Til David....

Alm. snak
Gæst

Til David....

Indlægaf Gæst » 6. nov 2004, 23:22

Sidder og kigger på nye stumper her til aften og kan se at min MSD distributor kan sættes op med forkellige advance curves........havd f......betyder det?

Hilsen Thomas

david

Re: Til David....

Indlægaf david » 7. nov 2004, 00:37

En advance kurve bestemmer hvor meget før top tændingen skal tænde, den kan f.eks være 20 grader (uden vacuumforstilling) i tomgang for at gå til 38 grader ved 3500 omdrejninger og frem. Ved modificerede motor bruger man mange gange en hurtig kurve altså hurtigt til fuld kurve. Ved ændringer på motoren såsom knast og kompression/rodratio skal der laves ny kurve. Et gammelt trick er at give tændingen bløde fjedre i svingklodserne for på den måde at få en hurtig kurve, en stock motor kan virkelig live op med en anden kurve og et par headers. En af hemmelighederne bag de nye Corvetters fantastiske benzinøkonomi er computerstyrede kurver istedet for de mekaniske styrede, ved lille belastning kan man tænde meget tidligt og det giver en bedre forbrænding. Hvis du ændrer på længden af plejlstængerne som man ser i mange strokede motore, skal kurven ændres og mange gange skal der ikke så mange grader til for at få det bedste resultat. Hvis man skal finde den optimale kurve uden en dyno skal man køre i de forskellige omdrejningsområder og finde punktet hvor den tændingsbanker ( ved svag gas ), bak 2 grader tilbage fra dette punkt. Svingningsdæmpere skal enten være forsynet med grader eller du kan bruge en tændingspistol som kan skrue tilbage så du kan se hvormange grader den har ved et bestemt omdrejningstal. Den gamle med at 'den skal stå 8 grader i tomgang' og så håbe på at alt passer kan på alt anden end en helt standard motor med originaldele være det samme som at smide 50 heste ud af vinduet. Ved svag belastning er der høj vacuum og her ændrer vacuumforstillingen tændingen så den tænder tidligere, det har stor betydning for benzinøkonomien.

Gæst

Indlægaf Gæst » 7. nov 2004, 10:03

Hej David.

Tak for den fine beskrivelse og tillykke med at du har vundet en garage aften hjemme hos mig når min tænding skal monteres, for det du har skrevet lyder godt, men hvordan i al verden skal mit talent kunne omsætte det? Jeg har læst på det der følger med og kan se der er forskellige muligheder men hvilken der er bedst for min motor ved jeg ikke, hvem ved det? Jeg ringer nok til dig på et tidspunkt i nærmeste fremtid bare for at høre lidt mere. Min bil er færdig fra maleren i næste uge så det er jeg spændt på at se resultatet af.

Jeg kan i den forbindelse nævne at jeg for 500,- har fået aluminiseret mine headers hos Gladsaxe metalsliberi.

Hilsen Thomas

Gæst

Indlægaf Gæst » 7. nov 2004, 10:51

Det bliver nok også løsningen, men hvilke dyser..........nu er jeg ikke helt med?

Hilsen Thomas

Gæst

Indlægaf Gæst » 8. nov 2004, 20:21

Hej 'David

Hvad hedder de dyser som du siger jeg skal bruge på amerikansk?

Hilsen Thomas

Gæst

Indlægaf Gæst » 8. nov 2004, 20:51

Hej David

Nu har jeg talt med Barry Grant technical division han sagde at dette kit er det jeg skal bruge til min Speed Demon 750, ser det ikke rigtigt ud ?

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=BGI%2D230002%2D4&N=100&Ntk=PartSearch&Ntt=230002

Hilsen Thomas

Tilbage til "Generelt forum"