Afgifts kontrol af skat og politi

Her finder du kommende og tidligere arrangementer, samt fælleskørsel og "snak" og diskussion om Træf.
Teddy
Indlæg: 40
Tilmeldt: 10. jun 2014, 10:21

Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Teddy » 18. feb 2020, 14:22

Hej alle med gamle veteran corvetter. Og selfølgelig også alle andre i klubben
Jeg har lige et par tanker der skal ud.

Har i tænkt over at vi måske bliver kikket over skulderren ang . Træf datoer med hensyn til skats kontrol af de gamle biler.
Der er sikkert mange der lige skal tænke over, om de kan køre i bilen, uden at få et gevaldigt hak i pengepungen. Hvis de har tænkt sig at jagte alle gamle biler, der bare har ændret den mindste smule fra org. Stand. Og har betalt veteran afgift.

Og hvad kan vi gøre som klub eller klubber, foreninger mm. For at stå sammen mod de vanvittige afgifts regler der er, på nuværende tidspunkt.. har læst en del skræmmende historier om det..:-(
Tør man komme til træf mm fremover?

Kunne godt tænke mig at høre jeres meninger om dette område. Da der jo snart er forårsmønstring.. og mange gode ture FREMOVER!!

Mange hilsner fra
Teddy Bo. 1491.

Mozart
Indlæg: 112
Tilmeldt: 15. jul 2012, 02:20

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Mozart » 18. feb 2020, 20:18

Hej Teddy
Tak for dit indlæg. Jeg tror du er den første der reagerer på hvad skat og politi nu har gang i.
Jeg er ved at finplanlægge Forårstræf Vest, og kan kun gyse ved tanken om at vi får besøg af dem med slips på,
en stor blok og kuglepen der virker.
Om ikke så længe sender vi pressemeddelser ud til både den skrivende og de levende medier. Der sidder jo nok så en
masse embedsmænd med mere eller mindre forstand på hvad en original Corvette er og hvordan den forlod samlebåndet i sin tid.
Hvad kan vi gøre som klub ? Vi betaler en del penge til MHS hvert år. De skal jo bl.a. varetage og beskytte vores interesser, men
jeg tror det er for lille en fisk i Skattens store møllehjul.
Jeg må tilstå som næstformand i vores klub, at vi ved for lidt om det der kan ske nu, men lover alle at jeg vil undersøge det.
Det her svarer lidt til vores arbejdstilsyn, som med loven i hånden kommer på uanmeldt besøg.
Et besøg fra dem vil jo kaste en skygge over en glædelig begivenhed i vores klub. Jeg aner jo ikke om det bliver i vores mødesteder, eller et sted på ruten som også bliver tilgængelig for alle.
Håber mit svar til dig kan starte en god og klog debat, og hvordan en Corvetteejer kan gardere sig bedst muligt. Her tænker jeg på
ændringer så som. Anden udstødning, andre fælge, en anden motor / gearkasse osv
Med Vette Hilsen
Niels Mozart

Teddy
Indlæg: 40
Tilmeldt: 10. jun 2014, 10:21

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Teddy » 18. feb 2020, 20:46

Hej Niels
Som jeg forstår det er der meget forskel på om der er betalt fuld registrerings afgift eller kun veteran afgift. Det er der den bliver farlig for der nu så kun udskiftes til org. Reservedele...Og som den var original i sin tid..
Men så kan man jo diskutere om der skal stå GM nr. På eller det bare skal være lavet i USA. Så må man ikke bruge replica ved. Dele.. Men hvad så når man i nogle tilfælde ikke kan få ANDET?
Der er mange spørgsmål om dit og dat hvis man borer i det, tænker jeg.
Men har man betalt fuld afgift , så må man gerne ændre på bilen, så er det ændre regler.
Jeg har undersøgt en del om det og er stadig i gang . Da det er som om det er lidt om hvem man spørger, og hvordan man stiller spørgsmålet eller fortolker det.

Vette hilsner
Teddy Bo.

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Lolk » 14. mar 2020, 19:22

Hej Mozart og Teddy.
Er det muligt en af jer kan ridse reglerne op om hvad forskel, der er på biler, der er betalt veteranafgift, og biler der er betalt alm. afgift på. Som i kan forstå, er det ikke noget, jeg noget kendskab til.
Vh lolk.

Mozart
Indlæg: 112
Tilmeldt: 15. jul 2012, 02:20

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Mozart » 14. mar 2020, 19:52

Kære Lolk
Der må jeg melde pas. Jeg aner det simpelthen ikke.
Jeg syntes at din forespørgsel skal ud til vores medlemmer. Der en måske nogen som ved
hvad forskellen er.
For mit eget vedkommende betalte jeg afgift til Hr.Skat for 6-7 år siden. Og min er en C5 fra 1999.
Jeg vil tro der skal mailes direkte til skat i håb om at få et hurtigt svar tilbage som man kan forholde os til.
Tænker også lidt på Motorhistorisk Samråd som vi er medlem af kender problematikken, og har et klart svar parat.
Hilsen
Niels Mozart

Teddy
Indlæg: 40
Tilmeldt: 10. jun 2014, 10:21

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Teddy » 19. mar 2020, 14:21

Hej igen
Som jeg forstår det, er den som du har betalt veteran afgift på, skal man holde så original som muligt og den du har betalt fuld afgift af, kan du næsten gøre som du vil med inden for de regler der nu er for den årgang.. Du kan se på skat ved at logge ind på dine køretøjer, hvad der er betalt i afgift. Eller KONTAKTE skat og be om svar..
Jeg har hørt at der er flere foreninger der har kontaktet skat, både for de at de syntes, at man ikke kan tillade sig at holde disse kontrol steder, så længe der er verserende sager man er i tvivl om. Da de regler der blev udsendt i 90' erne ikke er tidssvarendene. Og vil man, som det er nu, betale fra veteran afgift op til fuld afgift. Så glemmer man den afgift der er betalt og man skal betale fuld afgift igen. Det vil sige den afgift du har betalt engang, den ryger lige i stats kassen .:-(

Jeg mener at d. 14 april er der måde på skat i Tåstrup for alle, ang. Disse regler mm. Jeg har da tænkt mig at møde op og høre lidt om situationen.
Jeg skal nok give nærmere besked .
Bh. Teddy Bo.

Brugeravatar
Elektrikeren
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. mar 2010, 14:28

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Elektrikeren » 20. mar 2020, 08:06

Jeg mener at d. 14 april er der måde på skat i Tåstrup for alle, ang. Disse regler mm. Jeg har da tænkt mig at møde op og høre lidt om situationen.

Blot til info så er dette udsat på ubestemt tid pga. Coronavirus.
# 1740 Elektrikeren

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Lolk » 20. mar 2020, 10:23

Hej Teddy.
Tak for din redegørelse, mht beløbet der i sin tid (1976) blev betalt i afgift for min bil (corvette 1971 importeret i 1976), har jeg flere gange (første gang for mere end 22 år siden og sidste gang for 1 år siden), kontakte relevante myndigheder (Centralregisteret for motorkøretøjer, Toldcenter København, Høje Tåstrup motor ekspedition og Distriktstoldkammer 11) at få oplyst, hvad der var blevet betalt i afgift, uden held. Forklaringen var: de havde ikke de oplysninger mere. Har du evt. et forslag, hvor man kan henvende sig?
Vh lolk

Brugeravatar
C5Nissen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. feb 2009, 23:36
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf C5Nissen » 21. mar 2020, 19:25

Hejsa - blot et lille "indspark" fra min side - jeg kører godt nok ikke veteran men de generelle regler er iflg. min opfattelse:

- Såfremt en bil er indregistreret første gang for mere end 30 år siden, kan den grundlæggende registreres som veteranbil. Efter overgang til status som veteranbil må bilen kun anvendes "lejlighedsvis" og bilen skal kun synes første gang ved 35 års alder, og derefter kun hvert 8. år fremover.
Hvis bilen er dansk registreret når den runder 30 års alderen, kan den omregistreres til veteranbil ifm. et syn.

Yderligere er der ofte mulighed for at få bilen veteranforsikret til en væsentlig nedsat pris.

Ved import og afgiftsberegning af en importbil, er kravet til bilens alder derimod min. 35 år, såfremt man ønsker at slippe billigere i afgift:

D.v.s. såfremt man ønsker at importere og betale afgift af en bil der er over 35 år gammel, kan man, såfremt bilen ikke er modificeret ("ikke afviger fra tilstanden ved første indregistrering") vælge at få bilen registreret som veteranbil, hvor man betaler afgift efter det man kalder "brugsværdien" - hvilket er 40% af bilens værdi uden afgift da den var ny, og dermed væsentlig lavere end såfremt man vælger ikke at få veteranstatus på bilen og således betaler fuld afgift efter "markedsværdien", der ofte beregnes som ca. 60% af handelsværdien med afgift i DK på registrerings øjeblikket.
Igen - såfremt man vælger veteranstatus, må bilen ikke modificeres, den må kun bruges lejlighedsvis, den skal kun synes ved 35 år og derefter hvert 8. år, og der kan oprettes veteranforsikring.
Såfremt man vælger at betale fuld afgift efter markedsværdien, så er bilen at betragte som alle andre, d.v.s. syn hvert 2. år, ingen brugsbegrænsninger og normal forsikring ansvar eller ansvar / kasko.

Ud fra ovenstående må man formode at det kun er de biler som ejeren har valgt at skift til veteranstatus efter de fyldte 30 år, eller en importbil der er importeret efter den er fyldt 35 år, og afgiftsberigtiget efter veteranreglerne (brugsværdi - 40% af nyværdi), der er i fare for at få skat efter sig, såfremt de er modificerede ud over hvad skat tillader.

Tager vi udgangspunkt i Lolk´s 71ér der er importeret og betalt afgift af i 76, så har den jo været nærmest ny på daværende tidspunkt, og hvis ikke der efter 2001 (30 år fra 1. registrering) er ændret status i registreringen med overførsel til veteranstatus ifm. et syn, så bør der ikke være nogen problemer med evt. ombygninger af den bil.

Der er iøvrigt en del info omkring dette emne på FDM´s hjemmeside: https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler ... veteranbil

Hilsen 1031 - C5 Nissen
Corvettes-The Bad Boy Toy 8-)

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Re: Afgifts kontrol af skat og politi

Indlægaf Lolk » 21. mar 2020, 19:31

Hej C5Nissen.
Tak for dit imput, det gav mere fornemmelse af hele afgiftcirkus.
Vh lolk.


Tilbage til "Træf - Oplevelser - Arrangementer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster