99 oktan !!

Alm. snak
Claes
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2004, 12:38

Re: 99 oktan !!

Indlægaf Claes » 13. jun 2008, 12:53

Mange tak for rigtig gode svar - både Piet og Horn!

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:99 oktan !!

Indlægaf david » 13. jun 2008, 14:44

højere kompression -> flere heste, det er ligefør man nu kan køre en L88'er / LS6 og LS7 på pumped gas, det er vist ikke set før i DK

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:99 oktan !!

Indlægaf Roald #606 » 13. jun 2008, 16:43

nice... Der blev vpower lige en tand mere anvendeligt, har tit spekuleret over hvorfor de i det mindste ikke bare have lavet vpower på oktan 98. 

Så mangler jeg bare en højkomprimeret motor   

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:99 oktan !!

Indlægaf david » 13. jun 2008, 16:56

stik den nogle 56 cc alutoppe :-)

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

re:99 oktan !!

Indlægaf Roald #606 » 13. jun 2008, 17:50

Njaa, så skal bunden vist også have en tur. Det kan ske det bliver vinterprojektet ;-)

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: 99 oktan !!

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. jun 2008, 19:33

Hej Karsten,

Du besvarer spørgsmålet om oktan korrekt i første del. Men så skriver du:

''Rent effektmæssigt er der således mest effekt i den benzin med det laveste oktantal der netop virker uden at tændingsbanke.''

Dette er desværre helt forkert. Oktantal har ingen betydning for brændværdi!

Dette må ikke blandes sammen med at et højere oktantal giver mulighed for højere tænding som igen giver større effekt.

C3

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: 99 oktan !!

Indlægaf Piet » 13. jun 2008, 20:06

Flybenzin er højoktan for at gøre den mindre eksplosionsfarlig, husk på at det er ikke benzinen som antændes det er dampene derfra, effektmæssigt  er lav og højoktan ens, der kan bare skrues mere op for motoren med en højere oktan.

Det er korrekt forstået, feks en C5 C6 eller mange mange andre moderne biler  vil have fordel effektmæssigt af en højere oktan, fordi motoren  kan yde bedre under hårdere belastning uden at tændingsbanke, de indstiller sig selv elektronisk, os andre med gamle motorer kan sætte tændingskurven selv til at yde bedre med 99oktan frem for feks en 93 oktan, men vælger vi så en dag lige at smide 95på så skal vi passe på.

Lysmand
Indlæg: 0
Tilmeldt: 4. mar 2005, 10:35

Re: 99 oktan !!

Indlægaf Lysmand » 13. jun 2008, 21:39

Så lærte vi lidt mere i dag, tak for alle de gode svar ! 
/Thomas..

Gæst

Re: 99 oktan !!

Indlægaf Gæst » 13. jun 2008, 22:17



  Jeg vil nu give Karsten ret.Jeg har fået nøjagtig den samme forklaring på oktan tal da jeg var i lære som mekaniker.



   Stig

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Re: 99 oktan !!

Indlægaf karstenhorn » 13. jun 2008, 22:53

Hej Jan

Rart at se at vi kan være uenige 


Skal jeg komme med en længere videnskabelig udredning?

Mvh
Karsten Horn


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Birgit og 2 gæster