Jeg har igennem nogle år døjet lidt med min ellers dejlige BB'er.
Den er meget højtkomprimeret og sådan en stor højkomprimeret dævl bliver jo varm - og så har vi balladen!!
Når motoren er helt gennemvarm, og bilen holder længere tid i tomgang (f.eks. efter en serie røde lys i langsom bytrafik), så kan motoren finde på at begynde at gå uregelmæssigt i tomgang og efterfølgende gå i stå / alternativt hoste og hakke ved igangsætning.
Alle de kloge (og mig) er sikker på at benzinen bliver for varm når den kører meget i tomgang, fordi der så ikke er megen flow i benzintilførslen.
Hvad er løsningen på det?
De fleste siger at der skal etableres tilbageløb på benzinrøret, således at benzinen cirkulerer tilbage til benzintanken, istedet for at 'vente' ved karburatoren. Derved bliver benzinen i benzinrøret ikke for varm, fordi den ryger retur hele tiden.
Det er noget besværligt at etablere, så jeg er lidt tøvende overfor at gå igang.
Er der nogen der kan kommentere nedenstående:
Kan problemet ikke skyldes at det er benzinen i karburatoren (svømmerhuset) som koger, istedet for i benzinrøret?
Der er vel ikke megen flow i karburatoren ved tomgang.
Hvis ja, hvordan skærmer man karburatoren mod motorvarmen?
Hvis det er benzinrøret, kan man så afskærme det med varmeisolerende folie e.lign.?
Input og gode idéer modtages med glæde.
See ya out there....
Geniale input mangles....
Re: Geniale input mangles....
Hej Jesper
Originalt er din bil jo født med tilbageløbsslange til tanken! - hvis ikke den har været rammeløftet, så prøv at se ved rammen i H side, der sidder både fremgangsrøret og tilbageløbs røret.
Du kan faktisk få sådan et mellemstykke mellem manifold og karb, som angiveligt skulle holde varmen lidt væk fra karben :-), prøv at af få Zean til at tage et par billeder af sit ( mener jeg så det på hans i weekenden )
Held og lykke / Claus
Originalt er din bil jo født med tilbageløbsslange til tanken! - hvis ikke den har været rammeløftet, så prøv at se ved rammen i H side, der sidder både fremgangsrøret og tilbageløbs røret.
Du kan faktisk få sådan et mellemstykke mellem manifold og karb, som angiveligt skulle holde varmen lidt væk fra karben :-), prøv at af få Zean til at tage et par billeder af sit ( mener jeg så det på hans i weekenden )
Held og lykke / Claus
Jeg havde et tilsvarende problem , der blev løst med en slags spacer mellem carb og manifold, den bestod af skiftevis stål og alm pakning vist nok 6 lag, købt hos lynegård, men kan vist også få dem i noget der hedder phenolic der er en spacer på 1 eller 2 tommer men det jo at man har 'hood clearance' nok. Pt kører jeg med returløb fra carburatoren og det virker også fint, og jeg mener også at alle c3-rne har returrøret siddende
for det meste er problemet at benzinslangen løber for tæt på indsugninsgmanifoldet og eller varmeapperatslangen, hvis dete r tilfældet så prøv at skærme den af så den ikke bliver opvarmet, hvis det er fordi at varmen kryber op og varmer benzinen i svømemrhuset, så kan man some foreslået få spacers som ikke leder varmen videre frá indsugningsmanifoldet, alternativt kan man sætte en plade i ved lifter galley som forhindrere den varme motorolie i at ramme direkte på manifoldet.