ejerskifte

Alm. snak
Sussi #556

ejerskifte

Indlægaf Sussi #556 » 10. mar 2011, 09:26

hej
er der nopgen der kan fortælle mig om en bil fra 1967 med veteranstatus (8 års syn ) skal til syn ved ejerskifte når det er 1½ år siden den er synet sidst.
hilsen Chr 556#

Gæst

Ved at søge lidt på

Indlægaf Gæst » 10. mar 2011, 12:23

Ved at søge lidt på internet "veteranbil ejerskifte" ser det unægtelig ud som den skal synes.

"... Er lige kommet lidt forbavset hjem fra motorkontoret (btw. er det blevet mere effektivt efter Skat har overtaget?) Ville ned og ejerskifte en bil fra 1974 der sidst blev synet for ca. 2½ år siden men jeg blev afvist da bilen kun er 37 år gammel. Jeg havde ellers forstået at biler med veteran status havde 8 års syn. Men egentlig ikke alligevel, for bilen skal synes igen når den fylder 40 år ! Derefter er der 8 år til syn.

Den rare dame på motorkontoret var også lidt forvirret da bilen ikke er blevet indkaldt til syn som den så ellers skulle have været (det kunne hun se i sit system).... "

Claes

Jeg var ikke klar over,

Indlægaf Claes » 10. mar 2011, 12:44

Jeg var ikke klar over, at de skulle synes ved ejerskifte - de har jeg ikke hørt før? Kun det at de skal synes når de fylder 40 år - ligemeget hvornår de blev synet sidst..

Eksemplet du har fundet kan ikke rigtig bruges, Bjarne. Der er problemet jo, at bilen ikke er fyldt 40 år endnu. Den 1967'er, som indlægget går på, er jo 44 år i skrivende stund.

Vette-hilsen

Claes

Gæst

Thja... her er lidt fra

Indlægaf Gæst » 10. mar 2011, 15:20

Thja... her er lidt fra Motorhistorisk Samråd!

Motorhistorisk Samråd er som høringsberettiget organisation blevet bedt om at komme med en udtalelse om, hvordan MhS stiller sig til forslaget om, at der for veterankøretøjer kun skal være syn ved ejerskifte.

MhS behandler spørgsmålet på det næste bestyrelsesmøde den 9. sep., men bestyrelsen har allerede i forbindelse med Beslutningsforslag B 142 udtalt, at den ikke finder det hensigtsmæssig at ændre de nuværende regler: MhS mener indtil videre, at også veterankøretøjer bør ligge under for et syn (nuværende 8. år) for at signalere, at også veterankøretøjer er en del af den trafikale hverdag og derfor også bør kunne påvise forsvarlig stand af køretøjerne. Udtalelsen skal MhS sende til Trafikstyrelsen senest den 1. oktober.

Høringsskrivelsen:
I forbindelse med Folketingets behandling af Beslutningsforslag B142, har transportministeren anmodet Trafikstyrelsen om at sende et forslag til indførelse af ejerskiftesyn for køretøjer, der er registreret til veterankørsel i høring.

Trafikstyrelsen har bedt om bemærkninger til forslaget om at ændre de gældende regler for køretøjer, der er registreret til
veterankørsel ændres til ejerskiftesyn.

Gældende regler for syn af køretøjer til veterankørsel
Et køretøj kan registreres til veterankørsel, når det er 35 år, regnet fra datoen for første registrering.

Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter køretøjets første registrering og derefter hvert 8. år.

Et køretøj skal være omfattet af pligt til periodisk syn før det kan registreres til veterankørsel. Det medfører at fx motorcykler ikke kan registreres til veterankørsel, da disse allerede er omfattet af reglerne om ejerskiftesyn.

Ejerskiftesyn
Ved ejerskiftesyn forstås at et køretøj skal være godkendt ved syn inden for det seneste år inden der kan registreres et ejerskifte.

Forslaget
Forslaget går ud på at ændre reglerne for køretøjer, der er registreret til veterankørsel fra at være omfattet af pligt til periodisk syn hvert 8. år til alene at skulle til syn i forbindelse med ejerskifte.

Formålet med forslaget er at gøre det lettere at være ejer og bruger af veterankøretøjer.

Reservedelstilgængeligheden, restaureringsbehov og vedligeholdelsesarbejder er ofte tidskrævende, hvorfor det enkelte køretøj kan have problemer med at være i køreklar stand præcis på tidspunktet for indkaldelse til de 8-årige syn.

Endvidere er mange veterankøretøjer opklodsede i vinterhalvåret, hvilket kan give problemer, hvis indkaldelsestidspunktet netop falder i vinterhalvåret.

Som reglerne er udformet, kan det betyde, at ejere/bruger af veterankøretøjer kan blive nødt til at afmelde deres veterankøretøjer, hvis køretøjet ikke er køreklar på indkaldelsestidspunktet. Dette indebærer, at originale historiske nummerplader eller senere erhvervet historiske nummerplader derved bliver destrueret.

it`s a 68

Min er synet i 2005

Indlægaf it`s a 68 » 10. mar 2011, 20:28

Min er synet i 2005 og købte 6/2006 og skulle ikke synes. ( det er en 68er) Jeg troede så at jeg skulle syne i 2009, men synshallen oplyste at det kunne de godt men den ville alligevel blive indkaldt i 2013...Hilsen "it`s a 68"

Tilbage til "Generelt forum"