Gaspedal-problem på C5
: 18. okt 2022, 17:38
Gaspedal-problem på 1998 C5.
Hej Derude, jeg var hos AutoClasen idag, idet vi fredag under en tur over grænsen inden træffet, pludselig fik en motoradvarsel ved genstart, og “Reduced Power”. Efter et par genstarter gik det væk, og hele lørdagen kørte vi uden problemer men med rød motorlampe on/of - konstant lysende - ikke blinkende! Søndag morgen gik den igen på Reduced Power indtil motoren var varm, og ved genstart kørte den helt normalt, og vi kørte de 290 km. hjem. Så her til morgen var der konstant Reduced Power, og den gik elendigt i tomgang - som i VIRKELIG elendigt, men ved 1.500 omdr. snurrer den som den skal, men lige så snart man slipper gaspedalen, lyder den som en fiskekutter. Vi har fået 2 koder:
“This P1515 is telling you that the throttle control computer is commanding a certain position, and the throttle control motor cannot or is unable to get to that position. This is seen as an inaccurate throttle position sensor reading by the PCM.
P1221 TP Sensors 1, 2 Performance
IMIDLERTID SIGER AUTOCLASEN, AT NÅR MAN OGSÅ HAR P1221, SÅ ER DET DÉR, FEJLEN SKAL FINDES, OG IKKE I EN DEFEKT TROTTLE CONTROL MOTOR.
AutoClasen åbnede luftindtaget og følte på gasspjældet, og konkluderede, at det fungerede perfekt. Men vi ser også fra testerens måling af motoren i tomgang, at Desired angle er 5 %, og Actual angle” er 32%, og selvom han afkoblede gas(flow?) stikket på højre side af gasspjældet, så vil den ikke vise 100% eller 0% pedaludsving. Den bliver stående på 30~40%.
Inden vi skifter en masse dele, er der så nogen, der har en sikker mening om, hvad der kan være galt? Bilen har kørt eksemplarisk indtil i fredags, men det regnede kraftigt torsdag aften, hvor den stod parkeret udenfor, så kan det være fugt i TAG-modulet, som sidder sammen med PCM-modulet under højre forskærm? Man skulle bare tro, at 290 km hjemkørsel i tørvejr måtte have genereret temmelig meget varme til at tørre evt. fugt, nu også da bilen kørte uden problemer, men stadig med rød motorlampe.
SENESTE: I morgen vil AutoClasen måle på de to modsat-rettede sensor-volt, som beskrevet nedenfor:
DTC P1221
Circuit Description
The throttle position (TP) sensor is mounted on the throttle body assembly. The sensor is actually 2 individual TP sensors within 1 housing. Two separate signal, low reference and 5 volt reference circuits are used in order to connect the TP sensor assembly to the throttle actuator control (TAC) module. The 2 sensors have opposite functionality. The TP sensor 1 signal voltage is pulled up to the reference voltage as the throttle opens, from below 1 volt at closed throttle to above 3.5 volts at wide open throttle (WOT). The TP sensor 2 signal voltage is pulled down to the low reference from around 3.8 volts at closed throttle to below 1 volt at WOT. TP sensor 1 and APP sensor 1 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. TP sensor 2 and APP sensor 2 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. If an out of range condition is detected with the TP sensors, this DTC will set and the Reduced Engine Power message will be displayed.
ALLE GODE RÅD ER VELKOMNE!
Hej Derude, jeg var hos AutoClasen idag, idet vi fredag under en tur over grænsen inden træffet, pludselig fik en motoradvarsel ved genstart, og “Reduced Power”. Efter et par genstarter gik det væk, og hele lørdagen kørte vi uden problemer men med rød motorlampe on/of - konstant lysende - ikke blinkende! Søndag morgen gik den igen på Reduced Power indtil motoren var varm, og ved genstart kørte den helt normalt, og vi kørte de 290 km. hjem. Så her til morgen var der konstant Reduced Power, og den gik elendigt i tomgang - som i VIRKELIG elendigt, men ved 1.500 omdr. snurrer den som den skal, men lige så snart man slipper gaspedalen, lyder den som en fiskekutter. Vi har fået 2 koder:
“This P1515 is telling you that the throttle control computer is commanding a certain position, and the throttle control motor cannot or is unable to get to that position. This is seen as an inaccurate throttle position sensor reading by the PCM.
P1221 TP Sensors 1, 2 Performance
IMIDLERTID SIGER AUTOCLASEN, AT NÅR MAN OGSÅ HAR P1221, SÅ ER DET DÉR, FEJLEN SKAL FINDES, OG IKKE I EN DEFEKT TROTTLE CONTROL MOTOR.
AutoClasen åbnede luftindtaget og følte på gasspjældet, og konkluderede, at det fungerede perfekt. Men vi ser også fra testerens måling af motoren i tomgang, at Desired angle er 5 %, og Actual angle” er 32%, og selvom han afkoblede gas(flow?) stikket på højre side af gasspjældet, så vil den ikke vise 100% eller 0% pedaludsving. Den bliver stående på 30~40%.
Inden vi skifter en masse dele, er der så nogen, der har en sikker mening om, hvad der kan være galt? Bilen har kørt eksemplarisk indtil i fredags, men det regnede kraftigt torsdag aften, hvor den stod parkeret udenfor, så kan det være fugt i TAG-modulet, som sidder sammen med PCM-modulet under højre forskærm? Man skulle bare tro, at 290 km hjemkørsel i tørvejr måtte have genereret temmelig meget varme til at tørre evt. fugt, nu også da bilen kørte uden problemer, men stadig med rød motorlampe.
SENESTE: I morgen vil AutoClasen måle på de to modsat-rettede sensor-volt, som beskrevet nedenfor:
DTC P1221
Circuit Description
The throttle position (TP) sensor is mounted on the throttle body assembly. The sensor is actually 2 individual TP sensors within 1 housing. Two separate signal, low reference and 5 volt reference circuits are used in order to connect the TP sensor assembly to the throttle actuator control (TAC) module. The 2 sensors have opposite functionality. The TP sensor 1 signal voltage is pulled up to the reference voltage as the throttle opens, from below 1 volt at closed throttle to above 3.5 volts at wide open throttle (WOT). The TP sensor 2 signal voltage is pulled down to the low reference from around 3.8 volts at closed throttle to below 1 volt at WOT. TP sensor 1 and APP sensor 1 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. TP sensor 2 and APP sensor 2 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. If an out of range condition is detected with the TP sensors, this DTC will set and the Reduced Engine Power message will be displayed.
ALLE GODE RÅD ER VELKOMNE!