om C7
Super, så er vi også
Super, så er vi også ved at være der henne hvor vi ved om C7'eren duer teknisk, formerne er lidt for skarpkantet til en vette efter min smag.
Tommy altså:willy_nilly: Jeg glæder mig til
Tommy altså:willy_nilly:
Jeg glæder mig til at Allan Holmlund skriver noget historie i vort blad, det synes jeg rent personligt er et "scoop". Allan ved en utrolig masse ting, og i 60 års fødselsdags gave til mig selv (her i 2013), har jeg foræret mig selv, hele hans kursusrække vedr C3 i året 2014, sådan er det.:party1:
Lykkemark (brun og solbrændt)
Jeg glæder mig til at Allan Holmlund skriver noget historie i vort blad, det synes jeg rent personligt er et "scoop". Allan ved en utrolig masse ting, og i 60 års fødselsdags gave til mig selv (her i 2013), har jeg foræret mig selv, hele hans kursusrække vedr C3 i året 2014, sådan er det.:party1:
Lykkemark (brun og solbrændt)
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster