Marken er mejet, husk det nu !

Alm. snak
Lykkemark

Marken er mejet, husk det nu !

Indlægaf Lykkemark » 7. okt 2010, 17:58

Høstmaskinerne er færdige med markerne, temperaturen falder, det betyder mus her og der, og så sandeligt også i garagen.
Mus i garagen er lig med mus i vetten, og de små satan'er kan godt lide ledninger.

Så husk et godt arsenal af musefælder og musekorn både i garagerummet og i bilen også under kølerhjelmen. Husk at de kommer op på bilen via dækkene, så ved siden af dækket er godt.

Pebermynteolie på en vat tot holder også bæsterne stangen, det skal bare fornys hver 14 dag og giver ikke mig bekendt vedvarende lugt i bilen.

Sidste år tog jeg en mus på fersk gerning i at sidde på mit indsugningsmanifold.

For os fattige der ikke har konstant opvarmet garage, kan en lille bunke trækulsbriketter (dem du ikke fik fyret af i grillen) placeret på et håndklæde holde bilen rimeligt kondens fugt fri indvendigt, således at den ikke kommer til at lugte af gammel kælder.

Lykkemark

jan 924-1056

Eller !!!

Indlægaf jan 924-1056 » 7. okt 2010, 21:10

Alternativ løsning :o
Vedhæftede filer
DSCN1565.jpg
DSCN1565.jpg (76.47 KiB) Vist 5498 gange

Claes

Lugten af gammelt sommerhus undgåes

Indlægaf Claes » 7. okt 2010, 22:34

Lugten af gammelt sommerhus undgåes også nemt ved at lade vinduerne være kørt let ned. Det er endnu billigere end trækullene for os fattigrøve. Pebermynteolie har jeg ikke på lager - men lidt mandelolie kan måske også gøre det?

Claes..

Lykkemark

He he Jan 924's løsning er

Indlægaf Lykkemark » 11. okt 2010, 21:29

He he
Jan 924's løsning er genial, med mindre at musereden findes ved min sikringsbox, så bliver det nemlig et endnu større virvar.
Lille spøg til side: Brug ikke musekorn hvis du har kat, og jeg mener ude kat, jeg har måttet til dyrlæge med udekat med nedbrudt K- vitamin hvilket betyder indre blødninger (den åd døde mus).

Med hensyn til at rulle vinduer ned og op, ventilation er det sagen drejer sig om. Rummet skal være vel ventileret, men når det er det, sker der også temperaturforandringer. Sker der temperaturforandringer, vil der også være kondens. Er der kondens er der også fugt. Fugt lander i tæppebagsiden og opstår mellem temperaturforskellen mellem vognbunden og tæppets tilsyneladende tørre overfalde. Undersiden på tæpper er (tror jeg) en slags hør, som har en pæn stor "indre overflade", så den mugner.
Hvis man nu lader 10 kilo sækken med grillbriketter stå ude i carporten med 5 kilo tilbage vinteren over, så vil briketterne være svære at antænde til sommer, det er fordi de har suttet fugt.
Når nu de skal sutte fugt og det gør de pga kullets store overflade, så kan de jo ligesågodt gøre det på "tæppets tilsyneladende tørre overflade".

Mht Olier, det rigtige er naturligvis "Hjortetaksolie" men så kan man ikke være i nærheden og den kan blive hængende, men Pebermynteolie har nogenlunde samme virkning som en hastighedsbøde på mig: Jeg får en allergisk reaktion på et brev fra myndighederne.

Et snus Pebermynteolie for en mus, fremkalder en allergisk reaktion. Derfor er det i al fald ikke dumt at sætte sådan en vattot med pebermynteolie i honeycomb'en foran sine forlygter.

Lykkemark

Claes

Ja, der kommer og går

Indlægaf Claes » 12. okt 2010, 15:43

Ja, der kommer og går sikkert lidt kondens. Alfa og Omega er bare, at når der er god ventilation, så tørrer det hurtigt igen og når ikke at mugne. Det mugner derimod hvis man lader vinduerne være helt lukkede - så er det man oplever mug på rattet og sommerhuslugt. Jeg har ingen af delene - og jeg har heller ikke fundet usynlig fugt under måtterne på min bil. Den har været henvist til en uopvarmet - men godt ventileret lade de sidste 12 år med delvist åbne vinduer. Den er ikke muggen nogen steder.

Jeg tror hellere jeg vil satse på god ventilation med ikke helt lukkede vinduer end lukkede vinduer og grillbriketter. Men det er måske religion. ;-)

Vette-hilsen

Claes

Lykkemark

Ups så er vi gået

Indlægaf Lykkemark » 12. okt 2010, 15:57

Ups så er vi gået fejl af hinanden, jeg har aldrig ment at vinduerne skulle være lukkede, tværtimod de skal være åbne, og jeg har desuden pillet taget af.

Lykkemark

Claes

Ahh okay. Ja, så giver

Indlægaf Claes » 12. okt 2010, 16:00

Ahh okay. Ja, så giver det bedre mening. ;-)

Jeg tror dog min lade er så stor og utæt at det er begrænset hvor stor effekt briketterne vil have. Men hvis bilen holder et et relativt lille ret tæt rum, så er jeg enig i det kan være en god idé.

Claes

Tilbage til "Generelt forum"