Syn og indregistrering af C1

Alm. snak
Thrane

Syn og indregistrering af C1

Indlægaf Thrane » 23. feb 2014, 16:01

Jeg skal have synet og indreg. min C1 og vil høre om nogen kan hjælpe med 3 spørgsmål.

1. Sideblink - der har været skrevet meget rundt omkring. Nogen mener man SKAL og nogen mener at der er huller i lovgivningen der kan benyttes. Hvad er fup og fakta. På C1 er der ikke huller i gællerne på siden, så det vil kræve at man borer igennem karossen. Det ville jeg være MEGET ked af.

2. Stelnummer. Er det korrekt at man skal banke et nyt stelnummer og få det svejset på vangen for at få den synet, eller er der andre erfaringer. På modellen står der jo kun et VIN no. på retstammen og det er popnittet på, så den går nok ikke?

3. Forlygteglas - Jeg har ladet mig fortælle at de amerikanske glas ikke bliver godkendt i synshallen (noget med at den spreder lyset forkert?) Er det korrekt og i givet fald, hvordan får jeg så løst problemet? Jeg kan jo ikke så godt købe nogle andre hos Ecklers, for det er vel samme problem?

På forhånd tak.

Øvrige råd vedr. syn og registreringsafgift modtages med kyshånd ;)

Mvh
Mikkel

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Jeg skal have synet og

Indlægaf Anders #258 » 25. feb 2014, 16:58

Jeg skal have synet og indreg. min C1 og vil høre om nogen kan hjælpe med 3 spørgsmål.

1. Sideblink - der har været skrevet meget rundt omkring. Nogen mener man SKAL og nogen mener at der er huller i lovgivningen der kan benyttes. Hvad er fup og fakta. På C1 er der ikke huller i gællerne på siden, så det vil kræve at man borer igennem karossen. Det ville jeg være MEGET ked af.

2. Stelnummer. Er det korrekt at man skal banke et nyt stelnummer og få det svejset på vangen for at få den synet, eller er der andre erfaringer. På modellen står der jo kun et VIN no. på retstammen og det er popnittet på, så den går nok ikke?

3. Forlygteglas - Jeg har ladet mig fortælle at de amerikanske glas ikke bliver godkendt i synshallen (noget med at den spreder lyset forkert?) Er det korrekt og i givet fald, hvordan får jeg så løst problemet? Jeg kan jo ikke så godt købe nogle andre hos Ecklers, for det er vel samme problem?

På forhånd tak.

Øvrige råd vedr. syn og registreringsafgift modtages med kyshånd ;)

Mvh
Mikkel

Hej Mikkel

Mine erfaringer går 6-7 år tilbage, så andre kan måske opdatere min viden. Men...:
1) du skal montere sideblink, men der findes mange muligheder. Du kan Google de konkrete regler for, i hvilken afstand og vinkel blinket skal kunne ses. På c3´ere har flere monteret dem inden i gællerne og nogen har lavet et blinklys bestående af LED-dioder. På min 69´er købte jeg et blink, som jeg kunne fastmontere med strips henover gællerne. Så kunne det pilles af igen, når bilen var synet. Bemærk dog - det er mest optimalt at lave en løsning, hvor blinket opfylder lovens krav permanent. Sker der en ulykke foudsaget af manglende blinklys, er man på den ift. forsikring osv....
2) dengang skulle jeg køre bilen til fremvisning hos min synsmand, der derpå udstedte en "ihugningsattest" til ekstra stelnummer. Derefter kunne jeg køre hjem og enten ihugge stelnummer på rammen eller påsvejse en plade med nummeret i (jeg valgte det sidste). Da jeg siden kørte til registreringssyn blev det påført bilens journal, at der var ihugget godkendt stelnummer, og så var dén ged barberet.
3) jeg mener, at der er en regel om at biler før 1/7-1969 er godkendt med de lygter/glas osv, som de er udstyret med fra fabrikken. I hvert fald skulle jeg intet ændre på min 69´er (der kørte med de originale forlygter, blinkede rødt i baglygterne og havde orange positionslygter foran, der også blinkede.

Jeg kan klart anbefale at finde en synsmand, der interesserer sig for amerikanerbiler. Ikke at du skal have noget "snydt" igennem, men det er bare så meget lettere, når synsmanden synes en vette er lækker, fremfor dem der udregner på 3. decimal hvor meget den forurener ;-)

Tilbage til "Generelt forum"