Jeg har et hul i mit ene topstykke dæksel på ca. 1 cm lige ved en af skruerne der holder det og når motoreren kører kan jeg se vippearmene kører derinde... Det er formodentlig sket ved montering på et tidspunkt, hvor der er slået et lille hul. Har aldrig bemærket det før. Er det værd at skifte dæksler for? Der kan jo teoretisk komme noget ind af det hul og lave ballade, men omvendt så er det måske ikke noget at fare helt på halen over - hvad vil I sige?
Et andet spørgsmål er bremsekalbre. Dem skal jeg have nogle nye af. Er der nogen der har et godt råd til hvilke man burde indkøbe? jeg har prøvet at kigge lidt her, http://www.ecklers.com/search.asp?action=changeUserPref&userPrefName=pageSize&userPrefValue=96&searchHistory=%7B913AC856%2D508E%2D4B49%2D9BF9%2DE1A529FF975F%7D%5E%5EKeyword%3A+brake+caliber%5E%5Efree%5Ftext+%3D+%22brake+caliber%22+%3B men det blev jeg ikke voldsomt klogere af, for der er jo adskillige at vælge mellem. Der er måske også nogle i DK der har noget liggende til en fornuftig pris og som kan guide lidt (firstmile?)
Anders
dæksel over topstykke og bremsekalibre
Re: dæksel over topstykke og bremsekalibre
Hej Anders
Hul i topdækslet? det lyder besynderligt, der burde sprøjte motorolie ud af det i større mængder når du kører,Selv hvor topdækslerne er spændt på med pakninger ';savler'; de tit lidt olie.
Jeg har svært ved at forestille mig hvad der skulle kunnne frembringe et sådannet hul og slet ikke ved montering, har du evt mulighed for at tage et billede af det?
Hvad er grunden til at du vil skifte bremse kalibre? Hvis det er fordi at nogle af dem er lidt utætte så er det desværre et helt almindeligt problem med denne type kalibre, du kan enten skifte kalibre ud med ombyttere, som højst sansynligt vil lække vædske igen inden for kort tid, eller du kan skifte dem ud med O-rings kalibre som for det meste holder noget længere tid.
Et billigere alternativ er selv at pakke dem om du har med enten standard lipseal ringe, eller med O-rings systemet, det er ikke svært det kræver dog 2 ting,
1. at foringerne i din kalibre er i fin stand, dvs der må ikke være rustangreb i dem.
2. at du har en lille honer til boremaskinen (kan købes hos f.eks biltema til små penge) så du kan hone foringerne før du sætter nye ringe i.
Et andet alternativ til nye originalkalibre er aluminiums kalibre fra enten SSBC eller Wilwood jeg kan ikke lige se hviken diameter fælge du har på men hvis det er 15'; så mener jeg ikke at SSBC kan sidde der.
Hul i topdækslet? det lyder besynderligt, der burde sprøjte motorolie ud af det i større mængder når du kører,Selv hvor topdækslerne er spændt på med pakninger ';savler'; de tit lidt olie.
Jeg har svært ved at forestille mig hvad der skulle kunnne frembringe et sådannet hul og slet ikke ved montering, har du evt mulighed for at tage et billede af det?
Hvad er grunden til at du vil skifte bremse kalibre? Hvis det er fordi at nogle af dem er lidt utætte så er det desværre et helt almindeligt problem med denne type kalibre, du kan enten skifte kalibre ud med ombyttere, som højst sansynligt vil lække vædske igen inden for kort tid, eller du kan skifte dem ud med O-rings kalibre som for det meste holder noget længere tid.
Et billigere alternativ er selv at pakke dem om du har med enten standard lipseal ringe, eller med O-rings systemet, det er ikke svært det kræver dog 2 ting,
1. at foringerne i din kalibre er i fin stand, dvs der må ikke være rustangreb i dem.
2. at du har en lille honer til boremaskinen (kan købes hos f.eks biltema til små penge) så du kan hone foringerne før du sætter nye ringe i.
Et andet alternativ til nye originalkalibre er aluminiums kalibre fra enten SSBC eller Wilwood jeg kan ikke lige se hviken diameter fælge du har på men hvis det er 15'; så mener jeg ikke at SSBC kan sidde der.
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
Re: dæksel over topstykke og bremsekalibre
Hej Piet
Tak for det - som altid - fine svar.
