tændingstidspunkt

Alm. snak
Per

tændingstidspunkt

Indlægaf Per » 3. jul 2006, 02:48

Motoren har en elektronisk tændingsenhed, så platiner og dwell angle er ikke aktuel.

I Haynes manual står der at en 'Base 350' skal tænde 4 grader før top.

Jeg har startet med grundindstilling på 0 grader, og der går den fint.

Når den så stilles til de 4 grader før top går den ringere og lyder mere anstrengt.

Har jeg gjort noget forkert ?

Piet

Re: tændingstidspunkt

Indlægaf Piet » 3. jul 2006, 04:04

4grader er for lidt.

Sæt den til 8g før top og husk at det skal gøres med tændingsvacum taget fra og slangen lukket for vacuum, det lyder som om at stiller den ned til 4grader før top med vacum sat til det svarer mere end 20g før top hvilket er helt forkert.

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 3. jul 2006, 14:52

Enig med Piet, 8 gr FØR uden vacuum er et godt
udgangspunkt. Din motor er jo peppet pænt op, så man kan sikkert med fordel avancere tændingstidspunktet yderligere. I praksis skuer man den gradvis op indtil den lige begynder at tændingsbanke ved hård belastning ( højt gear fuld speeder og lavt omdrejningstal ). Fra det punkt stilles tændingen et par grader senere.

På min motor endte jeg såvidt jeg husker på ca. 18 gr FØR ( dog med oktan 98 ).

C3 

david

Indlægaf david » 3. jul 2006, 21:27

Er det med trickflow toppe og anden knast ? Hvis det er kan du starte med 20 grader i tomgang og 36 grader ved fuldt udslag.  Der ligger en del heste gemt hvis tændingskurven og tændingsindstillingen ikke er optimal. C3 kører med 6 tommes plejlstænger hvor stemplet har lidt mere tid i top, tændingen skal derfor komme lidt senere.

Tilbage til "Generelt forum"