Bremse problemer.
Bremse problemer.
Som jeg også tidligere beskrevet det her i forumet , virker bag bremserne på min vette ikke. ( KUN de bageste).
Da det snart er tid til bestille diverse dele fra Ecklers, vil jeg være helt sikker på hvad der skal købes eller gøres.
I følge en medarbejder hos Manly Auto. i Ganløse var der tale om defekt bremseforsterker.
Det blev mødt med skepsis her forumet (bla. fra David). Ifølge dem ville en b.forsterker svigt påvirke alle fire hjul.
Mit spørsmål er , kunne nogen komme med mere specifikt bud på problemet
eller kender i nogen der er god til at lave bremser? Tak på forhånd.
Re: Bremse problemer.
Hej Cetin.
Det er ret svært at svare på precis hvad der er galt med dine bremser, du siger det kun er de bageste bremser som volder problemer, men hvad gør de mere specifikt?
Bremser de dårligt elelr slet ikke ? eller kan de bare ikke blokere?, har du en hopepnede bremsepedal eller en blød pedal? man skal faktisk undersøge bilen for at kunne vurdere hvad som er galt. Har Manly Racing fortalt dig hvad som er galt over tlf eller ved at kigge bilen igennem?
Din bil har en bremseforstærker som bruger vacuum fra motoren for at hjælpe dig med at bremse, det eneste som sker hvis denne er defekt er at du skal trykke hårdere på bremsepedalen for at opnå samme bremseevne, men dette vil være generelt for alle 4 hjul, der er masser af biler (incl corvetter) som er født uden bremseforstærker og som bremser fint alligevel, du kan sammenligne det lidt med en servostyring, som også kun er til for at gøre det lettere at dreje rattet (specielt når man holder stille) Det er ikke umuligt at Manly har ret med hensyn til problemet, her kan vi jo kun svare på hvad du oplever bilen gør forkert :) så det du beskriver som om at bilen ikek bremser på de bageste hjul kan måske godt bare være at der generelt skal et hårdere pedaltryk til for at bremse bilen ned .
Hvis det er din hovedcylinder som er defekt vil det som regel give udslag i at din bremsepedal vil synke langsomt når du holder pres på den for til sidst at gå helt i bund, en hovedcylinder er bygget op så der er 2 uafhængige systemer i den dvs. at skulle den ene del gå i stykker så kan du stadig bremse til nødbrug, for det meste er systemet krydset så at det venstre forhjul sidder sammen med højre baghjul osv. så umidelbart tyder det ikke på en defekt i din hovedcylinder.
Bremseevenen kan blive kraftigt forminsket eller helt forsvinde hvis dine bremser har været ekstremt varme, dette kan opstå ved meget hård kørsel eller ved at bremserne 'hænger' ved denne kraftige varmepåvirkning vil dine bremsebelægniger samt bremseskiver blive belagt med en glasagtig hinde som er enormt glat og hård og derved forsvinder store dele af den friktionsmulighed som skal til for at kunne bremse, dette er en af de mere almindelige årsage for dårlig bremseevne.
Nu kender jeg ikke alt til bremsesystemet til din årgang af corvette, men der kan også være en mulighed i dine udligningsventiler, udligningsventiler er nogle 'blokke' some bremsevædsken ryger igennem og som man kan justere på, formålet er at man så kan sørge for at bremsetrykket er fordelt korrekt feks kan man undgå at baghjulene blokerer før forhjulene vis versa.(jeg ved som sagt ikke om der overhovedet er monteret disse på din årgang).
Det er ret svært at svare på precis hvad der er galt med dine bremser, du siger det kun er de bageste bremser som volder problemer, men hvad gør de mere specifikt?
Bremser de dårligt elelr slet ikke ? eller kan de bare ikke blokere?, har du en hopepnede bremsepedal eller en blød pedal? man skal faktisk undersøge bilen for at kunne vurdere hvad som er galt. Har Manly Racing fortalt dig hvad som er galt over tlf eller ved at kigge bilen igennem?
