Skift af hjul og dæk
-
Skift af hjul og dæk
Bilen som jeg planlægger at købe har de såkaldte ?knock off wheels? - er der fordele med af skifte til mere moderne hjul (17? eller 18?) og tilsvarende moderne dæk ?.
Er der nogen som har erfaringer med montering af nyere fælge og dæk og kan berette om erfaringer med disse, hvilke specifikationer disse har og hvor de kan købes ?
Re: Skift af hjul og dæk
Har jeg misforstået noget, eller var det ikke en 68 Corvette du var ved at købe? De skulle efter min overbevisning ikke have knock off wheels på!!! Det sluttede origianlt med 67 modellen, det første år hvor det var bolt on wheels, med knock off look.
Hilsen Thomas
Hilsen Thomas
-
Re: Skift af hjul og dæk
Der er vel de samme fordele og (ulemper) ved at skifte til 17-19'' hjul som på andre biler. Den væsentligste grund til at skifte til store hjul ( på baneracere - oprindelig da trenden startede ) var at få plads til større bremseskiver. Noget ikke enhver Brian Golf GTI udnytter.....*S*
Desuden kan man ved at gå betydeligt ned i profil og op i fælgstørrelse og dækbredde bevare nogenlunde den oprindelige rullediameter. Lavere profil giver ubetinget fordel ved indstyring, noget der især er brug for til banekørsel. Oftest bliver der monteret bredere dæk i forbindelse med fælgskiftet - bl.a. muliggjort af de nye bredere fælge samt de størrer hjul og under bevarelse af et passende forhold mellem bredde, profil og diameter. Bredere dæk giver bedre vejgreb på tør vej.
Desuden tror jeg at mange syntes at sådan et par smalle elastikker på f.eks. 35% profil ser smart ud - men det er en ren smagssag. Personligt syntes jeg at en stor profil ( 50-70% ) klæder veteranbiler som de tidlige C3'er er.
Hvis du skal køre på dragbane med slicks er det sikkert bedre med M/T ''balloner'' end med moderne lavprofil ''elastikker''. ( du har jo ikke så meget brug for indstyring og vejgreb i kurver dér ). Dæk og fælge til dragrace og street kan under alle omstændigheder næppe forenes alligevel.
C3
Desuden kan man ved at gå betydeligt ned i profil og op i fælgstørrelse og dækbredde bevare nogenlunde den oprindelige rullediameter. Lavere profil giver ubetinget fordel ved indstyring, noget der især er brug for til banekørsel. Oftest bliver der monteret bredere dæk i forbindelse med fælgskiftet - bl.a. muliggjort af de nye bredere fælge samt de størrer hjul og under bevarelse af et passende forhold mellem bredde, profil og diameter. Bredere dæk giver bedre vejgreb på tør vej.
Desuden tror jeg at mange syntes at sådan et par smalle elastikker på f.eks. 35% profil ser smart ud - men det er en ren smagssag. Personligt syntes jeg at en stor profil ( 50-70% ) klæder veteranbiler som de tidlige C3'er er.
Hvis du skal køre på dragbane med slicks er det sikkert bedre med M/T ''balloner'' end med moderne lavprofil ''elastikker''. ( du har jo ikke så meget brug for indstyring og vejgreb i kurver dér ). Dæk og fælge til dragrace og street kan under alle omstændigheder næppe forenes alligevel.
C3