Nye toldregler for gamle reservedele

Alm. snak
Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Nye toldregler for gamle reservedele

Indlægaf Roald #606 » 19. nov 2009, 08:50

Har I set følgende?

http://www.smallblock.dk/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=14051&forum=3

gælder desværre vist kun gamle original dele...

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hele artiklen fra Smallblock

Indlægaf Lykkemark » 19. nov 2009, 11:05

Besvar
Så har deres ydmyge skattebekæmper igen været ude i den gode sags tjeneste.

Jeg mente at man burde kunne importere originale reservedele med 5% moms, ligesom når vi importere hele biler.

Skat var uenige, jeg tog dem i Landskatteretten og fik medhold. Siden har sagen i adskillige år ligget i en EU kommission og samlet støv. I dag kom resultatet - Jeg har fået ret

Det betyder at man nu i hele EU kan importere reservedele, hvis de i sig selv er samlerobjekter - Dette uanset om de bliver monteret på ens køretøj.

I praksis vil det betyde NOS dele og brugte originaldele.

Kære venner det betyder at i fremover kun skal 25% moms af 20% af varens værdi og slet ingen told

Altså kun 5% til statskassen ved import af sådanne stumper.

Jeg ser frem til at drukne i øl på næste års træf

Peter Løvstrøm


Teksten der blev publiceret den 13. november lyder:

Ny Fortolkning af Toldkode 97.05 -

9705 00 00 Zoologiske, botaniske, mineralogiske, anatomiske, historiske, arkæologiske, palæontologiske, etnografiske eller numismatiske samlinger og samlerobjekter

Den nuværende tekst erstattes af følgende:

1) Denne position omfatter motorkøretøjer, der er:

• i original stand og uden væsentlige ændringer ved chassis, styre- og bremsesystem, motor osv.
• mere end 30 år gamle og
• af en model eller type, som ikke længere produceres.

Motorkøretøjer anses imidlertid for ikke at have historisk eller etnografisk værdi og er undtaget fra denne position, hvis de kompetente myndigheder fastslår, at motorkøretøjerne ikke illustrerer et væsentligt trin i menneskets udvikling eller ikke belyser en periode i denne udvikling.

Sådanne køretøjer skal også besidde de fornødne egenskaber for at kunne indgå i en samling og derfor:

• besidde en vis sjældenhedsværdi
• normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål
• er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande
• har en betydelig værdi.

2) Som samlerobjekter af historisk værdi betragtes også:

a) motorkøretøjer, der ? uanset fremstillingsåret ? bevisligt er blevet anvendt ved en historisk begivenhed

b) væddeløbskøretøjer, der bevisligt er blevet tegnet, bygget og anvendt udelukkende til konkurrenceformål, og har opnået betydelige resultater ved prestigefyldte nationale eller internationale motorvæddeløb.

3) Genstande af den art, der anvendes som dele eller tilbehør til nævnte motorkøretøjer, tariferes i denne position, hvis de i sig selv er samlerobjekter, uanset om de er bestemt til montering i de pågældende køretøjer.

Bevis herfor kan aflægges i form af behørig dokumentation, fx leksika eller fagbøger eller erklæringer fra anerkendte eksperter.

Ovenstående bemærkninger gælder med de fornødne tillempninger også for motorcykler.

Undtaget fra positionen er efterligninger (kopier) af originalmodeller (almindeligvis kapitel 87).«


Teksten kan hentes på:


http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:272:FULL:DA:PDF

(udmeldt) Anders
Indlæg: 0
Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16

Besvar Så har deres ydmyge skattebekæmper

Indlægaf (udmeldt) Anders » 19. nov 2009, 11:30


Besvar
Så har deres ydmyge skattebekæmper igen været ude i den gode sags tjeneste.

Jeg mente at man burde kunne importere originale reservedele med 5% moms, ligesom når vi importere hele biler.

Skat var uenige, jeg tog dem i Landskatteretten og fik medhold. Siden har sagen i adskillige år ligget i en EU kommission og samlet støv. I dag kom resultatet - Jeg har fået ret

Det betyder at man nu i hele EU kan importere reservedele, hvis de i sig selv er samlerobjekter - Dette uanset om de bliver monteret på ens køretøj.

I praksis vil det betyde NOS dele og brugte originaldele.

Kære venner det betyder at i fremover kun skal 25% moms af 20% af varens værdi og slet ingen told

Altså kun 5% til statskassen ved import af sådanne stumper.

Jeg ser frem til at drukne i øl på næste års træf

Peter Løvstrøm



Det er knald hamrende godt arbejde hr. Løvstrøm. Jeg bukker mig i støvet for den indsats!

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Men som jeg læser gælder

Indlægaf Roald #606 » 19. nov 2009, 11:33

Men som jeg læser gælder det ikke nye reproduktionsdele. Kun 30+ år gamle dele.

Gæst

Godt arbejde:gnorsi: Er det med tilbagevirkende

Indlægaf Gæst » 19. nov 2009, 19:08

Godt arbejde:gnorsi:
Er det med tilbagevirkende kraft?
Det ville være rigtig godt!

Jørn/841

Bankmand
Indlæg: 0
Tilmeldt: 24. okt 2005, 09:47

Prøv at se hvad der

Indlægaf Bankmand » 20. nov 2009, 12:31

Prøv at se hvad der står skrevet på MCD tråden :-((( Hvis det er rigtigt påvirker det jo også CCD medlemmerne :-(((

http://www.mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?ID=186412&grp=1

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Prøv at se hvad der

Indlægaf Roald #606 » 20. nov 2009, 12:40


Prøv at se hvad der står skrevet på MCD tråden :-((( Hvis det er rigtigt påvirker det jo også CCD medlemmerne :-(((

http://www.mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?ID=186412&grp=1


Ja de har vist lige valgt at stramme op overfor både biler og dele istedet, her er hvad Dan fra dream-machines skriver på smallblock


Yes it has gotten very much more costly to import cars into the EU. There is no more 5% on cars over 30 years, only if they are to be in a museum.............. All of our hobby car have to pay full told (10%) and full moms (25%) when they are imported now. We got the news from SKAT today.
Welcome to Denmark !!!
This totally sucks !!!