Din bil har en bremseforstærker som bruger vacuum fra motoren for at hjælpe dig med at bremse, det eneste som sker hvis denne er defekt er at du skal trykke hårdere på bremsepedalen for at opnå samme bremseevne, men dette vil være generelt for alle 4 hjul, der er masser af biler (incl corvetter) som er født uden bremseforstærker og som bremser fint alligevel, du kan sammenligne det lidt med en servostyring, som også kun er til for at gøre det lettere at dreje rattet (specielt når man holder stille) Det er ikke umuligt at Manly har ret med hensyn til problemet, her kan vi jo kun svare på hvad du oplever bilen gør forkert :) så det du beskriver som om at bilen ikek bremser på de bageste hjul kan måske godt bare være at der generelt skal et hårdere pedaltryk til for at bremse bilen ned .
Hvis det er din hovedcylinder som er defekt vil det som regel give udslag i at din bremsepedal vil synke langsomt når du holder pres på den for til sidst at gå helt i bund, en hovedcylinder er bygget op så der er 2 uafhængige systemer i den dvs. at skulle den ene del gå i stykker så kan du stadig bremse til nødbrug, for det meste er systemet krydset så at det venstre forhjul sidder sammen med højre baghjul osv. så umidelbart tyder det ikke på en defekt i din hovedcylinder.
Bremseevenen kan blive kraftigt forminsket eller helt forsvinde hvis dine bremser har været ekstremt varme, dette kan opstå ved meget hård kørsel eller ved at bremserne 'hænger' ved denne kraftige varmepåvirkning vil dine bremsebelægniger samt bremseskiver blive belagt med en glasagtig hinde som er enormt glat og hård og derved forsvinder store dele af den friktionsmulighed som skal til for at kunne bremse, dette er en af de mere almindelige årsage for dårlig bremseevne.
Nu kender jeg ikke alt til bremsesystemet til din årgang af corvette, men der kan også være en mulighed i dine udligningsventiler, udligningsventiler er nogle 'blokke' some bremsevædsken ryger igennem og som man kan justere på, formålet er at man så kan sørge for at bremsetrykket er fordelt korrekt feks kan man undgå at baghjulene blokerer før forhjulene vis versa.(jeg ved som sagt ikke om der overhovedet er monteret disse på din årgang).
Re: Bremse problemer.
Hvis en af de bagerste bremseskiver slår en anelse eller der sidder en rust plet, bevirker det at stemplerne i caliberne får for stor vandring eller imellem stemplerne i hovedcylinderen sidder der en fjeder der kan være knækket, sidstnævnte er som at vinde i lotto men hvorfor skulle du ikke også kunne det, bremseskiverne kontrollerer du let med et mikrometerur hvad jeg tror det er.
Hilsen Tommy 358
Hilsen Tommy 358
Re: Bremse problemer.
Tja, jeg mener stadig at det må være alt andet end bremseforstærkeren. Du kunne jo evt. bestille hovedcylinder, bagerste bremseslanger samt rustfrie calipre bagtil, så vil jeg godt vædde på at problemet er løst.
Har du prøvet at lufte ud og se hvordan den så bremser ?
Som Piet skriver kan min feks. godt bremse uden bremseforstærker, der skal bare trykkes hårdere :-)
Har du prøvet at lufte ud og se hvordan den så bremser ?
Som Piet skriver kan min feks. godt bremse uden bremseforstærker, der skal bare trykkes hårdere :-)
Re: Bremse problemer.
Har du checket om der er bremsevæske i det bagerste kammer ved hovedcylinderen. Er nemt at checke, bare tag låget til bremsevæskebeholderen/hovedcylinderen af.
Jeg var udefor at jeg kun kunne bremse på forhjulene,efter en tur på motorvejen, og det var pågrund af dårlige/utæte bremsekalibre bagpå, efter turen var det bagerste kammer tomt for bremevæske.
Jeg var udefor at jeg kun kunne bremse på forhjulene,efter en tur på motorvejen, og det var pågrund af dårlige/utæte bremsekalibre bagpå, efter turen var det bagerste kammer tomt for bremevæske.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster