Kontakt på ratstamme, hvad er den til?

Hightower
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. apr 2019, 20:42

Kontakt på ratstamme, hvad er den til?

Indlægaf Hightower » 8. maj 2019, 15:14

Hej.
Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en C3 targa, årgang 1977. Jeg er stadig ved at lære min "nye" bil at kende, og jeg er stødt på et par ting jeg ikke aner hvad er til.
På højre side af ratstammen, foran katastrofeblink knappen og tændingslåsen sidder en fjederbelastet stål vippearm / kontakt. Er der nogen der ved hvilken funktion den har?
kontakt-arm.jpg
kontakt-arm.jpg (2.56 MiB) Vist 4293 gange

Ude i motorrummet sidder der noget der ligner en manuel vakuum pumpe, der i facon minder lidt om vakuum aktuatorerne til forlygterne. Den er ikke koblet til noget, men det burde den måske være.
Der er et kabel fastgjort i en gummi bælg. Hvis man trykker bælgen ind, puster der luft ud af en slange, og trækker man i wiren, så laver den sug/vakuum i selv samme slange. Som sagt er hverken slange eller wire forbundet til noget.
Vakuum pumpe.jpg
Vakuum pumpe.jpg (3.79 MiB) Vist 4293 gange

Jeg syntes i det hele taget at der er mange luft slanger i det "dyr" som jeg skal have styr på, hvilken slange er til hvad osv.
Jeg håber på at nogen kan hjælpe mig videre.

Brugeravatar
Vesterby
Indlæg: 76
Tilmeldt: 11. jul 2016, 10:04

Re: Kontakt på ratstamme, hvad er den til?

Indlægaf Vesterby » 9. maj 2019, 00:17

Hej....

Vippe armen på ratstammen er en slags nøgle lås, den skal trykkes ned for at man kan fjerne nøglen fra tændingslåsen..

Angående den som du har med sendt et billede af fra motor rummet, jeg er sikker men så Hvidt jeg ved er det til fartpilot...
Wire går den ikke op til gasspjællet....? Og slage til wacum fra indsugning manifold..
Og ledningerne er vel til at ON/OFF af fartpilot...

Nøgle lås på ratstammen er sikker..... fartpilot er lidt usikker men jeg mener den er til dette... men der kunne jo være en som måske kunne bekræfte det eller måske sige hvad den er til...


Mvh Anders

Hightower
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. apr 2019, 20:42

Re: Kontakt på ratstamme, hvad er den til?

Indlægaf Hightower » 14. maj 2019, 12:02

Hej Anders. Tak for svar. Jeg kan fjerne nøglen og sætte den i, uden at betjene vippe-armen, så den virker åbenbart ikke efter hensigten.
Med hensyn til vakuum "dimsen" med kabeltræk, så er det muligt du har ret. Kablet er frakoblet i modsatte ende, men det er ikke så langt, så mon ikke det kan passe at det engang har været koblet til karburatoren. Der har i hvert fald været fartpilot i den engang, men den virker ikke i dag. Ledninger du kunne se på billedet er bare til generatoren, der går ikke ledninger til vakuum"dimsen". (en dims er en ting man endnu ikke kender det rette navn på ;) )


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster