Efterårs mønstring øst

Alm. snak
Gæst

Re: re:Efterårs mønstring øst

Indlægaf Gæst » 30. sep 2007, 13:11

Gæst

re:Efterårs mønstring øst

Indlægaf Gæst » 30. sep 2007, 13:15

11.200 ekstra heste på parkeringspladsen
Asnæs

Det var en imponerende opbud af motorkraft,
der lørdag formiddag
var samlet
på parkeringspladsen
ved Asnæs Centeret. Anledningen var
Club Corvette Danmarks efterårstræf.

AF CHRISTIAN SCHOU

Allerede først på morgenen havde motorbrøl revet op i morgenidyllen i Asnæs. Lyden kom fra de Corvetter, der skulle mødes ved Asnæs Centeret, hvor Centerforeningen bød på kaffe og morgenbrød til Corvette Club Danmarks medlemmer. Samtidig fremviste klubbens medlemmer deres sportsvogne på et afspærret stykke af Centerets parkeringsplads. Her kunne lokale motorinteresserede kigge ned i de kromskinnende motorrum og få spørgelysten stillet.

I alt 32 Corvetteejere havde valgt at stå tidligt op for at mødes til efterårstræffet, der er klubbens sidste store sammenkomst, inden bilerne køres i garagen vinteren over.

- Det er jo veteranbiler de fleste af dem, og så dækker forsikringen ikke efter 15. oktober, fortæller Christian Andersen, Åstofte, der var arrangør af træffet.

På parkeringspladsen var der mange farver og modeller af den populære sportsvogn, men det er Stingray-modellen fra slut-60?erne, der dominerer, og det er ikke tilfældigt, mener Christian Andersen:

- Mange af os var jo unge, dengang bilen kom frem. Jeg forelskede mig i den bil som 20-årig, forklarer han.

Forkærligheden for netop denne model deles af mange af klubbens medlemmer.

- Det er den eneste rigtige amerikanske sportsvogn, der også lyder som en sportsvogn, mener Peter Meincke, Dragør, der har haft sin Stingray siden juni.

Hans Corvette-eventyr startede med, at hans ven Thomas Holst, der ligeledes deltog i træffet, købte en Corvette.

- Men jeg blev træt af at sidde på passagersædet, og så måtte jeg jo have min egen, griner han.

Han vurderer samtidig, at han har brugt 80 procent af tiden med Corvetten på at pudse den, og de resterende 20 er gået med at køre ture og vise den frem.

- Sommeren har været forfærdelig. Det har slet ikke været vejr til at køre i år, beklagede han.

Club Corvette Danmark tæller cirka 400 medlemmer på landsplan. Klubbens formål er, at medlemmerne kan dele deres interesse for bilerne, men der er også mere praktiske fordele forbundet med fællesskabet.

-Vi udveksler erfaringer og hjælper hinanden med at reparere og istandsætte, og reservedelene skal som regel bestilles hjem fra USA, så er det nemmere at være flere om det, fortæller Christian Andersen.

Der blev gasset op til den helt store guldmedalje, og dækkene hvinede højt da corvetterne forlod parkeringspladsen for at køre samlet af sted til Dragsholm Slot, hvor klubbens medlemmer skulle på rundvisning. Derefter gik turen videre til Vejrhøj, hvor frokosten skulle indtages.

chs@nordvest.dk
Mange af bilerne på parkeringspladsen havde åbnet motorhjelmen, så man kunne se de blankpolerede hestekræfter.
Efterårstræffets arrangør,
Christian Andersen, har haft sin perlemorsfarvede Corvette Stingray, der har en motorkraft på 350 hestekræfter, i to år.

Foto Peter Andersen

Tilbage til "Generelt forum"