Jeg skrev et lille rim sidste år der hed ';TIL HVERDAG OG FEST V8 ER BEDST';.
Festbilen kan I se til venstre under min profil, og jeg har siden puslet lidt med tanken om at beskrive min hverdags V8´er.
Billedet må I undvære da jeg efter flere timers forsøg og div. raserianfald ikke kan få det til at makke ret.
Den daglige V8 er en Scania 144 lastbil, som jeg tilbringer 10-12 timer sammen med dagligt, jeg skal springe over alle truckerhistorierne.
Hvis man syntes at en corvette er ';overdimensioneret'; bygget, så skal I da bare høre her.
SCANIA facts:
Motor 14,2 l turbodiesel, med 460 Hk ,lyder ikke af meget til 48 tons totalvægt, men kombiner det med et drejningsmoment på 2100 NM, mellem 1100-1500 omdr/min. og en 14 trins gearkasse sikrer at der er kræfter nok til de fleste forhold i DK. Motoren indeholder 30 l motorolie, og 70 l kølevand.
Forvognens egenvægt er 9100 kg, og trailer ca. 7500 kg, hvilket giver en lasteevne på ca. 32 tons.
Bremserne er også et kapitel for sig. Vogntoget er monteret med ventilerede skivebremser overalt, og det er nogle gevaldige basser, 430 mm i diameter 50 mm tykke og vejer ca. 30 kg/stk.
Hver bremseklods har et areal på ca. 200cm2, hvilket svarer til 2 skiver rugbrød lagt ved siden af hinanden.
Og der er 24 af disse klodser på sådan et vogtog, men som tidligere nævnt skal de også bremse 48 tons, og det kan de skal jeg hilse og sige.
En 1500 kg corvette kan køre ca. 6-7 km pr. liter benzin, mens en 48 tons lastbil kører ca. 2,5 km/l ved normal kørsel, så det er da meget pænt størrelsen taget i betragtning.
Min personlige bundrekord er dog 300m pr/l, iflg. forbrugsmåleren, men det var også under ekstreme forhold.
Da jeg ikke tror at alle CCD medlemmer ved så meget om lastbiler, syntes jeg at denne lille ';historie'; bidrager lidt til forståelsen.
Vettehilsen Erik
den daglige V8´er