Garage

Alm. snak
Lund-Frank

Garage

Indlægaf Lund-Frank » 28. apr 2007, 12:53

vi skal til at bygge garage til vores '68, men før vi starter vil jeg lige høre om I har nogle gode råd? ved godt at det ikke er vette-relateret, men jeg tror at flere har bygget gode garager...

Der bliver ikke mulighed for grav, men der kommer automatiske port og varme. Er der nogle, som har erfaringer med en 'varmeveksler' (til el) som vores VVS'er anbefaler istedetfor en almindelig radiator tilkoblet det almindelige centralvarmesystem?

Andre gode ideer/alternativer?

Bo

Lars Soerensen

Re: Garage

Indlægaf Lars Soerensen » 28. apr 2007, 16:58

Hej,

Jeg har en varmeveksler (1000w forbrug/ 4000w varme) og kan ikke anbefale dette, da denne normalt ikke kan indstilles til en temperatur under 16 grader celsius.

Grunden til at jeg installerede en i første omgang, var for at holde luftfugtigheden under 50%, samt for at holde garagen frostfri.

Det fungerer fint, fugtprocenten er under 50%, men min garage vil altid være mindst 16 grader celsius, hvilket medfører at det koster meget strøm.

Derudover er en luft til luft varmeveksler meget sensitiv til lave udendørs grader, og fryser nemt til ved temperaturer under minus 10 grader, hvilket medfører at den nemt kan ophøre med at fungere i længere perioder.

Jeg vil derfor anbefale en almindelig radiator.

Jeg har købt en speciel affugter som fungerer effektivt ved temperer omkring nul grader (ikke baseret på kompressor). Den anvender ca. 1/3 af den strøm en varmeveksler anvender og sikrer en luftfugtighed under 50%, samt at garagen er frostfri.

Jeg har stadig varmeveksler, og tænder denne hvis jeg skal arbejder om vinteren.

Mvh Lars

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. apr 2007, 17:44

Hvis der er mulighed for at bygge højt kan en

lift klart anbefales. Og garagen skal selvfølgelig isoleres. Varmepumperne har ganske rigtigt den skavank Lars beskriver - men hvis man kun bruger den til opvarmning når man selv er i garagen så er det god og billig varme. Man kan jo evt. supplere med et lille elvarmeapparat, der lige kan holde frostfri.

Man kan få varmepumper med indbygget elvarme i udendørsdelen, de kan fungere ned til minus 15 gr. C. Så dér burde kun være få dage om året den ikke kan være med.

Min garage er iøvrigt af 'sig selv' frostfri ned til omkring minus 10-12 gr. Med 100 mm isolering i vægge, loft og tag og isoleret port skal der faktisk en del til før det fryser.

Held og lykke med byggeriet.

C3  

Gæst

Indlægaf Gæst » 28. apr 2007, 20:32

Vi er ved at bygge hus og der skal der selvfølgelig være garage. Ikke mindre end 66 m2, fordelt på garage og særskilt værksted. Gulvvarme over det hele samt genvex system. Genvex suger frisk luft udefra og puster det gamle luft ud igen. Endvidere bliver det friske luft opvarmet inden det kommer ind....

Piet

Indlægaf Piet » 29. apr 2007, 00:07

Jeg Kører med varmepumpe og er ovenud tilfreds, jeg har konstant 21grader på værkstedet, problemer med tilisning har jeg ikke oplevet noget af, jeg har en bekendt som har kørt med varmepumpe de sidste 3 år i sit sommerhus som han bor i hele året, han har heller aldrig haft problemer med den selv ved -20grader fungerede den perfekt, en anden fordel ved varmepumper er at de kan  bruges som airconditioning om sommeren :)

hvis jeg kunne vælge ville jeg have taget gulvvarme, men den mulighed havde jeg ikke da jeg byggede.

david

Indlægaf david » 1. maj 2007, 01:06

Enig med alle tilhængere af gulvarme, det kræver kun nogle meter pex-rør lagt på et metalnet med bindere, det er rimeligt nemt at lave selv. Fordelen ved gulvvarme er at du f.eks. kan køre med en fremløbstemperatur på 5-10 grader og det vil stadig føles varmt uden at det koster alverden at køre med og så fylder det ingenting.

Tilbage til "Generelt forum"