Erfaringer med nyinstalleret Fluidampr Silicone Performance vibrationsdæmper

Alm. snak
(udmeldt) Jesper Krarup

Erfaringer med nyinstalleret Fluidampr Silicone Performance vibrationsdæmper

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 29. maj 2005, 11:40

Jeg har i nogen tid haft en sådan liggende, og fik den monteret igår.

David har i en tidligere tråd i forummet, skrevet at en silikonedæmper kan gøre store ting ved dæmpningen af vibrationer og det kan jeg kun give ham ret i!

Først lige lidt om dæmpere:
En ordinær vibrationsdæmper er balanceret således at den fjerner vibrationer ved et bestemt omdrejningsantal. Dvs. der er et omdrejningstal hvor dæmperen fungerer optimalt, og den performer så i varierende grad ved andre omdrejningstal.
Silikonedæmperen indeholder flydende silikone og den dæmper optimalt ved ALLE omdrejningstal.
Til gengæld er den lidt pebret - hos Summit kan man få en ordinær Chevy BB dæmper for $80 hvorimod silikonedæmperen koster $333 - altså en prisforskel på knap 1.500 DKK.

Nuvel, silikonedæmperen blev monteret og jeg tog en prøvetur for at se om alt fungerede - iøvrigt i dejligt lunt næsten-sommervejr.
Silikonedæmperen fungerer langt bedre end den ordinære dæmper, uanset omdrejningstal er der ingen generende vibrationer og bakspejlene står skarpt og uden vibrationer ved alle omdr.tal.
F.eks. har jeg tidligere været generet af vibrationer, som giver utydelige bakspejle  ved ca. 80mph, svarende til 130km/h - det er jo noget upraktisk ved netop denne hastighed.
Vibrationer mangler i et omfang, så det næsten var en helt mærkelig fornemmelse at køre Vetten, det var ligesom der 'manglede' noget, jeg kune ikke mærke den sædvanlige snurren i koblingspedal eller gearknop.

Så selv om sådan en silikone dæmper er lidt pebret, må jeg sige at den virkelig har gjort en forskel på køreoplevelsen og det ærgrer mig at jeg ikke har fået den monteret sidste år - men sådan er der jo så meget!!!

Tilbage til "Generelt forum"