1) Ja det er det mærkeligste lille hul. Som om aluminiummet har været meget tyndt der. Der kommer ikke noget ud, men man kan lige så tydeligt se de der roller rockers fare rundt derinde igennem det lille hul. Får lige taget et billede af det, men indtil da så har jeg prøvet at vise hvor det er via det her billede jeg havde af motoren. Det er dog på det andet dæksel ind mod motoren og helt op mod firewall'en (havde ikke lige et billede af den skrue :)).
2) Skiftet af kalibre er efter anbefaling. Mekanikeren sagde sidste vinter, at nu var sæsonen slut, men inden jeg gik i gang med næste skulle de forreste kalibre skiftes... De ville nok lække over vinteren, men det har de nu overhovedet ikke gjort og jeg synes nu heller ikke dyret bremser dårligere end normalt da jeg kørte sidste gang i oktober '07. Kan man tydeligt mærke når de skal skiftes, eller kan man pludselig stå uden bremsekraft?
Det er 15'; jeg har på.
Jeg har en grundlæggende filosofi om at jeg gerne skifter (læs: prøver at skifte) alt andet end bremser og dele i motoren selv og får mange timer til at gå med det, men min viden er for begrænset til at jeg tør kaste mig ud i motor og bremser endnu. Så det vil være noget hvor jeg allierede mig med en mere kyndig person.
Tak for det - som altid - fine svar.
1) Ja det er det mærkeligste lille hul. Som om aluminiummet har været meget tyndt der. Der kommer ikke noget ud, men man kan lige så tydeligt se de der roller rockers fare rundt derinde igennem det lille hul. Får lige taget et billede af det, men indtil da så har jeg prøvet at vise hvor det er via det her billede jeg havde af motoren. Det er dog på det andet dæksel ind mod motoren og helt op mod firewall'en (havde ikke lige et billede af den skrue :)).

2) Skiftet af kalibre er efter anbefaling. Mekanikeren sagde sidste vinter, at nu var sæsonen slut, men inden jeg gik i gang med næste skulle de forreste kalibre skiftes... De ville nok lække over vinteren, men det har de nu overhovedet ikke gjort og jeg synes nu heller ikke dyret bremser dårligere end normalt da jeg kørte sidste gang i oktober '07. Kan man tydeligt mærke når de skal skiftes, eller kan man pludselig stå uden bremsekraft?
Det er 15'; jeg har på.
Jeg har en grundlæggende filosofi om at jeg gerne skifter (læs: prøver at skifte) alt andet end bremser og dele i motoren selv og får mange timer til at gå med det, men min viden er for begrænset til at jeg tør kaste mig ud i motor og bremser endnu. Så det vil være noget hvor jeg allierede mig med en mere kyndig person.
Re: dæksel over topstykke og bremsekalibre
Hvis der ikke kommer olie ud af det lille hul (hvilket er noget bizzart) ville jeg nok bare give det en lille klat silikonepakning (motorsilikone) .
Med hensyn til bremserne så ville jeg ikke skifte de kalibre, højst sansynligt har din meknaiker set at de har svedt lidt bremsevædske og ment at det var ved at være tid til at skifte dem, det er muligt at de er blevet tætte igen efter du så har kørt med dem, det er helt almindeligt.
Du skal ikke være bange for miste bremseevnen uden varsel, men hvis bremserne begynder at blive bløde eller begynder at bremse betydeligt dårligere så skal du få dem tjekket igen.
Du bør selvfølgelig altid sørge for at der er bremsevædske i beholderen, hvilket jo kun tager 1min.
Med hensyn til bremserne så ville jeg ikke skifte de kalibre, højst sansynligt har din meknaiker set at de har svedt lidt bremsevædske og ment at det var ved at være tid til at skifte dem, det er muligt at de er blevet tætte igen efter du så har kørt med dem, det er helt almindeligt.
Du skal ikke være bange for miste bremseevnen uden varsel, men hvis bremserne begynder at blive bløde eller begynder at bremse betydeligt dårligere så skal du få dem tjekket igen.
Du bør selvfølgelig altid sørge for at der er bremsevædske i beholderen, hvilket jo kun tager 1min.
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 23. mar 2004, 02:16
Re: dæksel over topstykke og bremsekalibre
Tak for det... jeg afventer starten af sæsonen og ser om jeg så evt. må til at forsyne mig jos jer efterfølgende :)
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster