Når man benytter headers, har jeg læst mig til, at en X-over eller H-pipe mellem de to collectors (eller længere nede ved afgangsrørene) giver et bedre moment ved lavere omdrejninger. Har nogen viden/erfaring om hvilken af de to løsninger er bedst (X-over eller H-pipe)?
Jeg går selv ud fra at X-over giver mindre modstand i systemet end H-pipe (ingen skarpe knæk i gas-strømmen) men den er selvfølgelig også mere vanskelig at fabrikere (svejse) selv.
Hvor er det mest hensigtsmæssigt at placere X-over eller H-pipe (før crossmember-gennemføringen, efter denne eller helt nede ved differentialet)?
Grimme Gule er en C3 (1975) med lettere peppet L-48 motor (205 HK) og jeg planlægger at bruge 2-1/4 til 2-1/2 tomme rustfrie rør efter mine Hooker headers (1-5/8 tomme rør i 3 tomme collector).
Vettehilsen
Claus
Udstødning - X-over eller H-pipe
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: Udstødning - X-over eller H-pipe

Her er et praktisk eksempel på min H-pipe der sidder lige efter cross member og har samme dimension som resten af systemet. Nok ikke optimalt, da den bør sidde tættere på headers. Men praktisk.
C3
Re: Udstødning - X-over eller H-pipe
Claus :)
H- eller X-pipes kan bruges på alle systemer, og deres funktion på en V8 er at lede noget af gastrykket fra røret i den ene cylinder bank til den anden.
På vores V8, hvor 2 cylindre har udstødning i samme side efter hinanden bliver et alm. rør hurtigt for lille til al den gas fra to cylindre.
Det er netop dette fænomen der giver V8'eren, men 90 graders krumtap den specielle 'rumpeti-rump'- lyd.
H-pipen er den nemmeste at lave. Pga den sidder ret over mellem rørene, som et H, afleder denne løsning trykket, mere end flowet. Du får reduceret din støj fra udstødningen, 3-10db eller mere... Det giver også nogle ekstra hypper.
X-pipen, har jo form som et X, og leder også flow, som derved er med til at skabe undertryk i den anden cylinderbank. Denne løsning giver den højeste effekt, og og er mest besværlig at lave...
X-et ændrer din motorlyd radikalt, hvorfor jeg selv godt kan undvære de sidste hypper, og beholde noget af den gammeldags V8-lyd. Derfor installerer jeg selv en H-pipe senere på året.
Generelt har H-et stadig lidt 'bulder' og dyb lyd, hvorimod X-et er blevet meget udjævnet/dæmpet og en lidt højere tone, da lydbølgerne bliver effektivt blandet i X-et.
Placering: Det forlyder at man bør placere enten X- eller H-et lige efter headerflangen for at opnå den maksimal effekt.
Det er vistnok lidt svært på en Corvette - pga gearkassen.
Jeg vil mene at hvis du kan placere et X eller et H, så langt fremme som muligt, så kan det kun gøre tingene bedre....
Effekt: generelt giver de måske en 5-15hk, X-et mere end H-et. men der er mange faktorer der spiller ind her.
Jeg skal ikke undgå at bemærke at jeg rent faktisk har et 2.5' X liggende, vistnok rustfrit, som jeg skal af med. Det blev købt til min Cobra for nogle år siden....
http://www.magnaflow.com/02product/shopexd.asp?zone=main&id=855
Du kan også bruge noget tid på nettet og finde nogle lyde. Prøv på: http://www.exhaustsoundclips.com/
En lille artikel: http://www.vetteweb.com/tech/0307vet_xpipe/
Cruz59 :)
H- eller X-pipes kan bruges på alle systemer, og deres funktion på en V8 er at lede noget af gastrykket fra røret i den ene cylinder bank til den anden.
På vores V8, hvor 2 cylindre har udstødning i samme side efter hinanden bliver et alm. rør hurtigt for lille til al den gas fra to cylindre.
Det er netop dette fænomen der giver V8'eren, men 90 graders krumtap den specielle 'rumpeti-rump'- lyd.
H-pipen er den nemmeste at lave. Pga den sidder ret over mellem rørene, som et H, afleder denne løsning trykket, mere end flowet. Du får reduceret din støj fra udstødningen, 3-10db eller mere... Det giver også nogle ekstra hypper.
X-pipen, har jo form som et X, og leder også flow, som derved er med til at skabe undertryk i den anden cylinderbank. Denne løsning giver den højeste effekt, og og er mest besværlig at lave...
X-et ændrer din motorlyd radikalt, hvorfor jeg selv godt kan undvære de sidste hypper, og beholde noget af den gammeldags V8-lyd. Derfor installerer jeg selv en H-pipe senere på året.
Generelt har H-et stadig lidt 'bulder' og dyb lyd, hvorimod X-et er blevet meget udjævnet/dæmpet og en lidt højere tone, da lydbølgerne bliver effektivt blandet i X-et.
Placering: Det forlyder at man bør placere enten X- eller H-et lige efter headerflangen for at opnå den maksimal effekt.
Det er vistnok lidt svært på en Corvette - pga gearkassen.
Jeg vil mene at hvis du kan placere et X eller et H, så langt fremme som muligt, så kan det kun gøre tingene bedre....
Effekt: generelt giver de måske en 5-15hk, X-et mere end H-et. men der er mange faktorer der spiller ind her.
Jeg skal ikke undgå at bemærke at jeg rent faktisk har et 2.5' X liggende, vistnok rustfrit, som jeg skal af med. Det blev købt til min Cobra for nogle år siden....
http://www.magnaflow.com/02product/shopexd.asp?zone=main&id=855
Du kan også bruge noget tid på nettet og finde nogle lyde. Prøv på: http://www.exhaustsoundclips.com/
En lille artikel: http://www.vetteweb.com/tech/0307vet_xpipe/
Cruz59 :)
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster