Rustbeskyttelse?

Alm. snak
Roald #606

Rustbeskyttelse?

Indlægaf Roald #606 » 13. sep 2006, 12:39

Hej

Hvad gør folk herinde med egentligt rustbeskyttelse? er det nødvendigt når bilen ikke engang kommer ud i regnvejr?

Personligt ville jeg gerne give den en form for undervognsbehandling, men hvilket produkt skal man vælge?

Mvh

Roald

(udmeldt) C3

Re: Rustbeskyttelse?

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. sep 2006, 19:59

Egentlig rustbeskyttelse er

efter min opfattelse  overflødig - og noget værre griseri. Jeg fik dog sprøjtet rammen indvendig - og kun indvendig - selv om rustmanden var svær at styre. Grunden er at kondens om vinteren ville kunne give lidt rust indvendig i rammen. Udvendig er det planen at rense helt af og lakere. Man kan komme til det meste af rammen uden at løfte karosseriet af.

Resten af bunden er ikke egnet til Dinitrol o.lign. - den er jo af glasfiber. Derudover kan hjulophæng, udstødning, fortøj, kofanger beslag samt ikke mindst kølerramme ruste.

Her er rustbeskyttelse af gængs art uønsket da det ser grimt ud og sviner. Jeg har forebygget rust på disse dele ved at afmontere delene ( de fleste af dem ) og fået dem elektrogalvaniseret og derefter malet dem. En meget omstændelig procedure men det kan blive en flot undervogn. Udstødningen er skiftet til rustfrit stål.

Det værste er bird cage - der kan ruste uden at man ser det. Og den er svær at komme til. Her ved jeg ikke rigtigt hvad der kan gøres.

Når alt det er nævnt kan tilføjes at en Vette der kun bruges om sommeren sikkert kan holde i mange år uden at man gør ret meget for at forebygge rust. De fleste af vore biler har jo allerede overlevet i 30-40-50 år i et gunstigere klima - de fleste uden nogen form for rustbeskyttelse.

Kølerrammen er dog udsat - selv i Californien ruster de på en 30-35 år.

C3

Tilbage til "Generelt forum"