99 oktan !!
Re: 99 oktan !!
Mange tak for rigtig gode svar - både Piet og Horn!
re:99 oktan !!
højere kompression -> flere heste, det er ligefør man nu kan køre en L88'er / LS6 og LS7 på pumped gas, det er vist ikke set før i DK
-
Re: re:99 oktan !!
nice...
Der blev vpower lige en tand mere anvendeligt, har tit spekuleret over hvorfor de i det mindste ikke bare have lavet vpower på oktan 98.
Så mangler jeg bare en højkomprimeret motor

Så mangler jeg bare en højkomprimeret motor

-
re:99 oktan !!
Njaa, så skal bunden vist også have en tur. Det kan ske det bliver vinterprojektet ;-)
-
Hej Karsten,
Du besvarer spørgsmålet om oktan korrekt i første del. Men så skriver du:
''Rent effektmæssigt er der således mest effekt i den benzin med det laveste oktantal der netop virker uden at tændingsbanke.''
Dette er desværre helt forkert. Oktantal har ingen betydning for brændværdi!
Dette må ikke blandes sammen med at et højere oktantal giver mulighed for højere tænding som igen giver større effekt.
C3
Du besvarer spørgsmålet om oktan korrekt i første del. Men så skriver du:
''Rent effektmæssigt er der således mest effekt i den benzin med det laveste oktantal der netop virker uden at tændingsbanke.''
Dette er desværre helt forkert. Oktantal har ingen betydning for brændværdi!
Dette må ikke blandes sammen med at et højere oktantal giver mulighed for højere tænding som igen giver større effekt.
C3
Flybenzin er højoktan for at gøre den mindre eksplosionsfarlig, husk på at det er ikke benzinen som antændes det er dampene derfra, effektmæssigt er lav og højoktan ens, der kan bare skrues mere op for motoren med en højere oktan.
Det er korrekt forstået, feks en C5 C6 eller mange mange andre moderne biler vil have fordel effektmæssigt af en højere oktan, fordi motoren kan yde bedre under hårdere belastning uden at tændingsbanke, de indstiller sig selv elektronisk, os andre med gamle motorer kan sætte tændingskurven selv til at yde bedre med 99oktan frem for feks en 93 oktan, men vælger vi så en dag lige at smide 95på så skal vi passe på.
Det er korrekt forstået, feks en C5 C6 eller mange mange andre moderne biler vil have fordel effektmæssigt af en højere oktan, fordi motoren kan yde bedre under hårdere belastning uden at tændingsbanke, de indstiller sig selv elektronisk, os andre med gamle motorer kan sætte tændingskurven selv til at yde bedre med 99oktan frem for feks en 93 oktan, men vælger vi så en dag lige at smide 95på så skal vi passe på.
Så lærte vi lidt mere i dag, tak for alle de gode svar !
/Thomas..

/Thomas..
Jeg vil nu give Karsten ret.Jeg har fået nøjagtig den samme forklaring på oktan tal da jeg var i lære som mekaniker.
Stig
-
Hej Jan
Rart at se at vi kan være uenige
Skal jeg komme med en længere videnskabelig udredning?
Mvh
Karsten Horn
Rart at se at vi kan være uenige

Skal jeg komme med en længere videnskabelig udredning?
Mvh
Karsten Horn