Svinestreg eller genistreg? Jeg syntes at filmens indhold virker temmeligt konspirations præget. Tænk på at der siden 2001 hvor EV1 ophørte er der stadig ikke en eneste elbil på markedet, der har kommerciel succes. Dog undtaget golfvogne, bagagevogne, gaffeltrucks, radiobiler og lignende specielle køretøjer.
GM trak EV1 tilbage fordi der var direkte problemer med ophedning af batterierne ved opladning. Desuden var der et kabel der kunne sætte bilen i brand. Men GM har sikkert også indset på det tidspunkt at kommercielle elbiler slet ikke var klar til markedet. Så i en trængt økonomisk situation virker det fornuftigt at stoppe et med sikkerhed tabsgivende projekt.
Der har været en stribe af andre elbiler på markedet. RAV fra Toyota, Honda og Nissan og flere andre har haft nogen. Ingen lever endnu og slet ingen på kommercielle vilkår. Sjovt produceres Ellerten vistnok i Tyskland i lille omfang.
Think 'er på vej' og den hurtige Tesla er på prototype stadiet.
Det virker useriøst at fremstille det som om GM havde en succes klar og så skrottede den 'i ledtog med Chevron'.
Faktisk bygges Hybridbiler nu i erkendelse af at elbiler slet ikke var eller er klar til kommercielt brug. Hybridbilerne har nogle af både elbilens og forbrændingsmotorbilens fordele.
De løser heller ikke nogen energi mangel. Strømmen til dem skal i overvejende grad stadig tilvejebringes fra kul, olie eller a-kraft værker. Og det sker med store tab fra kraftværk til batteri.
Endelig fungerer elbiler endnu kun ordentligt i varmt klima p.g.a. batteriernes forringede virkningsgrad i kulde.
C3
GM mistænkelig gjort.. tankevækkende
Re: GM svinestreg.. der vækker tanker

Uanset GM hensigter
- Virker det dog mærkeligt at de biler skulle destrueres, til trods for at der stod købere klar med en check, der dækkede bilernes værdi?
- Er det tankevækkende at et bestyrelsesmedlem fra GM offenligt går ud og fortæller at der var en bevist intention om at disse biler ikke skulle have succes
- Grænser det næsten til det korrupte at der ved den høring, der aflivede loven der førte til produktion af Elbiler, blev givet fri taletid til næsten alle fra Olie og Bil industrien, mens fortalerne for biler uden udledning af CO2, fik 3 minutter som en afslutning.
- Hybridbilerne er et skridt i rigtig retning ingen tvivl om det, hvorvidt at selskaberne har haft, oile, benzin, luft filtre og alle de andre service/reservedele i tankerne, da de valgte at fokusere på biler der forsat har en forbrændingsmotor.
Kan man kun gisne om. Men fatcs er at de tjener få penge på salg af bilen og rigtig mange på at servicere den efterfølgende.
- Batteri effektivitet og kapacitet er der sket rigtig meget med.. skal man blive helt paronoid og se konspirationer alle vegne så kunne man snildt få grimme tanker om hybrid biler hvor de traditionelle producenter kan ';presse'; 60km ud af batteriet, når nye producenter uden en stor forskerpark og udviklingsafdeling får 300-500km ud af et batteri. Kunne hybridbiler være lavet for at lukke munden på hylekoret og samtidig sikre den fremtidige profit?
Hvis jeg var GM, Volvo, BMW og hvad de nu hedder, ville jeg være betænkelig ved at udvikle og producere en bil, der kun kræver ringe vedligehold og meget få servicedele. Jeg vill ikke sætte fuld turbo på produktionen.
Hvis jeg var olieleverandør ville samtlige alarmklokker på direktionsgangen springe igang og jeg ville sætte mit ansatte lobbyist netværk (et af verdens største) igang med at bremse og forhindre udviklingen.
Filmen beskriver faktisk bare et scenario som ovenstående, man kan vælge at forkaste den som konspirationsteori eller man kan vælge at tro at virksomheder i jagten på profit er parate til at gå langt.
Jeg tror på et mix, selvfølgelig er filmen og debatten vinklet, bare tag titlen. Jeg tror dog også på at der er ';noget om snakken';
Ultimativt ligger valget jo hos os der køber bilerne, hvis vi søger hen mod biler med nul udledning, så vil producenter følge efter eller lukke.
Martedal
- Jeg ønsker mig en Elfætter(specielt en der går 0-100 under 4s

-
Hej Martedal,
Jeg stopper her. CCD er jo ikke et elbils debatforum. Jeg ønskede med mit første indlæg at påstanden om at GM har lavet en 'svinestreg' med hensyn til EV bilerne ikke skulle stå helt uimodsagt. Denne debat kan fortsætte forever - og det tjener ikke noget fornuftigt formål - her i benzin V8'ens højborg.
Jeg er aldeles uenig i filmens konklusioner, og som nævnt er der mange facts der peger på at det ikke er plausibelt at filmens fremstilling skulle være rimelig.
Du skriver i næstsidste afsnit: ''Ultimativt ligger valget jo hos os der køber bilerne, hvis vi søger hen mod biler med nul udledning, så vil producenter følge efter eller lukke.''
Her vil jeg blot generelt påpege - uden speciel henvisning til GM's EV bil - at det er en dyb misforståelse at elbiler har 'nul udledning'.
Over and out
C3
Jeg stopper her. CCD er jo ikke et elbils debatforum. Jeg ønskede med mit første indlæg at påstanden om at GM har lavet en 'svinestreg' med hensyn til EV bilerne ikke skulle stå helt uimodsagt. Denne debat kan fortsætte forever - og det tjener ikke noget fornuftigt formål - her i benzin V8'ens højborg.
Jeg er aldeles uenig i filmens konklusioner, og som nævnt er der mange facts der peger på at det ikke er plausibelt at filmens fremstilling skulle være rimelig.
Du skriver i næstsidste afsnit: ''Ultimativt ligger valget jo hos os der køber bilerne, hvis vi søger hen mod biler med nul udledning, så vil producenter følge efter eller lukke.''
Her vil jeg blot generelt påpege - uden speciel henvisning til GM's EV bil - at det er en dyb misforståelse at elbiler har 'nul udledning'.
Over and out
C3
Fair nok
Svinestreg er osse et groft ord, (har ændret den til GM mistænkelig gjort)
Svinestreg er osse et groft ord, (har ændret den til GM mistænkelig gjort)
Haha...
Jeg ville også gerne have en Tesla for sjov.
Jeg kiggede lidt videoer med Tesla'er og faldt over denne lille serie på YouTube.
http://youtube.com/watch?v=h-AWy2nBT-s&feature=related
Prøv at se alle klips'ne. Det er sjovt at se hvordan C2'eren er komplet uduelig i svingene.. Den drejer rundt om sig selv i næsten alle sving.. ;-)
Det er gamle nyheder, men der er sgu alligevel sjovt at se på!
Vette-hilsen
Claes
Jeg ville også gerne have en Tesla for sjov.
Jeg kiggede lidt videoer med Tesla'er og faldt over denne lille serie på YouTube.
http://youtube.com/watch?v=h-AWy2nBT-s&feature=related
Prøv at se alle klips'ne. Det er sjovt at se hvordan C2'eren er komplet uduelig i svingene.. Den drejer rundt om sig selv i næsten alle sving.. ;-)
Det er gamle nyheder, men der er sgu alligevel sjovt at se på!
Vette-hilsen
Claes
-
Husk at filmen kan ses på filmdagen 26/1 hos Lasse i Ringsted efter hovedfilmen.