Jeg er lidt rådvild...

Alm. snak
Skallerup#232

Jeg er lidt rådvild...

Indlægaf Skallerup#232 » 16. mar 2009, 22:24

Jeg tillader mig at forstyrre igen..

Jeg har ledt lidt rundt omkring i de forkellige fora, men enten er brillerne ikke pudset godt nok, eller også findes svaret ikke endnu.

Sagen er, at jeg skal til at syne og afgifte / tilgifte min 1974'er, der efter min synsmands udsagn, er veteran nu... Han siger at det er registreringsÅRET der er gældende ved T/S Billund, så det regner jeg med er rigtigt...

Derfor tilspørger jeg Jer..

Er der forskel i afgiften, om den bliver registreret som BB eller SB. ? Det åbner jo unægteligt lidt muligheder at få den synet som BB, fra start af..

SKAL man stadig ændre på blinklys og sidemarkeringslys, jeg mener at have hørt et sted... At når der er tale om Veterankøretøjer, så må man bibeholde de røde blink i baglyset og sidemarkeringslyset, samt de hvide blink foran.. Er det helt hen i bøgehækken ? Eller er der noget om snakken og er der evt. en der ville kunne henvise mig til §'erne er på nettet ?

SKAL der være fast kørelys foran ?

Er der forøvrigt andet jeg lige bør være opmærksom på, jeg har blandt andet hørt at de stadig beskriver bilens stand osv. ?

På forhånd tak, med venlig hilsen :seeya:

Skallerup
Jelling.

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Hej Skallerup Jeg har ladet mig

Indlægaf Allan#373 » 17. mar 2009, 07:47

Hej Skallerup
Jeg har ladet mig fortælle at SKVAT skelner mellem SB og BB, derudover beregner de afgift ud fra nyvognspris, uden hensyntagen til stand og udstyr. Men det er en umulighed at få at vide hvor det står!!!
se også http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/showthread.php?t=31757
Jeg har synet og afgiftet "Grønærten" (1974 cab). Det eneste jeg gjorde var montere gule diodeblink i gællerne.
Du skal have tilladelse til genindhugning af vin#.
Du kan evt køre en tur ud til den rare synsmand, og hvis han kender en vette, giver de mange gange "lov på forhånd", så du kun skal derud een gang.
Nogle vil have vin# hugget i rammen, nogle vil have det indhugget i en påsvejset plade bag højre forhjul.
Ang. kørelys, hvis du er ked af ekstra lygter, kan du bare tænde nærlys, eller som jeg, montere en gul blinkpære i en ekstra fatning (gummitylle) i de forreste blinklygter,
samt lave en metal skillevæg mellem de to pærer. Den hvide 21W bruger jeg så til kørelys:party1:
God fornøjelse
Allan
medlemsinfo
har lagt et billede af omtalte lygte under mit profilbillede
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Fiskerbrian

Hej. Jeg tror ikke det er

Indlægaf Fiskerbrian » 17. mar 2009, 08:27

Hej.

Jeg tror ikke det er mange kroner det drejer sig om i forskæl,
om man betaler afgift efter sb elle bb.
Min 72'er blev reg. som bb for 25065 kr. og det mener jeg
er meget mere end man giver for en sb.

Vette hilsen Brian.

Skallerup#232

Jeg fandt vidst selv svarene....

Indlægaf Skallerup#232 » 17. mar 2009, 15:14

Tak for svarene.

Jeg kørte op til min lokale synsmand i Vejle og gjorde ham bekendt med at der var nye regler for veteranbiler og syn.

Han rystede først på hovedet, men kom så i tanke om en mappe han havde fået for nyligt fra en eller anden myndighed... :hat:

Efter at vi begge havde kigget mappen igennem stod det helt klart og utvetydigt, at Veteranbil må synes med originale lygter og funktioner og options. Ellers er det ikke en veteranbil, stod der også....

DVS. Han syner den med originale markeringslys, der SKAL være hvide eller gule på forenden og SKAL være røde på bagenden hvis de forefindes. Blinklys foran MÅ være hvide. Det stod direkte i lovteksten.
1-0 til mig...

Efterfølgende konstaterede vi, at der også stod direkte, at blinklys på Veterankøretøjer, må være originale røde blink integreret i baglygten.
2-0 til mig..

Den bliver synet som BB da det er en original option i 1974.. Så det burde være uden merafgift.. Men ved ikke om de tager hensyn til motorstørelse, ellers er det så lidt " som nævnt i indlægget ovenfor", at man ikke skal spare det væk.
3-0 til mig..

OG så skal man åbenbart være opmærksom på at der er nye forureningsregler efter d. 1/4-2009, min synsmand gjorde mig opåmærksom på at hvis jeg skulle undgå en strafafgift på ca. 5 - 10.000,- kr. Fordi den er uden katalysator, så skulle den være synet første gang inden 1/4-2009. Det var nok, at det var det allerførste registreringssyn, med fejl og mangler osv, bare den blev registreret ved synsmyndigheden inden 1/4-2009 så afgiftes den efter første synsdato.

Bilen skal iøvrigt stadig vurderes af synsmanden, han havde en blanket hvor han til skattemyndighederne skal oplyse om bilens stand ved syn, som de så tager hensyn til ved afgiftsberegningen.

Så det er udgangspunktet her i Vejle og den bliver synet på fredag.

FEDT..!!!! :hurray:

Shark

Tak for svarene. Efter at vi

Indlægaf Shark » 17. mar 2009, 17:06

Tak for svarene.

Efter at vi begge havde kigget mappen igennem stod det helt klart og utvetydigt, at Veteranbil må synes med originale lygter og funktioner og options. Ellers er det ikke en veteranbil, stod der også....

Hvad så med sideblinklys? De skal vel stadig monteres eller hur?

Skallerup#232

Hvad så med sideblinklys? De

Indlægaf Skallerup#232 » 17. mar 2009, 17:30

Hvad så med sideblinklys? De skal vel stadig monteres eller hur?

Godt spørgsmål....

Den fik jeg vidst ikke lige tjekket, men jeg ved mere på fredag.

:streger:

Mvh. Skallerup.

Lysmand

Godt spørgsmål.... Den fik jeg

Indlægaf Lysmand » 17. mar 2009, 17:59

Godt spørgsmål....

Den fik jeg vidst ikke lige tjekket, men jeg ved mere på fredag.

:streger:

Mvh. Skallerup.

Det skal de og man skal kan se den når man står i en vinkel på 15 grader ud fra bilen..

/Thomas..

mas

Hvad betyder BB og SB.

Indlægaf mas » 17. mar 2009, 23:06

Hvad betyder BB og SB.

Lykkemark

SB er Smallblock BB er Bigblock Chevrolet SB

Indlægaf Lykkemark » 17. mar 2009, 23:14

SB er Smallblock

BB er Bigblock

Chevrolet
SB FA#1 GE#1 : 265, 283, 302, 307, 327, 400
SB FA#1 GE#2 : 262, 267, 305, 350
BB FA#1 GE#1 : 348, 409, 427
BB FA#1 GE#2 : 366, 396, 402, 427, 454

Kun Chevy mærket havde navnet BigBlock og SmallBlock. Cubic har intet med BigBlock/SmallBlock begreberne at gøre.

Har jeg læst mig til. Men jeg har fundet et billede som viser hvordan en rigtig BB motor ligesom min ser ud:

(fnis)
Lykkemark.

Tilbage til "Generelt forum"