Rullefelt 2009.

Alm. snak

Ville det være en god ide med et rullefeltsarrangement i 2009

Ja
28
80%
Nej
7
20%

Afgivne stemmer: 35

John #817

Så skal det være i

Indlægaf John #817 » 28. okt 2008, 18:28

Så skal det være i min Volvo :)

karstenhorn

Møjn En af omtaltes private venner

Indlægaf karstenhorn » 28. okt 2008, 18:33

Møjn

En af omtaltes private venner er min mekaniker og han har en BBC med twin turbo og der er ingen problemer med at måle den, og tror ikke at der er mange af corvetterne som ligger på 900 NM 600+ HK såe det tror jeg nu ikke er noget problem.

Hejsa

Så taler vi om 2 helt forskellige rullefelter, det vi var på havde aldrig overlevet 900 nm.

Mvh
Karsten Horn

Morten29

Hej Karsten Så vidt jeg kan

Indlægaf Morten29 » 28. okt 2008, 19:07

Hej Karsten

Så vidt jeg kan læse på hans hj-side så skulle det være af typen HPA, og af det jeg har set så klarer det sq det meste, for ikke så længe siden var det en gl. opel kadett fra vist nok årg. 76 som skulle testes og der lagde den næsten 730 HK og ca det sammen i NM. Føj for s.... hvor en bil på kun lige godt 800 kg flytter sig med så mange HK men du har jo selv biler med så mange HK el. fler, så du ved jo hvad det drejer sig om:)

Blir sq spændende at se hvor langt den gl. kadett når til DHB 2009

Vi havde til Odin Meet & Cruise 2008 en anden til at stå for det, men det var en langsommelig proces for der skulle fælgene af for så at spænde et apperat på, så var der spacere som ikke passede og så var der det andet, det var efter min mening ikke nogen succes. Kan ikke lige huske hans navn men det kommer nok.

Men lad da klubben arranger/betale evt. brugerbetalt sådan en dag selvfølgelig fordelt over hele landet alternativt kunne det jo holdes på fyn for så havde alle "næsten" lige langt :rofl::rofl:

karstenhorn

Hej Karsten Så vidt jeg kan

Indlægaf karstenhorn » 29. okt 2008, 17:37

Hej Karsten

Så vidt jeg kan læse på hans hj-side så skulle det være af typen HPA, og af det jeg har set så klarer det sq det meste, for ikke så længe siden var det en gl. opel kadett fra vist nok årg. 76 som skulle testes og der lagde den næsten 730 HK og ca det sammen i NM. Føj for s.... hvor en bil på kun lige godt 800 kg flytter sig med så mange HK men du har jo selv biler med så mange HK el. fler, så du ved jo hvad det drejer sig om:)

Blir sq spændende at se hvor langt den gl. kadett når til DHB 2009

Vi havde til Odin Meet & Cruise 2008 en anden til at stå for det, men det var en langsommelig proces for der skulle fælgene af for så at spænde et apperat på, så var der spacere som ikke passede og så var der det andet, det var efter min mening ikke nogen succes. Kan ikke lige huske hans navn men det kommer nok.

Men lad da klubben arranger/betale evt. brugerbetalt sådan en dag selvfølgelig fordelt over hele landet alternativt kunne det jo holdes på fyn for så havde alle "næsten" lige langt :rofl::rofl:

Hejsa

Selvfølgelig skal klubben da betale for et øst/vest rullefelts arrangement til næste år. Brians tråd har jo med alt tydelighed vist at vi kan lære af hinanden :Chevy_anim:

Arrangementer hvor vi kan mødes og udveksle erfaringer indenfor de områder vi hver især ved en masse om mener jeg er guld værd, det er jo ikke nok "bare" at samle en motor - Skal man udnytte alle de fede stumper så er indjusterings delen mindst lige så vigtig for det er der alle hestene/kørbarheden ligger. Med mindre folk hellere vil ligge på landevejen og køre max effekt, så er et rullefelt uundværligt til dette. Især når man snakker tændingskurver så er et rullefelt som kan bremses lineært, et must for at få den helt rigtige indstilling. Jeg har arbejdet rigtig meget med rullefelter til såvel bil som MC og kender de fleste indgående(har selv et HPA rullefelt liggende). Et originalt HPA felt som ikke er modificeret med større/tungere ruller eller bremse, kan ikke håndtere moment over 5-600 nm da bilen ganske enkelt ikke kan stå fast. Især trykladede biler kræver meget dynamisk modstand for at spoole en stor turbo, er rullerne ikke tunge nok, så når turboen ganske enkelt ikke at lave tryk før du rammer det røde felt.

Det rullefelt du beskriver, er faktisk noget af det bedste da du helt og holdent eliminerer hjulspind(men selvfølgelig tager opsætning længere tid og adaptere er nødvendig), samtidig er det også noget af det dyreste der kan indkøbes.

Afslutningsvis så er en rulning ikke lig med den entydige sandhed, effekten kan sagtens variere meget alt efter hvilket rullefelt man er på, hvordan bilen bliver kørt og hvilken målestandart der bliver anvendt. Skal man bare have et nogenlunde sammenligningsgrundlag så foretrækker jeg ægte baghjulsheste i enten DIN eller SAE standarten. Amerikanerne bruger næsten altid SAE til forskel fra vores DIN og der er en del forskel. Ligeledes skal der være et online interface til en vejrstation således at dataene er korrigerede for lyfttryk, temperatur, luftfugtighed etc. Jeg kan, ved at manipulere de atmosfæriske data, ændre effekten op til 50 % uden at det fremgår tydeligt på udskriften. Med andre ord er det en kombination af mange faktorer der gør at man får en pålidelig måling.

Jeg kan sagtens arrangere adgang til nogle af Danmarks mest avancerede rullefelter såvel på Sjælland som Jylland, hvis ønskelig. Jeg stiller også gerne op med mit personlige analyseudstyr ifm. disse rulninger, således at klubbens medlemmer kan se om bilens justering er helt skævt.

Er i også med Brian og David? :patriot::Chevy_anim::patriot:

Mvh
Karsten Horn

david

Er i også med Brian

Indlægaf david » 29. okt 2008, 18:09

Er i også med Brian og David? :patriot::Chevy_anim::patriot:

Mvh
Karsten Horn

Jada lod os få flere faglige arrangementer med Corvetten i centrum :cheers2:

merc

Jada lod os få flere

Indlægaf merc » 29. okt 2008, 19:47

Jada lod os få flere faglige arrangementer med Corvetten i centrum :cheers2:

Tja, det var en af årsager til, at jeg meldte mig ind i klubben. Altså mit håb om, at der var noget fagligt. Men det var der intet af :mad:
Derfor har jeg selv været med til afholde lidt motordag:hurray:og med den viden som :hurray:flere af klubbens medlemmer har, om corvetter og motor, justering af alt dette, vil det være idioti, IKKE at bruge dem der villige til, at hjælpe. -og til dette vil et rullefelt være supergodt:patriot:

Jeg er iøvrigt ikke sikker at den viden der findes i klubben kan købes for penge.

GLEM IKKE:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

§ 2 Foreningens formål
Stk. 1 Foreningen er en interesseklub for bilmærket Chevrolet Corvette.
Stk. 2 Foreningens formål er at skabe et bredt samarbejde mellem danske Corvette ejere.
Stk. 3 Foreningen skal fremme udbredelsen og kendskabet til Chevrolet Corvette.
Stk. 4 Foreningen skal arbejde for at skabe gode forhold for danske Corvette ejere.

Brian

Per

Stemmer da også for en

Indlægaf Per » 29. okt 2008, 22:14

Photobucket

Stemmer da også for en rullefeltdag -selv om de tit skuffer, se nu bare min sidste skufffelse her, der mangler 150 HK!!! :mad:
mvh
Steffen

david

Stemmer da også for en

Indlægaf david » 30. okt 2008, 07:19

Photobucket

Stemmer da også for en rullefeltdag -selv om de tit skuffer, se nu bare min sidste skufffelse her, der mangler 150 HK!!! :mad:
mvh
Steffen

Hvad er det for en motor?, det ser da meget pænt ud

karstenhorn

Stemmer da også for en

Indlægaf karstenhorn » 30. okt 2008, 07:34

Photobucket

mvh
Steffen

Hej Steffen

Det ser jo ikke så tosset ud den rulning, dog er der et eller andet galt med dine grafer da der ikke er helt sammenhæng.

Det er således, uanset valgte standart, at forholdet mellem effekt og moment altid skal være: hk = (omdrejninger x moment)/5252 hvor moment skal indsættes i Lbs-ft.

Et rullefelt er kun en anordning til at måle moment på hjulene og så vil efterfølgende algoritmer omsætte det til korrigerede effekt- og momentdata alt efter hvilken hk standart man nu anvender. Ydermere kan værdien korrigeres til en "normal" atmosfære således man kan sammenligne rulninger under forskellige atmosfæriske konditioner.

En lynhurtig måde at kontrollere validiteten af rulningen er det faktum at effekt- og momentkurven skal krydse ved 5252 motoromdrejninger. På din kurve skal du altså have omkring 365 hk(forudsat 495 nm) ved 5252 omdr. og det passer ikke helt :(

Mvh
Karsten Horn

david

En lynhurtig måde at kontrollere

Indlægaf david » 30. okt 2008, 10:58

En lynhurtig måde at kontrollere validiteten af rulningen er det faktum at effekt- og momentkurven skal krydse ved 5252 motoromdrejninger. På din kurve skal du altså have omkring 365 hk(forudsat 495 nm) ved 5252 omdr. og det passer ikke helt :(

Mvh
Karsten Horn

gælder det også ved nm altså at de skal krydse ved 5252?

Tilbage til "Generelt forum"