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Besvar Så har deres ydmyge skattebekæmper

Indlægaf (udmeldt) C3 » 20. nov 2009, 14:06


Besvar
Så har deres ydmyge skattebekæmper igen været ude i den gode sags tjeneste.

Jeg mente at man burde kunne importere originale reservedele med 5% moms, ligesom når vi importere hele biler.

Skat var uenige, jeg tog dem i Landskatteretten og fik medhold. Siden har sagen i adskillige år ligget i en EU kommission og samlet støv. I dag kom resultatet - Jeg har fået ret

Det betyder at man nu i hele EU kan importere reservedele, hvis de i sig selv er samlerobjekter - Dette uanset om de bliver monteret på ens køretøj.

I praksis vil det betyde NOS dele og brugte originaldele.

Kære venner det betyder at i fremover kun skal 25% moms af 20% af varens værdi og slet ingen told

Altså kun 5% til statskassen ved import af sådanne stumper.

Jeg ser frem til at drukne i øl på næste års træf

Peter Løvstrøm


Teksten der blev publiceret den 13. november lyder:

Ny Fortolkning af Toldkode 97.05 -

9705 00 00 Zoologiske, botaniske, mineralogiske, anatomiske, historiske, arkæologiske, palæontologiske, etnografiske eller numismatiske samlinger og samlerobjekter

Den nuværende tekst erstattes af følgende:

1) Denne position omfatter motorkøretøjer, der er:

• i original stand og uden væsentlige ændringer ved chassis, styre- og bremsesystem, motor osv.
• mere end 30 år gamle og
• af en model eller type, som ikke længere produceres.

Motorkøretøjer anses imidlertid for ikke at have historisk eller etnografisk værdi og er undtaget fra denne position, hvis de kompetente myndigheder fastslår, at motorkøretøjerne ikke illustrerer et væsentligt trin i menneskets udvikling eller ikke belyser en periode i denne udvikling.

Sådanne køretøjer skal også besidde de fornødne egenskaber for at kunne indgå i en samling og derfor:

• besidde en vis sjældenhedsværdi
• normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål
• er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande
• har en betydelig værdi.

2) Som samlerobjekter af historisk værdi betragtes også:

a) motorkøretøjer, der ? uanset fremstillingsåret ? bevisligt er blevet anvendt ved en historisk begivenhed

b) væddeløbskøretøjer, der bevisligt er blevet tegnet, bygget og anvendt udelukkende til konkurrenceformål, og har opnået betydelige resultater ved prestigefyldte nationale eller internationale motorvæddeløb.

3) Genstande af den art, der anvendes som dele eller tilbehør til nævnte motorkøretøjer, tariferes i denne position, hvis de i sig selv er samlerobjekter, uanset om de er bestemt til montering i de pågældende køretøjer.

Bevis herfor kan aflægges i form af behørig dokumentation, fx leksika eller fagbøger eller erklæringer fra anerkendte eksperter.

Ovenstående bemærkninger gælder med de fornødne tillempninger også for motorcykler.

Undtaget fra positionen er efterligninger (kopier) af originalmodeller (almindeligvis kapitel 87).«


Teksten kan hentes på:


http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:272:FULL:DA:PDF


Jeg syntes at dette mere ligner en ubehagelig stramning. Hvis jeg læser rigtigt så kan f.eks. en 1971 hverdags Corvette nu komme til at betale fuld told og moms ved import fra USA.
Jeg tror ikke at de kompetente myndigheder vil mene at den opfylder flg.:
• besidde en vis sjældenhedsværdi
• normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål
• er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande
• har en betydelig værdi.

Spændende at høre hvordan praksis bliver vedr. dette.

C3

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Jeg syntes at dette mere

Indlægaf Roald #606 » 20. nov 2009, 14:42


Jeg syntes at dette mere ligner en ubehagelig stramning. Hvis jeg læser rigtigt så kan f.eks. en 1971 hverdags Corvette nu komme til at betale fuld told og moms ved import fra USA.
Jeg tror ikke at de kompetente myndigheder vil mene at den opfylder flg.:
— besidde en vis sjældenhedsværdi
— normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål
— er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande
— har en betydelig værdi.

Spændende at høre hvordan praksis bliver vedr. dette.

C3


Noget tyder på at du har ret, ifølge dette indlæg på smallblock så har shipping selskaberne vist allerede informeret deres kunder omkring ændringen


Neeeej..........

Ja, det er blevet ændret til det værste tænkelige....Jeg har en bil på vej hjem, lander om ca. 3 uger og har lige d.d fået beskeden fra mit shipping firma, at skat har ændret til EU regler og at der fra d.d skal betales 10% og 25% moms på alle køretøjer!!! også VETERAN!!!

Tak for det...told og knold...


Men nu må vi se, jeg synes godt nok det er nogle vage formuleringer.

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Og alt dette ender vel

Indlægaf karstenhorn » 20. nov 2009, 14:50

Og alt dette ender vel også op med at veteranafgiften bliver næsten umuligt at få fingre i - Med tilbagevirkende kraft :angelsad2:

Nu er det måske vi har en "anelse" brug for MHS og slige andre organisationer - Her må de vise at de har en berettigelse!

Karsten


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster