Støj fra ventil løfter på 1971 454'er
: 3. jul 2013, 14:18
Efter sidste køretur, som var stop'n'go blev min '71 454 big block godt varm (Lige under 210 på måleren, er det højeste jeg har set den faktisk) og sidst på turen (varmest) begyndte en af ventil løfterne at klikke temmelig højt.
Jeg har nu ladet den køle og samtidig skiftet olie og da jeg startede den og kørte en kort tur klikkede den noget mindre men er dog stadig højere end før den varme tur. Jeg har ikke prøvet at køre den godt gennemvarm siden så jeg ved ikke om det forsvinder/forværres der. Det er tydeligst mellem 1000 og 1500 RPM.
Efter at have lyttet godt og grundigt lyder det som om det er en af løfterne på cylinder 8. Den har før haft lidt tendens til at klikke ved varmstart på rigtig varme dage da den boede i SoCal men holdt op så snart olie trykket kom op.
Har haft ventil dækslet af for at se efter åbenlyse problemer, men det hele ser normalt ud.
Er der nogle bud på en kur? Skal jeg blot justere den, skifte vippearm/stødstang eller hele løfteren?
Min første tanke er at prøve en justering. Det er en hydraulisk løfter og manualen dikterer justering mens motoren kører. Er der nogen på Sjælland som er i besiddelse af en 'oil deflector' man kan låne/købe? (Det er en lille klips gadget man klipper på ved løfte stængerne så der ikke sprøjter olie ud over det hele. Et gammel ventil dæksel til en big block med huller i kan osse bruges)
Jeg er lidt bange for at finde ud af hvor meget olie der sjaskes rund uden at sætte en deflektor på :)
Jens
Jeg har nu ladet den køle og samtidig skiftet olie og da jeg startede den og kørte en kort tur klikkede den noget mindre men er dog stadig højere end før den varme tur. Jeg har ikke prøvet at køre den godt gennemvarm siden så jeg ved ikke om det forsvinder/forværres der. Det er tydeligst mellem 1000 og 1500 RPM.
Efter at have lyttet godt og grundigt lyder det som om det er en af løfterne på cylinder 8. Den har før haft lidt tendens til at klikke ved varmstart på rigtig varme dage da den boede i SoCal men holdt op så snart olie trykket kom op.
Har haft ventil dækslet af for at se efter åbenlyse problemer, men det hele ser normalt ud.
Er der nogle bud på en kur? Skal jeg blot justere den, skifte vippearm/stødstang eller hele løfteren?
Min første tanke er at prøve en justering. Det er en hydraulisk løfter og manualen dikterer justering mens motoren kører. Er der nogen på Sjælland som er i besiddelse af en 'oil deflector' man kan låne/købe? (Det er en lille klips gadget man klipper på ved løfte stængerne så der ikke sprøjter olie ud over det hele. Et gammel ventil dæksel til en big block med huller i kan osse bruges)
Jeg er lidt bange for at finde ud af hvor meget olie der sjaskes rund uden at sætte en deflektor på :)
Jens